Gyártók Az Audi új mércét állít fel a PPE elektromotorok gyártásával

Az Audi új mércét állít fel a PPE elektromotorok gyártásával

autopro.hu | 2024.04.04 13:22

Az Audi új mércét állít fel a PPE elektromotorok gyártásával

Fotó: Audi Hungaria Zrt.

Az Audi Győrben, a világ legnagyobb motorgyárában gyártja a Premium Platform Electric (PPE) számára készülő elektromos hajtásokat, melyeket Ingolstadtban, az Audi Q6 e-tron modellsorozatba építenek be. Az Audi Hungaria mintegy 15.000 négyzetméteren gyártja a PPE-hajtásokat, amely a státor és váltókomponensek gyártásából, valamint a hajtások összeszereléséből tevődik össze. Benke Csaba Imre, a győri e-motor termékszegmens vezetője, aki a PPE-hajtások gyártásáért is felel, egy interjú során világított rá, hogyan állít fel új mércét az Audi Hungaria a PPE elektromotorok gyártásával.

- Milyen dimenziókról beszélhetünk a PPE elektromos hajtások gyártása esetén?

- A PPE hajtások gyártásához három új gyártósort telepítettünk; a státor gyártósora 28, a váltókomponensek gyártása 15, míg a hajtás-összeszerelés több mint 190 lépésből áll.

- Hány munkatárs vesz részt a gyártásban és hány elektromos hajtást gyártanak?

- Összesen mintegy 700 munkatárs vesz részt a PPE-hajtások gyártásában. Gyártásunk három műszakos munkarendben napi kétezer hajtás gyártására képes a PPE-platform számára. A győri elektromos hajtásokat az Audi és Porsche PPE-platformra épülő modelljei számára készítjük.

- Milyen tapasztalatokkal rendelkezik az Audi Hungaria az elektromos hajtások gyártását illetően?

- A PPE-hajtások gyártásához természetesen számos munkafolyamatot kellett megtanulnunk az új gyártóállomásokon, melyhez a munkatársaknak mintegy 20 napnyi képzésre volt szüksége. Fontos azonban kiemelnem, hogy nem a nulláról indultunk, hiszen 2018 óta már több mint 500 ezer elektromos hajtást gyártottunk Győrben. Természetesen ez a tapasztalat most nagy hasznunkra válik. Többek között azért, mert fokozatosan növeljük az elektromos hajtások esetén a gyártási mélységet. Jelenleg a státort és a váltókomponenseket is mi magunk gyártjuk, de természetesen a hajtások összeszerelése is Győrben történik.

- Melyek a fő különbségek a PPE és az eddigi elektromotorok gyártása között?

- Ami a gyártást illeti, mondhatom, hogy a PPE-hajtások esetén egy más ligában játszunk. A technológiai különbségek miatt a gyártósorok teljesen másképp néznek ki. Csak a PPE státor gyártósorán 15 automata hajlítóberendezés végzi a rézdrót háromdimenziós hajlítását, így keletkeznek az egyes „hajtűk”, amik az alakjukról kapták nevüket. Ezt követően két további berendezésen történik a hajtűk végeinek lézerhegesztése. Státoronként 140 méter rézdrótot használunk fel és 235 lézerhegesztési lépésre van szükség.

Ugyan alapvetően az elektromos hajtások gyártása kevesebb csavarozási lépést igényel, mint a belső égésű motorok esetén, de a nagyobb préselési volumen miatt több robot bevetése szükséges. A jövőbeli e-motorprojekteknél az automatizálás növelése mellett célunk, a gyártási mélység további növelése. Például az Audi Q8 e-tron számára készülő elektromos hajtás esetén a váltó vásárolt alkatrész volt, míg A PPE esetén ezt az alkatrészt már mi magunk gyártjuk.

- A gyártótelephelyeken zajló e-transzformáció mögött emberek állnak. Mennyi időbe telt a munkavállalók felkészítése a PPE gyártására, valamint milyen képzettségi szintek szükségesek a munkatársak számára?

- Az első szinten viszonylag egyszerű, körülbelül kétórás alapképzésen vesznek részt a sor mellett dolgozó kollégák. Az itteni tevékenység nem különbözik jelentősen a belső égésű motorok gyártásánál alkalmazott munkafolyamatoktól. A különbséget a „nagyfeszültségű érzékenyítő képzés jelenti”, amelyet minden munkatársnak el kell végeznie. Az összetettebb tevékenységekre vonatkozó tréningek egy munkanapot vesznek igénybe. A meghatározott tevékenységeket végző, úgynevezett elektronikai szakemberek több napos tréningeken vesznek részt. A legmagasabb szintet a felelős elektronikai szakember képviseli, akinek továbbképzése az alapképzettségüktől függően akár három hónapig is eltarthat.

Munkaerő tekintetében elsősorban a belső égésű motorok világában már tapasztalatot szerzett munkatársakra támaszkodunk. Győrben 2022 óta mintegy 2000 munkatársat készítettünk fel az elektromobilitásra.

Az Audi Hungaria Zrt. a magyar gazdaság meghatározó szereplője, hazánk egyik legnagyobb vállalata. A maroknyi csapattal elindult motorgyártás mára a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött, ahol több mint 5 millió négyzetméteren 8000 motor készül naponta a Volkswagen konszern márkái számára. A győri üzemben 1998-ban indult az autógyártás, a gyár 2001 óta saját műszaki fejlesztéssel is rendelkezik, továbbá 2005 óta Győrben működik Közép-Európa egyik legnagyobb szerszámgyára is, ahol szerszámok, gyártóberendezések készülnek az Audi szinte összes telephelye számára, valamint alkatrészek is a Volkswagen konszern egyes modelljeihez. A gyár 2013 óta az autógyártás teljes vertikumát lefedi.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink