Archív Mezőkövesdi villanymotorok a BMW-nek és a Daimlernek

Mezőkövesdi villanymotorok a BMW-nek és a Daimlernek

Koloszár Tamás | 2009.12.21 11:21

Mezőkövesdi villanymotorok a BMW-nek és a Daimlernek

Augusztusban kezdődött a hibridhajtáshoz szükséges villanymotorok gyártása a Remy mezőkövesdi gyárában. Az itt készült csúcstechnológiát a BMW és Mercedes luxusautóiba építik be. Erről is nyilatkozott az Autopro.hu-nak dr. Péhl Tibor, a Remy Automotive európai alelnöke.

Hirdetés

- Ha manapság az ember egy gazdasági szakemberrel interjút készít, az első kérdés szinte kötelezően magától adódik: hogyan látja a világgazdaság alakulását, vannak már reményt keltő jelek? - kérdezte az autopro.hu dr. Péhl Tibor alelnököt.
- A kérdést jogosnak tartom, ugyanakkor minden gazdasági ember igyekszik elkerülni a csapdát, hogy jóslásokba bocsátkozzon. Ami az autóipar illeti, s erről a közelmúltban a miskolci egyetemen előadást is tartottam: 2008 vége, 2009 eleje a pánik időszaka volt. Olyan mértékű keresletcsökkenés következett be az alkatrészipar területén, ami túl mutatott a valós végfelhasználói igények csökkenésén. Az autóeladások valóban jelentősen zuhantak, főleg a mi régiónkban, emellett azonban mindenki jelentős készletcsökkentést is végre akart hajtani. Ezért a visszaesés hatványozottan jelentkezett a mi piacainkon és a mi vevőinknél. Ami viszont pozitív, hogy már látszik némi stabilizáció, kiszámíthatóbb a kereslet az elkövetkezendő néhány hónapra. Látszik némi növekedés is. A roncsprémiumok kifutásával azonban az intézetek visszaesést jósolnak jövőre is, így a régi szép idők nem térnek vissza. Az elkövetkezendő egy évben biztosan nem.

Dr. Péhl Tibor alelnök
Dr. Péhl Tibor alelnök


- Az Európai Unió éppen decemberben deklarálta, hogy lassan vége a recessziónak. Éreznek ebből már valamit a Remynél, hiszen a BMW és a Daimler beszállítói?
- Érezzük. Az értékesítés növekszik. A Remy Magyarországon is és általában is legalább két lábon áll. Egyik lábunk: az autógyártóknak közvetlenül a szalagra szállítunk, a másik lábunk pedig a tartalék alkatrészgyártás a szervizhálózatoknak és független alkatrész kereskedőknek. Míg a nagy autógyárak irányába viszonylag lassan, de emelkedik az értékesítés, addig nagyon jelentős igény jelentkezik a tartalék alkatrészgyártás területén. Oka az, hogy míg korábban, a pánik időszakában mindenki készletet csökkentett, most a stabilizáció időszakában lassan mindenki visszatér a normál készletszintekhez.

- A válság átrendezte az autóipart abban az értelemben is, hogy felértékelődött a hibrid és elektromos hajtások jelentősége. Ebben a Remy specialistának számít. Mikor érezte úgy, hogy most jött el az önök ideje?
- Nehéz ezt egy időponthoz kötni. Sokat segített az, - s menjünk vissza a történet elejére -, hogy a BMW, a Mercedes és a General Motors létrehozott egy közös kutatás-fejlesztési programot full hibridek kifejlesztésére. Szerencsére, de nyilván nem érdemtelenül a Remyt választották partnerként az elektromotor gyártásra. Nagy áttörés volt, hogy ezt az üzletet sikerült megszerezni, ezt a partnerséget sikerült felépíteni. Innentől egyenes, nehéz, de emelkedő út vezetett oda, hogy idén augusztusban elkezdtük a sorozatgyártást a Mercedes és a BMW részére. Amit mi szállítunk, az egy automata sebességváltóval integrált három villanymotorból álló szet. Egyik motor a kenéshez szükséges olajpumpát hajtja, ez egy kisebb méretű, a másik kettő nagy teljesítményű villanymotor, ami ismereteink szerint ma a világban a legmagasabb technológiai szintet képviseli.


