Gyártók Az elektromos Citaro beindította a Zöld Busz Programot

Az elektromos Citaro beindította a Zöld Busz Programot

Pörge Béla | 2020.09.23 16:49

Az elektromos Citaro beindította a Zöld Busz Programot

Fotó: Pörge Béla

Egy hónapig teszteli az Inter-Tanker Zrt. a Mercedes elektromos Citaro autóbuszát. A tesztre a buszt az Evobus biztosítja, azonban az Inter Tan-Ker végzi az üzemeltetéssel és a karbantartással járó feladatokat, míg a sofőröket a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) bocsátja a cég rendelkezésére.

Szeptember elején indult, és október másodikáig tart a Mercedes-Benz eCitaro tesztje Debrecenben, a Zöld Busz Program keretében. A Zöld Busz Program célja a hazai járműállomány cseréje, megfiatalítása és a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint a hazai autóbuszgyártás fellendítése. Egy város buszparkjának elektromosra cserélése azonban komoly tervezést igényel, ebben segít a program keretében zajló egyhónapos teszt. Debrecenben meghatározott kilométerszámot megy egy nap a busz, hetente egy pihenőnappal. A leghosszabb táv egy nap 200 kilométer, ennél többet Magyarországon csak a fővárosban fut egy autóbusz napi szinten.

A teszt során az üzemeltető megismerkedhet az elektromos autóbusz legfőbb tulajdonságaival, élesben kipróbálhatja, hogy az adott város buszhálózatához mennyire illeszkedik egy tisztán elektromos busz, valamint tapasztalatokat gyűjthet a busz mindennapi üzemeltetéséhez.

Egyik napról a másikra nem lehet elektrifikálni egy város tömegközlekedését

Ahogyan az autopro.hu-nak egy korábbi interjú során is elmondta, úgy a szerdai sajtóeseményen is felhívta rá a figyelmet Uray Dóra, az Evobus Hungária ügyvezetője, hogy nagyjából 1,2 elektromos busz válthat le egy dízel buszt, tehát egy száz darabos flotta esetében a teljesen elektromos üzemre való átállás 120 autóbusz beszerzését jelenti.

Éppen ezért az Evobus is a fokozatos átállást javasolja, és az elektromos vagy hibrid autóbuszok mellett az Euro 6-os környezetvédelmi normának megfelelő dízelbuszok beszerzését is kívánatosnak tartja. Természetesen minden város a maga ereje szerint vághat bele egy elektrifikációs projektbe, de nagyon fontos az alapos tervezés és a józan döntés egy ilyen beruházás során.

Az elektromos buszokra való átállás során az üzemeltetőknek számolnia kell azzal, hogy az ilyen buszok hatótávolsága kisebb a dízelekhez képest. Az üzemeltetéshez külön infrastruktúrát kell kialakítani, a meglévő garázsokat át kell építeni, valamint a karbantartó személyzetet is ki kell képezni az elektromos buszok szervizelésére. Ez egy hosszabb folyamat, tovább tart a felkészülés az elektrifikációra, mint a buszok beszerzése, és jellemzően drágább feladat is.

A Mercedes-Benz segít az átállásban

A Mercedes eMobility Consulting szolgáltatásának keretében szakértőkkel segíti az elektromobilitásra áttérő ügyfeleinek a dízel buszok üzemeltetéséről az elektromos buszokéra való átállást. A gyártó tanácsadással és elemzésekkel segíti az üzemeltetőket, többek között az omnipluson alkalmazás segítségével.

Az omnipluson segítségével a fogyasztásról, a sofőrök vezetési stílusáról, a busz optimális útvonalairól, sebességéről és az akkumulátorok állapotáról is informálódhatnak az autóbusz üzemeltetői, így a lehető leghatékonyabban használható a busz, és a lehető legmagasabb hatótávolság érhető el vele.

Az eCitaro

Debrecenben a teszt során egy 2018-ban gyártott Merecedes-Benz eCitaróval ismerkedhetnek meg az utasok. A tesztelt busz kétajtós, helyközi kivitelű, amit Németországba szántak. Az autóbusz motorterében négy akkumulátorcsomag található, emellett a busz tetején kettő, négy vagy akár hat csomag is elhelyezhető, ezért a busz megerősített vázzal rendelkezik. Egy akkumulátorcsomag súlya nagyjából 250 kilogramm, így a busz motorterében egy tonna, a tetején pedig további akár másfél tonna az akkumulátorok súlya. Egy akkumulátorpakk kapacitása 24,3 kilowatt.

Akkupakkok a Citaro motorterében.

Akkupakkok a Citaro motorterében. | Fotó: Pörge Béla

Fotó: Pörge Béla

A buszon szembetűnőek a 315/60-as első gumik, melyek sokkal szélesebbek, mint a városi autóbuszokon megszokott abroncsok. A hajtás mellett természetesen a korábbi buszoknál megszokott funkciók (pl. világítás, szervo) egy 24 voltos rendszerről működtethetőek, amit az akkumulátorokról lehet tölteni. A busz hatótávolsága körülbelül 260 kilométer.

Feltűnően széles gumi, illetve a 24V-os rendszer akkumulátorai.

Feltűnően széles gumi, illetve a 24V-os rendszer akkumulátorai. | Fotó: Pörge Béla

Érdekesség, egyben az üzemeltetők számára nagy könnyebbség, hogy a busz utastere szinte teljesen megegyezik a dízel Mercedes-Benz Citaro utasterével, egyedül a tetőbe épített világítótestekben van eltérés. A busz külső fényszórói egyébként LED fényűek.

Nem utoljára láthattuk

Az eCitaro október elejéig marad Debrecenben, ezt követően visszatér Németországba. A tervek szerint azonban tavasszal ismét találkozhatunk a busszal. Egyelőre még nem ismert, hogy pontosan kik tesztelik majd az Evobus járművét, de várhatóan Budapest és Kecskemét utcáin is feltűnik a jármű.

Előtérben az eCitaro, a háttrében a Reform 501-es, mögötte átadásra váró Conecto-k.

Előtérben az eCitaro, a háttrében a Reform 501-es, mögötte átadásra váró Conecto-k. | Fotó: Pörge Béla

Kiemelt Partnereink