Gyártók Hatalmas kihívások előtt a még meg sem született Stellantis

Hatalmas kihívások előtt a még meg sem született Stellantis

autopro.hu/V.M. | 2021.01.07 07:22

Hatalmas kihívások előtt a még meg sem született Stellantis

Fotó: Media Groupe PSA

A francia PSA Csoport és az olasz-amerikai Fiat Chrysler egyesülésével rövidesen létrejövő Stellantis jövendőbeli vezetőjére, Carlos Tavaresre nem kis feladat fog hárulni. Megoldást kell majd találnia a kínai piaci részesedés növelésére, a sokmilliós kihasználatlan gyártókapacitás csökkentésére és a márkaportfólió racionalizálására is.

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, tavaly év végén, mintegy fél éven át tartó elhúzódó vizsgálat után végül az Európai Unió versenyhatósága is engedélyezte az FCA és a PSA egyesülését, amivel Stellantis név alatt, a gyártott járművek számát tekintve a világ negyedik legnagyobb autógyártója jön létre.

Az uniós jóváhagyással azonban még koránt sincs vége a kihívásoknak, a várhatóan január 16-án lezáruló egyesülési folyamatot követően ugyanis a PSA-t vezető Carlos Tavaresre számos nehéz feladat vár.

Nem fenntartható a helyzet Kínában

A feladatok egyike a piaci részesedés növelése a világ legnagyobb gépkocsi-piacán, Kínában. Jelenleg a PSA és az FCA esetében is, az ázsiai-csendes-óceáni térségben található gyártókapacitások mindössze nyolc százalékos kihasználtsággal üzemelnek az LMC Automotive autóipari elemzőház adatai szerint. Ezeknek a kapacitásoknak a többsége Kínában található.

Bár részletekbe nem bocsátkozott, Tavares már elárulta, hogy lépéseket fog tenni a Stellantis piaci részesedésének növelése érdekében, tavaly novemberben pedig úgy fogalmazott, hogy: „Egy globális autógyártó sem engedheti meg, hogy ne legyen jelen a világ legnagyobb autópiacán”

Nincs szükség ennyi gyárra

Egy másik, égető probléma a több millió autónyi kihasználatlan gyártókapacitás. A LMC becslése szerint a Stellantis a Ford teljes évi termelésének megfelelő kapacitáscsökkentést végezhetne, és a megmaradó üzemekkel még így is képes lenne a gyártási volumen növelésére.

Az ígéretek szerint az egyesülést követően nem fog sor kerülni gyárbezárásokra, tekintve azonban a rendkívüli, jelenlegi eladások mellett évi hétmillió autónyi kombinált túlkapacitást, kétséges, hogy ez valóban így lesz-e. A kettő partner a kapacitások felét sem használta ki a járvánnyal terhelt előző évben, azonban az LMC számításai azt mutatják, hogy még a kiváló évnek számító 2016-ban is közel négymillió járműnyi fölös kapacitása lett volna a kombinált vállalatnak.

Elemzők szerint a Stellantis rákényszerülhet néhány hazai piacon kívüli termelőegység bezárására. A végleges leállásra jelölt üzemek között lehet az Opel angliai Ellesmere Portban található egysége, valamint a Fiat szerbiai Kragujevac városában lévő telephelye.

„A PSA és az FCA globális vállalatként fognak utalni a Stellantisra, nem pedig franciaként vagy olaszként, azonban a kormányok emlékeztetni fogják őket, hogy igenis van nemzeti hovatartozásuk” – fejtette ki Philippe Houchois, a Jefferies befektetési bank elemzője a Reuters megkeresésére.

Érdemes lehet beszántani egyes márkákat

A harmadik nagy problémakör a Stellantis által egy tető alá hozott összesen 14 autómárka menedzselése. A márkák között nagy eltérések vannak sikerességet tekintve.

A Jeep például globálisan ismert és eladásai elegendő bevételt teremtenek a Stellantis elektromobilitási fejlesztéseihez, míg a Fiat és a Peugeot megalapozott jelenléttel rendelkezik Európában. Másik oldalon viszont ott van a csak regionálisnak számító Chrysler, illetve Lancia. Utóbbiból 2020 első három negyedévében mindössze 34 ezer darabot értékesítettek az EU piacán. A Maserati ugyancsak rosszul teljesített az elmúlt években, bár a márkában még nagy potenciál rejlik.

A brandek esetleges kivezetése mellett arról is gondoskodni kell majd, hogy ne vegyék el egymás elől az értékesítéseket. Ehhez kapcsolódóan a PSA egy bennfentese a Reutersnek már megerősítette, hogy a francia konszern márkáinak amerikai piacra vitelét már elvetették, elkerülve, hogy új versenytárshoz jussanak az FCA saját márkái.

Kiemelt Partnereink