Gyártók Ellenzik az emissziós szigorítást a teherautógyártók

Ellenzik az emissziós szigorítást a teherautógyártók

autopro.hu/V.M. | 2023.02.01 16:20

Ellenzik az emissziós szigorítást a teherautógyártók

Fotó: Daimler Truck Media Site

Az európai teherautó- és buszgyártók szerint az Európai Bizottság által javasolt Euro 7-es károsanyag-kibocsátási norma veszélyezteti a haszongépjármű-szektor zéró kibocsátás felé mutató technológiai átmenetét.

Az Európai Bizottság tavaly novemberben publikálta az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási normákra vonatkozó törvényjavaslatát, ami a mostaninál alacsonyabb emissziós értékeket határozna meg a személyautók, teherautók és buszok gyártóinak egyaránt.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) már akkor ellenezte az Európai Parlament és a tagállami miniszterek által is megszavazásra váró tervezetet, most pedig Martin Lundstedt, a Volvo Csoport vezérigazgatója, egyben az ACEA haszongépjármű-bizottságának elnöke szólalt fel ellene.

Mint ahogy azt a szervezet honlapján közzétett véleménycikkében kifejtette, az európai közúti közlekedés a dekarbonizációval az eddigi legnagyobb átalakulásán esik át, és technológiai fordulópont előtt áll. Mindezzel Európa jó úton jár ahhoz, hogy 2040-re a világ egyetlen fosszilis energiaforrásokat nem használó régiója legyen. Ugyanakkor meglátása szerint a kibocsátásmentes fordulatot veszélyezteti a Bizottság terve, ami, mint fogalmazott „komoly aggodalommal” tölti el.

Senki nem jár jól

„Mai állapotában a javaslat teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a zéró kibocsátású járművekre történő egyre gyorsabb ütemű átállást” – mondta Lundstedt, hozzátéve, hogy friss kutatások szerint a személyautók és kishaszonjárművek esetében 2025-től, míg a nagyobb haszonjárművek esetében 2027-től életbe lépő Euro 7 csak minimálisan fog hozzájárulni a levegőminőség javulásához.

A másik oldalon viszont akadályt képez a kibocsátásmentes technológiák, mint az akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás hajtások fejlesztése előtt azáltal, hogy az OEM-eket és beszállítóikat arra kényszeríti, hogy erőforrásaikat az új követelményeknek megfelelő belső égésű motorok fejlesztésére fordítsák.

„Ez nem jó az iparágnak, sem a klímának, és biztosan nem jó az emberek egészsége és jólléte szempontjából” – fogalmazott Lundstedt.

Elszámolja magát az EU

Írásában az ACEA DAF, Daimler Truck, Iveco Csoport és Volvo Csoport teherautógyártókat összefogó bizottságának vezetője rámutat, hogy az Európai Bizottság számításai szerint 2040-re az újonnan forgalomba helyezett teherautóknak kevesebb mint fele lesz kibocsátásmentes. Ugyanakkor az ACEA haszonjármű-gyártói egyetértenek abban, hogy 2040-re minden Európában értékesített haszonjárműnek zéró kibocsátásúnak kell lennie a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez.

Lundstedt ezzel egyértelműen utal arra, hogy a technológiai átmenet sokkal gyorsabb lesz, mint ahogy azt az EU várja, ez pedig feleslegessé teszi az Euro 7-es bevezetését.

A vállalatvezető szerint az átmenethez egy azt támogató szabályozásra, a szén-dioxid-kibocsátás díjfizetéshez kötésére, valamint a megfelelő töltőhálózat kiépítésére van szükség.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink