Gyártók Negyed óra alatt menetkész a lengyel e-midibusz

Negyed óra alatt menetkész a lengyel e-midibusz

Kuthi Áron | 2019.01.18 05:00

Negyed óra alatt menetkész a lengyel e-midibusz

Bemutatta első elektromos midibuszának prototípusát a lengyel Rafako. Az idén hetvenéves lengyel kazángyártó vállalat ezúttal nem a szénerőműveket, hanem a városi közlekedést szeretné kiszolgálni elektromos buszával.

Az alacsonypadlós jármű újítása, hogy lítium-titán akkumulátorral üzemel. Az LTO-akku használata a gyártó ígérete alapján azt jelenti, hogy 15 perc töltéssel 90 százalékos töltöttséget érhetünk el. Itt nem grafit, hanem lítium-titanát látja el az anód szerepét.

A Rafako céges honlapjának tájékoztatása szerint ez az első 100 százalékban lengyel gyártású busz, amelynek akkui a padlólemez alatt foglalnak helyet. Így a súlypont is lejjebb helyezkedik el, sőt a könnyített önhordó vázszerkezetből 10 százaléknyi súlyt is tudtak faragni, és ezt az akkunak "adták át", vagyis ennyivel több cella fért be az összsúly megtartása mellett. Azzal, hogy az akkuk alulra kerültek, nyitva áll a lehetőség a busz tetején napelemek elhelyezésére, de ez még csak elméleti lehetőség.

A Polskiprzemysl.com ipari szakportál úgy tudja, a jármű sorozatgyártása jövő év közepén indulhat meg. A busz három verzióban, városi, elővárosi és iskolabusz-változatban készülne, a legkisebb (8,5 méteresre tervezett) jármű kapná meg a 61 kWh-s, a nagyobbak a 144 kWh-s akkumulátor-telepet, de ez utóbbi nem lítium-titán, hanem lítium-nikkel-mangán-kobaloxid (NMC) akkuval üzemelne. A midibusz hatótávja elég szerény, 70 km lenne, a másik kettőé viszont ennek duplája.

A Rafakónak van magyarországi érdekeltsége is, igaz, nem az autóiparban. A Rafako Hungary erőművi kazánok és környezetvédelmi berendezések gyártásával, szerelésével foglalkozik.

Kiemelt Partnereink