Gyártók Hálás lehet neki az egész autóipar – Sergio Marchionnétól búcsúzunk

Hálás lehet neki az egész autóipar – Sergio Marchionnétól búcsúzunk

autopro.hu/Sz.K. | 2018.07.26 09:27

Hálás lehet neki az egész autóipar – Sergio Marchionnétól búcsúzunk

Igazán sokat, egészen pontosan létezését köszönheti a Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionnénak. Az autógyártó konszern váratlanul elhunyt első emberétől öt legfontosabb tettének megemlítésével búcsúzunk.

Sergio Marchionne, a Fiat vezérigazgatójaként 2009-ben meglátta a lehetőséget a Chrysler átvételére. A Fiat vezéreként a felszámolás széléről kormányozta vissza a leányát, majd egy kemény pálfordulással az autógyártót globális hatalommá alakította, mellyel az autóipar legendái közé küzdötte fel magát.

– Ebben a közel tíz évben a vállalat teljesen új irányba mozdult, mondta el Dave Sullivan, az AutoPacific elemzője. – Ma már egy teljesen más képet látunk arról az időről, és elmondhatjuk, hogy volt egy férfi, aki meg merte hozni azokat a kulcsfontosságú döntéseket, amik nélkül a vállalat nem létezne jelenlegi formájában.

De melyek is voltak ezek?

Kincset talált a szemét között

Amikor a Chrysler a világválság során összeomlott és az autóipar pénzügyi krízisbe került, a Bush- és az Obama-kormányok többmilliárdos vészhelyzeti hiteleket adtak a vállalatnak, ami azonban így is csődeljárást indítványozott. Az Obama-éra komolyan fontolgatta a vállalat felszámolását. Ehelyett Marchionne ajánlatot tett, mely szerint a Fiat részben felvásárolja és átveszi az operatív irányítást a Chrysler felett, hogy segítse a gyártást. A következő években a gyártó sikeresen fejlődött, majd a Fiat teljes egészében megszerezte a vállalatot. Így került a Chrysler az FCA kötelékébe, és fizette vissza hiteleit, vált adósságmentessé.

Nagyban fogadott a Jeepre

Jeep márkája kitörölhetetlen szereplő maradt a Chrysler hullámvölgyei ellenére is, hiszen ízig-vérig amerikai márka.

Marchionne felismerte a Jeep vonzerejét és engedélyezte a termelés kiterjedt felülvizsgálatát; így került piacra az újratervezett Grand Cherokee, a Cherokee és a Wrangler is. Ennek köszönhetően öt év alatt közel megháromszorozódtak a márka globális eladásai. A Jeep nagyot kaszált, amiben nagy szerepe volt, hogy egyre többen fordultak a SUV-ok felé.

Nagyon szorgalmas volt

Marchionne vezetési stílusa kivételes munkafilozófiájából származott. Kollégái, a média és az elemzők szerint is életvitelszerűen élt repülőkön, ugyanis igazi világjáró volt. Ügyesen kormányozta a cégcsoport jelenlétét Európában, az Egyesült Államokban és Kínában az egyes régiók különböző kihívásai ellenére is, úgy, hogy közben rengeteget dolgozott. Ezt várta kollégáitól is. Az FCA nem olyan vállalat volt, amit reggel 9 és délután 5 között kellett csak irányítani, és Marchionne ezt meg is értette.

Hatalmas fizikális igénybevétel során alighanem ez a hozzáállás is segített, hogy megőrizzen 236 ezer munkahelyet vállalatánál.

Szembement a szabályokkal

Marchionne saját útját járta az autóipari vezérigazgatók között. Nem érdekelték a konvenciók, ahogy ez látszik több sikertelen ajánlatán, mellyel célja volt, hogy folytassa az ipari konszolidációt. Többek között ehhez riválisával, a General Motors-szal kellett volna egyezkednie.

Amikor a globális autógyártók amiatt gyötrődtek, hogy szükség van-e az üzemanyagfaló szubkompakt és szedán autókra, ő rájött, hogy a Fiat Chrysler új modelljei, a Dodge Dart és a Chrysler 200 nem működnek. Ahelyett, hogy kockáztatott volna, inkább kihátrált: mindkét modellt kiiktatta, így vezetve ki az FCA-t a kisautó üzletágból. Ez jó mozdulat volt, mivel a kisautó eladások máig lehangolóak.

Miközben az ipar többi szereplője talicskával tolja a technológiába a pénzt, Marchionne visszautasította, hogy komoly befektetéseket végezzen az önvezetéshez kapcsolódóan. Ehelyett partnerségi kapcsolatot kötött a Google korábbi sofőr nélküli projektjével, a Waymóval, ami mára a technológia egyik éllovasává vált.

Világos jövőképe volt

Egy olyan iparban, ahol a jövővel kapcsolatos információk gyakran kétesek, Marchionne tiszta jövőképet alkotott. Ennek megfelelően június elsején bemutatta a következő ötéves tervét a vállalat számára, ami lehetővé tette a befektetőknek, fogyasztóknak és a médiának is, hogy megtudhasssák, merre tart a konszern.

Marchionne ezen felül ismert volt őszinte, színes, intelligens és gyakran heves válaszairól, amikor újságírók kérdezték. Kollégái, barátai és nagyjából az egész autóipar egy csodálatos embert, egy jó vezetőt veszített el, aki mindig tudott jó megoldást a problémákra.

– Sergio Marchionne, egy férfi és egy barát, elment, mondta el John Elkann, a Fiat egyik elnöke közleményében. – A családom és én örökké hálásak leszünk azért, amit tett.

Kiemelt Partnereink