Gyártók Akkumulátorok újrahasznosításába kezd az MAN

Akkumulátorok újrahasznosításába kezd az MAN

autopro.hu/P.B. | 2022.11.04 04:20

Akkumulátorok újrahasznosításába kezd az MAN

Az MAN Truck & Bus közleménye szerint az akkumulátoros elektromos hajtásokban látja a klímabarát közlekedés legnagyobb potenciálját. Mint írják, az elektromos meghajtású városi buszok és teherautók piaca még csak most fejlődik fel Európában, a müncheni székhelyű haszongépjármű-gyártó már dolgozik az akkumulátorok használat utáni stratégiáján.

Az MAN szerint a cél első lépésben az akkumulátorok élettartamának meghosszabbítása, és ha ez már nem lehetséges, a bennük lévő alapanyagok újrahasznosítása. Az akkumulátorok kezelése során az átfogó cél az anyagciklus lezárása a fenntarthatóbb fejlődéshez való jelentős hozzájárulás érdekében.

A Volkswagen Csoport teherautókat és buszokat gyártó vállalata szerint az akkumulátoros elektromos hajtások a jövő kulcsfontosságú technológiái lesznek. Azonban még néhány évnek kell eltelnie ahhoz, hogy ezek a járművek általánossá váljanak az utakon, és ne kivételek legyenek. A teherautó-szektorban az MAN Truck & Bus jelenleg arra számít, hogy 2030-ban az elektromos teherautók részesedése hatvan százalék lesz a városi, elosztási alkalmazásokban és negyven százalék a távolsági szállításban. A városi autóbuszok villamosítása korábban megkezdődött, az MAN pedig az eladásai ötven százalékát szeretné ilyen buszokkal lefedni.

Nem érdemes halogatni

A fenti előrejelzések azt mutatják, hogy a haszongépjármű-ipar még csak a villamosítás kezdetén jár. A járművekben az élettartamuk végéhez érkezett akkumulátorok száma ezért csak 10-15 év múlva éri el az ipari szintet.

Az MAN azonban már most dolgozik egy stratégián arra vonatkozóan, hogyan lehet az értékes akkumulátorokat erőforrás-takarékos módon felhasználni másodlagos alkalmazásokban. Az elemzés a járműben lévő akkumulátor első élettartamával kezdődik: itt a hangsúly az ügyfelek oktatásán van a járművek vezetésére, töltésére és használatára, hogy az akkumulátor terhelése minimális legyen. Ez jelentősen megnövelheti az akkumulátor élettartamát. Ha az akkumulátorcsomag egyes részei használat közben meghibásodnak – például az egyes modulok már nem működnek –, első intézkedésként az akkumulátor javítását tervezik. Az akkumulátor ezután újra használható a járműben.

A járműben történő használat után a gyártóhoz visszakerülő akkumulátorokat intenzíven elemzik. Abban az esetben, ha az akkumulátorcsomagok már nem használhatók úgynevezett vontatási akkumulátorként, akkor másodlagos alkalmazási területet keresnek nekik. Jelenleg három lehetőség kínálkozik erre: egy második használat a járműben a gyári javítás után, egy második akkumulátor-élettartam például nap- vagy szélerőművek puffertárolójaként, és végül az alapanyagok kinyerése és újra felhasználása.

Keresik a megoldásokat

Az MAN jelenleg különböző partnerekkel és a Kasseli Egyetemmel dolgozik a használt teherautó-akkumulátorok vizsgálatán. Azt mérik fel, hogy ezek az akkuk alkalmasak-e helyhez kötött tárolórendszerként való használatra. Ebből a célból mintegy 120 darab, csomagonként 18,6 kilowattórás akkumulátorcsomagot vizsgálnak.

Az újrahasznosítás az akkumulátorok második élettartama után jöhet el, vagy abban az esetben, ha az akkumulátorok már nem alkalmasak tárolásra a használat módja vagy baleset okán. A cél a partnerek által visszanyert nyersanyagok – így a nikkel, a mangán, a kobalt vagy a lítium – felhasználása az új akkumulátorok gyártásában. Jelenleg az újrahasznosítási arány több mint hetven százalék az akkumulátor tömegéhez viszonyítva.

Az újrahasznosításhoz az MAN a mechanikai eljárást részesíti előnyben, amelyet hidrometallurgiai kezelés követ. Az értékes nyersanyagokat mechanikai és hidrometallurgiai eljárással nyerik ki az akkumulátorból.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink