Gyártók A techcégek is padlóra kerülhetnek

A techcégek is padlóra kerülhetnek

autopro.hu/P.B. | 2020.02.28 14:18

A techcégek is padlóra kerülhetnek

Fotó: Pexels

Az elmúlt hónapok egyik legmeghatározóbb jelensége a koronavírus terjedése, a hírek szinte csak erről szólnak. Már 77 ezernél is több fertőzöttről tudni csak Kínában, több ezren haltak már bele a fertőzésbe, ráadásul Európában is egyre gyorsabban terjed. A pánikkeltés határát súroló hírek ellenére könnyen lehet, hogy az életünket nem azzal fogja befolyásolni a betegség, hogy elkapjuk, vagy a környezetünkben tömegesen betegednek meg koronavírustól, hanem sokkal inkább azzal, hogy a techcégeket, sőt, akár az egész világgazdaságot padlóra küldi a járvány.

Hirdetés

A vírus okozta pánik miatt Kínában több gyár kényszerült termelése leállítására, amit előbb-utóbb az egész világ megérez. Kína a világgazdaság motorja, és ez különösen igaz a techcégekre. Sokan a „világ gyárának” nevezik a Gyöngy-folyó deltájának agglomerációját, a Hongkongot is magába foglaló területet Kína déli részén. A régiót százmilliónál is többen lakják, a terület GDP-je 2000 milliárd dollár, itt található a Föld tíz legforgalmasabb kikötőjéből három. A terület jelentősége a világgazdaság, a techcégek és az autóipar szempontjából is hatalmas.

A koronavírus ugyan a régiótól északra fekvő Vuhanból indult el hódító útjára, ennek ellenére a kínai termékek körül kialakult pánik miatt a környék gyárainak 50 százalékának le kellett állnia.

„Még soha nem láttam ehhez foghatót, ez szörnyű. S ez még csak a kezdet” - nyilatkozta a helyzetről egy helyi tech-óriás vezetője.

Túl nagy lett a függőség

Kína az elmúlt évtizedekben a legvonzóbb befektetési célpontjává vált a világnak, köszönhetően az olcsó munkaerőnek és a befektetéseket támogató politikai klímának. Mára odáig jutottunk, hogy szinte semmilyen elektronikai eszközt nem tudunk venni, ami ne tartalmazna valamilyen az ázsiai országból származó alkatrészt. Ez a cégek számára ideális helyzet – volt legalábbis eddig, ám a koronavírus rámutatott a gyakorlat árnyoldalaira is: a koronavírus terjedésével egyre több várost vontak karantén alá, számos gyár állt le emiatt.

Bár több hír is arról számolt be, hogy egyes gyárak újra üzemelnek, a Digital Trendsnek nyilatkozó szakértő szerint legfeljebb 15-20 százalékos szinten tudnak termelni, amivel aligha tudják teljesíteni a megrendelők igényeit. Nehezíti a helyzetet, hogy a gyárakat és azok felszereléseit nem lehet egy könnyen elköltöztetni, a termelést nem tudják hova áthelyezni.

Már számokban is látni a hatását

A koronavírus az autóipart is érzékenyen érint. Több autógyár is leállt korábban, és bár a VW kínai gyártósorai újraindultak a héten, közel sem teljes kapacitással üzemel a gyár. Az MTI a hét elején arról számolt be, hogy február első hetében 92 százalékkal esett vissza az új autók eladása a tavaly ekkori eredményekhez képest. Bár némi javulás megfigyelhető (az első hétben 96 százalékos volt a visszaesés, a másodikon már „csak” 89 százalékos), de beszédes adat az is, hogy januárban 24,6 százalékkal kevesebb autót gyártottak Kínában, mint 2019 első hónapjában.

A koronavírus ráadásul már Európában is közvetlenül érezteti hatását: a Fiat kénytelen volt korlátozni a gyáraiba való belépést a héten, miután Észak-Olaszországban már kétszáznál több ember fertőződött meg a koronavírussal – számolt be a Digital Trends.

Kiemelt Partnereink