- Mondhatjuk azt, hogy Magyarország hibridmotor-gyártó nagyhatalomnak számít?
- Abban reménykedünk, hogy azok leszünk. A program keretében az BMW X6-osba és az M kategóriás Mercedesekbe kerülnek villanymotorjaink. Ezeket az autókat az Egyesült Államokban gyártják és ott is akarják értékesíteni. Ezek a gépkocsik a luxuskategóriát jelentik, annak is a felső szegmensét. Már dolgozunk azon a potenciális vevőinkkel, hogy ez a program itt ne érjen véget, hanem egy nagyságrenddel nagyobb volumennel tudjunk tovább lépni.

A BMW, amit hibrid hajtA BMW, amit hibrid hajt

- Magyar mérnöki tehetség is van ezekben a motorokban?
- A fejlesztőközpont Ditroitban, illetve Indianában működik. A technológiai fejlesztésekben, a folyamatok optimalizálásában azonban a magyar mérnökök is komoly részt vállaltak.

- Alelnök úr mit gondol, a hibridhajtások válság nélkül is előtérbe kerültek volna vagy a válság felgyorsította ezt a folyamatot?
- Ha az amerikai piacot nézzük, akkor azt látjuk, hogy a válsággal együtt járt egy nagyon komoly olajárzuhanás. Ez egyáltalán nem segítette a hibridhajtások kedvező piaci fogadtatását. Ha azonban négy-öt évre előre nézünk, a globális felmelegedésre vagy az autógyárakkal szemben támasztott szigorú környezetvédelmi előírásokra gondolunk, akkor ezek a hibridautókat kikényszerítik. A végső megoldást persze a teljesen elektromos autók jelenthetik, a nagy autógyárak ebbe az irányba tesznek lépéseket.

- A Remy magyarországi, mezőkövesdi gyárán kívül máshol is készülnek hibridhajtáshoz használt elektomotorok?
- Igen. A GM igényeit a mexikói gyárunk elégíti ki, ez a gyártás valamivel előbb kezdődött mint a mezőkövesdi gyártás. A tervekben szerepel egy komplett motor család gyártása, amelyhez a csoport 60 millió dolláros kormányzati támogatást nyert el Amerikában.

Hibriddel szerelt Mercedes
Hibriddel szerelt Mercedes

- Két és fél éve a cég európai alelnöke. Mit tud tenni azért, hogy a jövőben a Remy magyarországi beruházásai folytatódjanak?
- Az én szerepem egy ballanszírozó szerep, ami nem mindig hálás feladat. A magyar csapatnak mindig azon kell dolgoznia, hogy mi legyünk a legvonzóbb befektetési célpont. Kimondani egyszerű, végrehajtani sokkal nehezebb. Hatékonyság kell hozzá, rugalmasság, a minőségi követelményeknek való maximális megfelelés. Karrierem a Remy magyarországi gyárainak vezetőjeként indult, ez a cél volt előttünk akkor is. Most a Remy európai érdekeit és sikerességét kell szem előtt tartanom, az ember azonban magyar marad, s ha korrekt módon kimutatható, hogy Magyarország a legkedvezőbb befektetési célpont, akkor természetesen támogatom azt az irányt, hogy Magyarországra kerüljenek a fejlesztések. Ez így is történt az elmúlt időszakban. Nem titok, hogy a Remy újrastrukturálási programot hajtott végre, s ennek keretében a lengyelországi gyárunkat az év elején bezártuk, s a kapacitás kilencven százaléka a mezőkövesdi gyárunkba került.


A Remy Automotive Hungarynak két gyára van Magyarországon. Egyik Mezőkövesden, a másik Miskolcon. A két gyárban hétszázan dolgoznak. Miskolcon iparszerűen újítanak fel indítómotorokat és generátorokat, Mezőkövesden pedig új indítómotorokat és generátorokat gyártanak, amelyeket személygépkocsikba és nehézgépjárművekbe építenek be. Itt készül a Remy új büszkesége is, a hibridhajtásokhoz szükséges villanymotor.

Kiemelt Partnereink