Ez már nem tréfa: a Jaguar minden modelljét elektromosítja

Szerző: Gégény István | 2017.09.08. 09:36

A magyar beszállítókat is érintheti, hogy a JLR 2020-tól nem akar olyan új fejlesztéseket piacra küldeni, amelyeket csak belső égésű motor hajt.

Valamennyi autóját elektromossá tenné pár éven belül az indiai kézben lévő Jaguar Land Rover, ezzel markáns lépést tesz a konszern a zöldebb jövő irányába - adta hírül a The Verge.

A bejelentés ugyanakkor nyilván nem jelenti azt, hogy 3 év múlva leállnának a kipufogóval rendelkező modellek gyártósorai, főleg azért, mert ilyen alkatrész hibrid modellekben is előfordul. Arról szól a szándéknyilatkozat, hogy 2020-tól kezdve nem fejlesztene többé kizárólag fosszilis üzemanyaggal hajtott erőforrással rendelkező autókat a JLR. Minden újonnan debütáló típusban elérhető lesz tehát az elektromos hajtás vagy alternatív, hibrid megoldásként, vagy kizárólagosan, zéró közvetlen emissziós értéket kínálva a tulajdonosnak.

A Jaguar ezzel a bejelentéssel bátor lépést tett a jövő felé, mégsem nevezhető korszakalkotónak a döntés. A Volvo hasonló szándékot fogalmazott meg a nyár folyamán, az Aston Martin is pár héttel beelőzte a JLR bejelentését.

Nem tűnik tehát úgy, hogy viccnek, avagy blöffnek szánná meglepőnek tűnő vállalását a JLR, annál is inkább, mert sokkal könnyebben teljesíthetőnek tűnik egy ilyen ígéret, mint ha a nagyságrendekkel több autót előállító VW-csoport, netán a GM állna elő hasonló tervvel.

Hogy szavainak kellő súlyt adjon, a Jaguar be is mutatott egy teljesen elektromos modellt, amely egy klasszikus előd, az 1960 környékén gyártott, mára legendává érett E-tpye formajegyeit viseli magán. A 220 kW teljesítménnyel felruházott több-mint-prototípus 5,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométeres óránkénti tempóra, 270 kilométer a hatótávja, a 40 kWh-s akkumulátor 6-7 óra alatt tölthető fel teljesen. Ha népautó nem is válik belőle, a jövőbe mutató nyíl szerepére megfelelő választásnak tűnik. Hogy piacra kerül-e, az a a Jaguar szerint a vásárlói kör reakcióján múlik.

Az viszont már nem a vásárlókat, hanem a beszállítói lánc tagjait érinti, hogy mit is jelent ez a törekvés rájuk vonatkozólag. Merthogy 2020 nagyjából 3 szempillantás alatt elérkezik, és amit akkor kíván egy gyártó piacra dobni, azon már most dolgoznak a megfelelő szakemberek. A szomszédunkban, Nyitrán pedig épp új JLR gyár nyílik hamarosan, magyar vállalatok is érdekeltek az ottani termelésben.

A helyzet tehát komoly, a következő pár év pedig választ fog adni arra a dilemmára, hogy a kétségkívül magasra tett lécet sikeresen át tudja-e ugrani a JLR.