Gyártók A nehézségek ellenére jó éve volt a Magyar Suzukinak

A nehézségek ellenére jó éve volt a Magyar Suzukinak

Pörge Béla | 2021.06.22 13:20

A nehézségek ellenére jó éve volt a Magyar Suzukinak

Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

Idén már zsinórban másodszorra kényszerült arra a Magyar Suzuki, hogy a járványhelyzet miatt online ismertesse az előző éves eredményeit. 2020 nyilván nem a növekedésről és a pozitív rekordok döntögetéséről szólt a Suzukinál sem, ám pozitívumokat is ki lehet emelni az eredményeikből, és az esztergomi gyár jövője is biztató.

Az esemény első felszólalója a Magyar Suzuki májusban hivatalba lépő új vezérigazgatója, Atsumi Masato volt, aki elmondta, hogy 34 éves dolgozik a Suzukinál, ebből tíz évet töltött Európában, és kifejezetten kedveli a kontinens munkamorálját és munkához való hozzáállását

Természetesen a vezérigazgató is kitért arra, hogy idén ünnepli fennállásának harmincadik évfordulóját az esztergomi gyár, mint fogalmazott, a múlt kötelez, és új sikerekre ösztönöz. Masato a kihívások ellenére bizakodó, elmondta, hogy az elvárások folyamatos változása miatt a gyár is permanens átalakuláson megy át, ennek egy távolabbi célja a karbonsemlegesség: a Suzuki 2050-re minden üzemét és autóját karbonsemlegesség fogja tenni.

A vezérigazgató egy számadatot árult el 2020-ról: 11,55 százalékos piaci részesedésével a Suzuki már ötödik éve piacvezető a magyarországi újautó-eladások terén. Ezt követően átadta a szót Krisztián Róbertnek, a Magyar Suzuki kereskedelemért és értékesítésért felelős operatív igazgatójának.

Zöldül a gyártási paletta

Krisztián Róberttől megtudtuk, hogy összesen 112.475 autót gyártottak az esztergomi gyárban, amik közül 111.047 autót értékesítettek. Ebből 79.879 darab Vitara és 31.168 darab SX4 S-Cross, míg az itt gyártott modellek 87 százalékát – 96.441 autót – exportra értékesítették a világ 123 országába.

A Magyar Suzuki 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását, a gyártás több mint 65 százaléka már hibrid gépjármű volt 2020-ban. A vírushelyzet okozta hathetes leállás, illetve a belföldi és külföldi korlátozó intézkedések következtében hozzávetőlegesen 31 százalékkal csökkent a termelés 2020 során az előző évhez képest. A tervek szerint az idén 143 ezer Suzukit szerelnek össze Esztergomban.

A járvány ellenére is pozitív mérleg

Fejesné Gyurján Ildikó, az esztergomi Suzuki HR-ért, pénzügyért és informatikáért felelős operatív igazgatója ismertette a vállalat anyagi eredményeit. A Magyar Suzuki 1.656,7 millió euró nettó árbevétellel zárta a 2020-as évet, a társaság belföldi értékesítéséből származó nettó árbevétele 242,8 millió euró, az exportértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1.413,9 millió euró volt. A pandémia 362 millió forintos többletköltséget jelentett a cégnek.

Bár a várttól bőven elmaradt a 2020-as bevétel a járvány miatt, összességében pozitív szaldóban zárta az évet a Suzuki, ami a mögöttünk hagyott válságos évben jó eredmény már önmagában is.

Mit hoz a jövő?

Urbán László, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese ugyan kiemelte, hogy nem lát a jövőbe, mégis felvázolta a Suzuki terveit. Mint mondta, tavaly sikeresen folytatódott Esztergomban a 2016-ban indult, és számos Ipar 4.0-ás fejlesztési elemet tartalmazó, a versenyképesség fokozását célzó konzorciális Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) projektjeinek megvalósítása.

A robotizáció továbbra is hangsúlyt kap a fejlesztések terén, a cél a gyártás minél nagyobb mértékű digitalizálása. A tavalyi beruházások az új emissziós laborra, a festőüzem robotizációjának fejlesztésére fókuszáltak. A jövőben egyre több kollaboratív robot kap helyet az üzemben, amely tovább növeli a gép és ember gördülékeny együttműködését.

Gondot igen, kiesést még nem okozott a chiphiány

Kérdésekre válaszolva Krisztián Róbert elárulta, hogy a chiphiány kiesést egyelőre nem okozott a vállalatnál, de a működést befolyásolja, előfordult, hogy egy napon múlt egy megrendelés teljesítése.

A Suzukinál azzal számolnak, hogy sokáig velünk marad a chiphiány, ami egy bizonytalanság tényező ugyan, ám ennek ellenére a tavalyihoz képest húsz százalékos növekedést remél a Suzuki.

Kiemelt Partnereink