Gyártók Ha a britek kilépnek, Szlovákia bukná a Jaguar gyárát?

Ha a britek kilépnek, Szlovákia bukná a Jaguar gyárát?

Uzoni Ábel | 2016.06.23 12:06

Ha a britek kilépnek, Szlovákia bukná a Jaguar gyárát?

Amennyiben a szigetország elhagyná a közös piacot, ez mindenképpen hatással volna a beruházásra, minimum lelassítaná a folyamatot. Utánajártunk, hogyan készül északi szomszédunk a brit autógyártó befogadására.

Felvirradt a nagy nap, amikor a brit állampolgárok szavaznak az Európai Unióhoz fűződő kapcsolatukról. Ha a kilépéspártiak győznek, a szigetországnak újra kellene definiálnia viszonyát az összes EU-s tagországgal, csak kétoldalú kereskedelmi egyezmények megkötése után folytatódhatna bármiféle üzleti kapcsolattartás. Ez pedig történetesn komoly kihatással lehet a Jaguar Land Rover szlovák gyárának kivietelezésére is. Vladimir Bily, a brit Gleeds tanácsadó cég szlovákiai szakembere a napokban a szlovák médiában úgy nyilatkozott, hogy brexit esetén jelentősen megnehezülne a brit tudástranszfer, így a know-how átadása a Jaguar Land Rover nyitrai gyárához.

A Jaguar Land Rover leendő gyárát Szlovákia egy száz százalékban állami tulajdonban álló projektcégen, az MH Investen keresztül építi meg. A Közlekedési Minisztérium a felügyelete alatt álló cég beruházását tavaly nyáron a kiemelt jelentőségű stratégiai beruházások közé sorolta, a cél az úgynevezett Stratégiai Park megépítése. A cég már eleve azzal számolt, hogy az ipari park területén nemcsak a brit autóóriás, hanem további, leginkább szektorazonos gyártók is helyet fognak majd kérni. Az előkészítő munkák, az engedélyeztetés és a közműkiváltás már javában zajlottak, amikor tavaly decemberben az ország kormánya megkötötte az autógyártóval a beruházási szerződést. A brexit miatt mindkét fél aggódik, mert bár még gyártósorok telepítéséről szó sincs, megjósolhatatlan, hogy mennyivel drágítaná meg a projektet, ha a projektet derékba kapná az unióból való kilépés.

A 2018-ban induló termelés iránt azonban nem csökken az érdeklődés: legutóbbi, a témában íródott cikkünk megjelenése, június 6. óta több mint háromezer ember adta be jelentkezését a leendő munkaerőt regisztráló oldalra, így már 39 ezer felett jár a jelentkezők száma. Az ipari parkban regionális képzőközpontot is terveznek, itt fizetős tanfolyamokon lehet majd olyan képesítésekhez jutni, amelyekre a gyárnak szüksége lesz. Mint azt az MH Invest kommunikációs osztályától megtudtuk, a szlovák kormány több olyan befektetővel is tárgyalásban áll, amelyek szeretnének termelési egységet nyitni az ipari parkban, de a folyamatban lévő tárgyalásokra hivatkozva erről nem árultak el többet.

Eleve nagy reményekkel készülhet a nyitrai indulásra a tízezres lélekszámú Verebély (Vráble), húsz kilométerre Nyitrától keletre. A kis mezővárosban az utóbbi húsz évben három autóipari gyártó is megtelepedett. A már korántsem csak gumiköpenyeket előállító, hanem itt éppen présüzemet működtető Matador, a fékpofákat gyártó osztrák Miba Steeltec és a váltókat, váltókarokat, valamint fékrendszereket előállító norvég Kongsberg együttesen közel ezer embernek adnak munkát, és talán bővítésről is szó lehetne egy hosszú távú együttműködés esetén.

Még nem tartanak ott az előkészületek, hogy a cég a konkrét beszállítói kört meghatározza, ugyanakkor egy név nélkül nyilatkozó iparági szakértő elmondta, hogy a Magyarországon jelen lévő, már eleve a Jaguar Land Rover részére termelő autóipari cégek nagy eséllyel szerepet kapnak majd az ellátói láncban. Ilyen a földrajzi helyzetét tekintve Nyitrához legközelebb eső oroszlányi Borgwarner, amely turbófeltöltőket és egyéb alkatrészeket gyárt, a szolnoki F-Segura, az ercsi Musashi és az érdi Dräxlmaier.

Érsek Árpád szlovákiai államtitkárral a témához kapcsolódan készült interjúnk itt olvasható

Forrásunk a beruházást a Jaguar Land Rover csoport világszinten most zajló legnagyobb zöldmezős beruházásaként jellemezte, amely innovációs mintaprojekt is lesz egyben. Ez a cég életében nagyon nagy újítás lesz, és nagyon nagy kontrasztot fog mutatni egyes elaggott nagy-britanniai gyáregységek mellett. Ami a nyitrai gyár munkaerő-elszívó hatását illeti, forrásunk rámutatott, túlzott mértékben rövid és hosszabb távon sem kell attól tartani, hogy hazánkból tömegesen távozik a képzett munkaerő, inkább azok a szlovákiai szektorok – mezőgazdaság, feldolgozóipar – aggódhatnak, amelyek megtartó-képessége eleve gyenge, és amelyek nem kelhetnek versenyre a nyugati autócég által kínált bérszínvonallal. Ám iparági informátorunk szerint így is egy jó tizenöt-húsz százalékos béremelést kell belőnie annak a munkáltatónak, aki a nyugat-szlovákiai régióban meg akarja tartani embereit. Ilyen értelemben leginkább a nagyszombati (Trnava) PSA Citroen Peugeot lesz majd kitéve munkabérfeszültségeknek, hiszen ez épp olyan összeszerelő üzem, mint ami Nyitrára érkezik.

Előző cikkünkben szó volt arról, hogy a Jaguar Land Rover megtelepedésének hírére a szlovák városban már csaknem egy éve szépen kúsznak fel az ingatlanárak, de a beruházás egy tejlesen más területen is fejlődést hozhat. A magyarok által sűrűn lakott Csallóközön keresztül tervezett R7-es gyorsforgalmi út Érsekújvár és Pozsony közötti megépítése egyre többször kerül elő a kormánynál, ugyanis ez az összeköttetés is segítené a főváros körüli autóipari klaszter bekötését Nyitrára.

Kiemelt Partnereink