Gyártók Jól járhat a brexittel a közép-európai autóipar

Jól járhat a brexittel a közép-európai autóipar

Kuthi Áron | 2019.12.13 14:27

Jól járhat a brexittel a közép-európai autóipar

A Toyota bővíti a hibrid hajtáslánc gyártását, a fejlesztés helyszíne Lengyelország, Alsó-Szilézia, írja az Industry Europe ipari hírportál, amely hivatkozik a lengyel sajtóban megjelent tudósításokra, melyek szerint a kapacitásbővítés oka egyértelműen a brexit körüli bizonytalanságok.

Hirdetés
Bár csütörtök éjjel óta máris sokkal többet tudunk Nagy-Britannia jövőbeli útválasztásáról, mivel a konzervatív kormány nagy felhatalmazást kapott a szigetország Európai Unióból történő kivezetésére, az üzleti élet még így is bizonytalan jövő elé néz.
Az autóipari vészforgatókönyvek már régen elkészültek, ezeknek megfelelően történtek bizonyos rizikócsökkentési lépések. Ezek részeként lépett a Toyota Motor Europe is, amely a közelmúltban jelentette be, hogy 140 millió eurós beruházással bővíti a Walzbrych-ben található gyárát, ahol a negyedik generációs Toyota Yarisok készülnek.
A japán autóóriás úgy nyilatkozott, hogy a hibrid technológia iránti nagy európai érdeklődés késztette őket arra, hogy Lengyelországban bővítsék a technológiát. A Toyota rendeléseinek mintegy felét teszik ki a hibrid járművek. Ezzel a bővítéssel a gyártó az országban évente 309 ezer személygépkocsit fog tudni előállítani.

Máshol is felbukkannak "új" cégek

Ám "brexit-menekült" cégekre vannak azért példák Szlovákiában is. A Jaguar Land Rovernek és a Toyotának beszállító japán fémipari nagyvállalat, a présüzemeket és öntödéket fenntartó G-TEKT 2018-ban G-TES néven jegyzett be céget, és épít egy 15 ezer négyzetméteres gyárat Nyitrán. Érdekes módon épp a JLR itteni új gyára mellett nyit présüzemet. Igaz, brexit ide vagy oda, a vállalat bővít Nagy-Britanniában is, most éppen Wales-ben épít újabb gyárat a meglévő mellé.
Ugyanebben a cipőben jár a Nissannak Nagy-Britanniában beszállító japán Faltec, amely ugyancsak árulkodó módon Csehországban alapított céget éppen két hete.
A Nagy-Britanniába települt autóipari cégek "menekülésének" témáját természetesen megkapta kérdésként a közelmúltbeli budapesti CEE Automotive Forumon Paul Goff, a Jaguar Land Rover európai igazgatója. Ő azt válaszolta, hogy a JLR tekintetében nincs összefüggés a brexit és a termelésáthelyezés között, hiszen egy (kontinentális) európai gyáresgység nyitásának tervezése már jóval a 2015-ös brexit-népszavazás bejelentése előtt megszületett.

Kiemelt Partnereink