Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új típusjelölési rendszer jön a BMW-nél
2024.05.03 07:25Közel negyedmillió autót hív vissza a Ford
2024.05.03 06:18Tesla-rivális autót dobhat piacra a Peugeot
2024.05.03 04:20Bővítik a zalaegerszegi autóipari tesztpálya műhelyszárnyát
2024.05.02 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A VW vállalati kultúrája is felelős a dízelbotrányért
Hanno Jelden, a Volkswagen korábbi vezető motorfejlesztője a vállalati kultúrát okolta, amiért ő és kollégái hallgattak a dízeljárművek emissziós értékeinek meghamisításáról. Bírósági meghallgatásán azt is elmondta, hogyha tudott volna a következményekről, másképp cselekedett volna.
A mérnököt nemrég a braunschweigi törvényszéken hallgatták meg, ahol szeptember 16-tól kezdve tárgyalják a VW több korábbi, dízelbotrányban érintett vezetőjének és munkatársának ügyét.
Hanno Jelden, aki a 2015-ben kirobbant dízelbotrány forrását képező csalószoftver fejlesztését vezette, a szabályszegés elhallgatását részben a német OEM vállalati kultúrájának tulajdonította, ami inkább a problémák gyors megoldására, mintsem elemzésére fókuszált. Egy korábbi meghallgatásán már elmondta, hogy a problémáról értesítette feletteseit, akik azonban nyomást gyakoroltak rá, hogy hallgassa el azt.
Legutóbbi meghallgatásán Jelden úgy fogalmazott: „Sosem csináltam titkot ezen funkcióból” – utalt a szoftver azon képességére, hogy fékpadi teszt alatt a közútinál alacsonyabb károsanyag-kibocsátási üzemmódra állítsa át a motort. „Ha tisztában lettem volna azzal, hogy ez milyen jogi következményeket vonhat maga után, soha nem hagytam volna megtörténni.”
Nagy hiba volt csalószoftver
A VW korábban azzal védekezett, hogy a motorvezérlő-szoftver hatóságok által kifogásolt funkcióját nem az emissziós előírások áthágására, hanem a motor működéséből eredő nemkívánatos zajok mérséklésére tervezték.
Jelden a legutóbbi megszólalásakor megerősítette, hogy ez volt a fejlesztés célja: „A funkciót valóban azért fejlesztettük, hogy javítsunk az akusztikán.” Ugyanakkor hozzátette, hogy a szoftver gyártásra jóváhagyása egy „hatalmas hiba” volt – idézi az elhangzottakat a Reuters.
Tudatában voltak a vezetők a problémának
Braunschweigben jelenleg a VW négy korábbi menedzserének és mérnökének ügyét tárgyalják. Azzal vádolják őket, hogy szándékosan hallgattak a szabályszegő tevékenységről az autógyártó nyereségének, azáltal saját bónuszuk maximalizálása érdekében. A vádlottak azzal védekeznek, hogy nem tudtak a manipulációról vagy pedig értesítették róla feletteseiket.
A vádlottak padján nem ül ott Martin Winterkorn, a VW konszern egykori vezérigazgatója, mivel tárgyalását elhalasztották egy csípőműtét miatt. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, nem sokkal korábban a VW egy volt mérnöke azt vallotta, hogy Winterkorn tudatában volt a manipulációnak.