Gyártók Csillaghullás: nem kitűnő az új TT biztonsági bizonyítványa

Csillaghullás: nem kitűnő az új TT biztonsági bizonyítványa

autopro.hu | 2015.03.04 06:21

Csillaghullás: nem kitűnő az új TT biztonsági bizonyítványa

Nem kapta meg a maximális öt csillagot az Euro NCAP vizsgáján a harmadik generációs négykarikás modell, amely ráadásul biztonsági besorolás nélkül jelent meg tavaly az európai piacokon.

Négy csillag nem kevés, kivéve egy olyan presztízsautó esetében, mint az Audi TT. Mégis így történt, ám ennek egyik oka nem a modellben, hanem az új, 2015-ben életbe lépő tesztelési szabályokban keresendő. Eddig nem alkalmazott tesztlépéssel alaposabban mérik a frontális ütközés során kialakuló deformációt, ráadásul első alkalommal feltételeztek alacsony női sofőrt az ítészek. Az autó teljes szélességére kiterjedő mérések miatt gyakorlatilag összehasonlíthatatlan a korábbi eredményekkel az idén életbe lépett új metódus kimenete, ennek ismeretében érdemes a TT nem tökéletes bizonyítványát értékelni. Viszonyítási alapként említhetjük a két - valójába egy - további modlelt, amelye(ke)t szintén idén, már az új szabályok mentén zúztak szét az Euro NCAP laborjaiban: a Renault Trafic és az Opel Vivaro egyként három csillagot kaptak. Ez pedig azt jelenti, hogy vagy kevéssé biztonságosak ezek a járművek, vagy inkább tényleg szigorodtak az elvárások (ami egyébként önmagában üdvözlendő fejlemény).

Új szabályok szerint törték darabokra a legújabb Audi TT modellt

De térjünk vissza a magyar kezek által gyártott sportautóra, amely azért sem kapta meg a maximális öt csillagot, mert néhány „legújabb technológia” hiányzik belőle, mint például az autonóm vészfékező rendszer! Holott az egyre elterjedtebb, szinte sztenderdként számon tartott vezetési segédletet megannyi Audi modellbe beépítik.

Nem olyan rossz értékek ezek...

Ami a számokat illeti: 81 százalékot kapott az új TT felnőttvédelemre (a sofőr minden eredménye megnyugtató, utasa mellkasa viszont nem eléggé védett, ahogy a hátul ülők nyakvédelme is kritikus), 68 százalékos a gyermekvédelem (nincs elég hely hátul a gyermekvédelmi eszközök alkalmazására, ha megfelelően vannak beállítva az első ülések), kimagasló, 82 százalékos eredményt ért el a jármű a gyalogosok védelme terén, a biztonsági rendszerekre pedig összességében 64 százalékot ítélt meg a vizsgabizottság.

Korrekt felnőttvédelem, de a nyakunkra érdemes vigyázni

Összességében nem elkeserítő tehát a négycsillagos biztonsági teszteredmény – majd meglátjuk, hogyan küzedenek meg a többi márka modelljei az új elvárások teljesítésével. Ezzel együtt a német gyártónak is üzenet lehet ez a bizonyítvány, hiszen nem állhatnak le a fejlesztésekkel, a legújabb technológiák alkalmazásával. Fejlődik a világ, egyre magasabb a mérce, amivel végső soron az autósok járhatnak jól.

Jogos a mosoly: ritka az ilyen kimagasló gyalogosvédelmi eredmény
A Renault Trafic (és ikermodellje, az Opel Vivaro) az új szabályok szerinti, 2015-ös Euro NCAP biztonsági vizsgálaton 52 százalékos eredményt ért el felnőttvédelem terén, a gyermekvédelemre egészen elismerő 91 százalékot adtak a bírálók, 53 százalékos gyalogosvédelem mellett 57 százalékot kaptak a biztonsági asszisztensek. Mindez összességében három csillagot eredményezett a mindkét márka nevében egymagában tesztelt Renault Trafic dCi 115 modellnek. Ennek ismeretében az Audi TT négy csillaga többnek látszik, mint elsőre tűnik.

Kiemelt Partnereink