Gyártók Elektromos sportautót fejleszt a Lotus

Elektromos sportautót fejleszt a Lotus

autopro.hu/D.Á. | 2021.10.14 04:20

Elektromos sportautót fejleszt a Lotus

Fotó: Lotus Cars Media Site

Miközben utolsó belsőégésű motorral hajtott autója, az Emira piacra dobására készül, a Lotus már az elektromos autózásra koncentrál. Az Evija típusú elektromos hiperautó mellett fejlesztik az új E-Sports architektúrájukat is, amelyre a jövőben elektromos sportautókat terveznek építeni.

A platform egy villanymotorokat és akkumulátorokat hordozó, könnyű hátsó segédváz köré épül, amelyet a könnyű elektromos járművek fejlesztésére irányuló program, a Project LEVA ihletett. Az egységet az alapoktól kellett megtervezni, hogy kiküszöbölhető legyen az elektromos hajtás miatti tömegnövekedés, így az végül 37 százalékkal könnyebb lett, mint az Emira hasonló egysége. Az akkumulátorok elhelyezhetők függőlegesen az ülések mögött, ezzel egy középmotoros autó súlyelosztását imitálva. A vezető így alacsonyabban ülhet, ami szintén a sportosságot javítja. A hosszabb tengelytávú, hátsó üléssel rendelkező autókban, mint amilyen a Type 132 SUV, a négyajtós kupé Type 133, vagy a Type 134 crossover, az akkumulátorok az autó aljában kapnak helyet. Utóbbi prototípusok a Lotus Engineering fejlesztéshez szükséges termékei, melyek segítségével egy olyan platformot sikerült kifejleszteni, amit más gyártóknak is értékesíthet a vállalat. A Lotus kínálatában SUV nem lesz.

Hűség az örökséghez

Az új platformra épülő első modell a 2026-ra várható Type 135 kétüléses sportautó lesz, amely tulajdonképpen a 25 évig futó Elise utódja. A 135-ösben a LEVA egységet új, nem az Emiraból átvett karosszériaelemekhez rögzítik majd, de a cél természetesen a Lotus védjegyévé vált mozgékonyság elérése az autóval. Matt Windle ügyvezető igazgató szerint a dinamika, az aerodinamika és a kis tömeg alkotják a Lotus DNS-ét, így csak a hajtáslánc jellege változik, a sportosság nem. Windle kiemelte, az elektromos hajtás azonnali nyomatékot, könnyebb hűtést és több tárolókapacitást hoz majd az autóba. Az új sportkocsi aerodinamikailag kiforrott lesz, hiszen - kihasználva az elektromos hajtáslánc kompakt építését - átszövik az Evija által ihletett levegőcsatornák.

Nagy teljesítmény, magas ár

Az E-Sports architektúra egy- és kétmotoros verzióban is készül majd, 475 és 884 lóerő közötti teljesítményekkel. Ez azt jelenti, hogy a Type 135 leggyengébb verziója is majdnem kétszer olyan erős lesz, mint a legerősebb Elise, a többi szint pedig a versenypálya-orientált Exige hiányát igyekszik majd feledtetni. A sportosság nem megy a mindennapi használhatóság rovására – a legkisebb, 66,4 kilowattórás akkumulátorral 480 kilométeres hatótáv érhető el, a nagyobbal (99,6 kilowattóra) akár 720 is. Lehetőség lesz 800 voltos villámtöltésre is.

Hátsó- és négykerék-meghajtást is befogad a platform, de egyelőre úgy tűnik, a koncepcióautó csak hátul hajt majd. Windle nem tartja kizártnak, hogy a jövőben használni fognak egy hasonló nyomatékelosztási rendszert, mint ami az Evijába került. A Lotus zászlóshajójaként szolgáló Evija további számos megoldása is leszivároghat az elérhetőbb modellekbe is.

Azért, hogy a Type 135 elérhetőbb árú legyen, a Lotus anyavállalatán, a Geely Csoporton belül rendelkezésre álló technológiákból és alkatrészekből is válogat majd a gyártó. Ennek ellenére nem fog sikerülni Elise sávjában tartani a 135-ös árát – a vállalat szerint, ha jelentősen olcsóbbak lennének a nyersanyagok és alkatrészek, az Exige árkategóriájának teteje körül, 94.500 és 118 ezer euró között kínálnák a Type 135-öt.

A Lotus nem akar egymodelles gyártó lenni, így több, nagy nevű Lotus modellek által inspirált tagja is lesz az E-Sports platformra épülő családnak.

Más gyártók is felfigyeltek rá

A Lotus Engineering más gyártóknak is kínálja megoldásait. Így lehetséges, hogy az E-Sports-ot fogja használni a Renault Csoportba tartozó, szinten könnyű sportautókat gyártó Alpine is, amely a Lotus platformjára akarja építeni az A110-es modelljének elektromos utódját. A két vállalatnak egyezik a szemléletmódja a könnyű, kezes sportautókról, a jelek szerint pedig erre a célra alkalmas lesz az E-Sports — írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink