Gyártók Hatvan éve készült az első Skoda Octavia

Hatvan éve készült az első Skoda Octavia

autopro.hu/Sz.F. | 2019.02.03 05:00

Hatvan éve készült az első Skoda Octavia

A Škoda Octavia a gyártás beindításának 60. évfordulóját ünnepli. E legendás modellből az első példányok 1959 januárjában gördültek le a Mlada Boleslav-i gyártósorokról. A népszerű kompakt modell örökségét a modern korszak első Octavia nemzedéke az 1990-es évek közepétől folytatta.

Nekik nyolc

A jól hangzó Octavia név pont 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a Skoda modell kínálatát. Nem véletlen, hogy a nevet a latin octavia szóból vették, melynek jelentése a „nyolcadik”, minthogy az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik modell volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között, amit az autógyár 1933-ban vezetett be.

Ezt tudta az első Octavia

Az Octavia első kétajtós modellje 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első néhány hét során még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel együtt. Motorháztetője alatt egy robusztus, négyhengeres, 1,1 literes, 29,4 kW (40 LE) teljesítményű motor volt, az autó hátsókerék-meghajtással és négy fokozatú sebességváltóval működött. Az autó csúcssebessége 110km/óra volt, átlagos fogyasztása pedig 7,7 liter benzin volt 100 kilométeren.

Imádták az emberek

A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mint az akkori Octavia menettulajdonságai. Az olyan műszaki újítások, mint elöl a csavarrugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú utazási kényelmet és könnyű vezethetőséget adtak az Octaviának, míg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább javította az aktív biztonságot is. A Skoda 1959-ben az Octavia Superrel bemutatott egy jóval erősebb változatot is, amiben 1.2 literes motor volt, 33 kW-os (45 LE) csúcsteljesítménnyel. Ekkor már a hazai és a külföldi piacokon is nagy kereslet mutatkozott az Octaviák iránt.

130 km/h

1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Octavia Touring Sport (TS), ami 37 kW-os (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. A Skoda ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek versenyosztályába, így egyengetve az utat a 130 km/órás sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A híres Monte Carlo-i ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el.

Hamarosan jött a Combi is

1960. szeptember 11-én Brnoban mutatták be először az Octavia Combit a vízszintesen két részben nyitható hátsó ajtóval. A kompakt külső méretei ellenére a gépkocsiban kényelmesen elfért öt személy. A csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodóhosszúság pedig 0,965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.

Aztán pedig a szedán

A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke Octavia Super április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráról. Utódaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával rendelkező farmotoros Skoda 1000/1100MB. Az utolsó Octavia Combi 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360 000 a Skoda Octaviát gyártottak, beleértve a több mint 54 000 kombi változatot is.

SUV előfutára

A robusztus és megbízható autó jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandban gyártott gépkocsi számára is 1966-ban: a Trekkat a cseh autógyárral szoros együttműködésben fejlesztették ki és az Octavia Super rövidített alaplemezére építették. A népszerű haszonjárműre úgy tekintenek, mint a Skoda jelenlegi szabadidőautóinak (SUV) egyik előfutárára.

Összetéveszthetetlen formát akartak alkotni

Az első korszerű Octavia megjelenésével az Octavia név az egész márka szinonimájává vált. 1992-ben, röviddel azt követően, hogy a Škoda csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, megkezdődött a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén. A korszerű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott. A széles hátsó ajtóval rendelkező Octavia szedán 1996. április 4-én debütált, és azonnal nemzetközi elismerésre tett szert magas színvonalú aktív és passzív biztonságával. A gépkocsinak előnyére vált az 528 litertől 1328 literig terjedő csomagtartója is. Az Octavia Combit, ami még tágasabb volt, és különösen sikeres lett az európai piacokon, 1998 márciusában adták hozzá a kínálathoz. Az első összkerékhajtású változatot 1999-ben hozták ki. Az Octavia első nemzedékéből 970 000 szedánt és több, mint 470 000 kombit gyártottak 2010 novemberéig.

A második nemzedék sikere

A sikert tovább fokozta az Octavia második nemzedéke, amelyet 2004 és 2013 között gyártottak: ebből a változatból 1.6 millió szedán és 900 000 kombi került piacra. A nagyobb használati értéken túl ez a nemzedék is számos műszaki újítással dicsekedhetett, beleértve a közvetlen befecskendezésű benzines motorokat és a DSG automata sebességváltót. Ma az Octavia harmadik nemzedéke alkotja a Skoda modell kínálatának gerincét. Ezt a változatot 2012 novembere óta gyártják, és 2017 februárjában teljes mértékben felfrissítették. Eddig már több, mint 2,5 millió ügyfél döntött az e nemzedékhez tartozó gépkocsi mellett.

6,5 milliónál tart

A Octavia már régóta nagy sikerrel fut számos piacon, amit látványosan mutat az a tény, hogy 1959 óta majdnem 6,5 millió Octaviát gyártottak. A Skoda Mlada Boleslav-i központi üzemén túl az Octavia különböző változatait Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában is gyártják.

Kiemelt Partnereink