Gyártók Beszállítói nap a Knorr-Bremsenél

Beszállítói nap a Knorr-Bremsenél

Kovács András | 2009.10.29 12:29

Beszállítói nap a Knorr-Bremsenél

Nyílt, őszinte hangvételű beszállítói napot tartott 2009. október 13-án legnagyobb magyar partnereinek a Knorr-Bremse Kecskeméten. A felére csökkent járműgyártás mindenkit sújt, együtt gondolkodva kell túlélni.

Hirdetés

Kevesebb, mint a felére esett vissza a haszongépjármű-gyártás Észak-Amerikában és Európában, a Knorr-Bremse két legfontosabb beépítő piacán – hangzott el az október közepi beszállítói nap sajtótájékoztatóján, amelyet Bíró Attila, a Knorr-Bremse konszern beszerzési alelnöke és Lepsényi István, a Knorr-Bremse kecskeméti gyárának vezérigazgatója tartott. A 2008-as esztendőhöz képest közel megfeleződött termelés 2010-től is csupán évi 10-15 százalékkal növekszik majd, a boldog békeidők nagyon sokára, vagy soha sem jönnek vissza, már ami a haszongépjármű-gyártást, s annak beszállítói piacát illeti.

2008-ban 562 ezer haszongépjárművet gyártottak Nyugat-Európában, ez 2009-ben 195 ezerre esik vissza, s a jövő évben is csupán maximum 230-240 ezerre mehet újra fel. A szakemberek szerint a csúcsév adatát két tényező „fújta fel”, az export, valamint az az űr, amit a Kelet-Európa használt haszonjármű-vásárlásai okoztak, amelyek helyére újak állhattak nyugaton. Ez a két forrás elapadni látszik, 2011-re a legoptimistább becslések szerint is csupán 300-340 ezerre nőhet haszongépjármű-gyártás. Amely csak 2013-2014-re érheti el a 400-450 ezres darabszámot.

Knorr-Bremse, kecskeméti fékrendszerek
A kecskeméti Knorr-Bremse, különös nézőpontból.
Gyakorlatilag a Knorr-Bremse összes vevője veszteséges – mondta Bíró Attila, majd hozzátette: a lánc mentén újra kell osztani a hozzáadott értéket. A folyamatos növekedés éveiben több „luxust” engedhetett meg a teherautós beszállítói ipar, ennek vége, a hatékonyság növelése, a veszteségforrások azonnali megszüntetése került a középpontba. Már a korábbiakban is jelentősen megváltozott a Knorr-Bremse beszerzési forrásainak elhelyezkedése: az alacsony költségű országokból beszerzett alkatrészek aránya 2009-ben már meghaladja 30%-ot és az e régiókból történő beszerzések további, drasztikus növekedése várható. Kiemelt szerepet kap a műszaki innováció a költségcsökkentésben, amely egy nyugat-európai beszállító esetén gyakorlatilag az egyetlen lehetőség a piac megtartására a kelet-európai és kínai versenytársakkal szemben. A Knorr-Bremse beszerzési stratégiája a korrekt, hosszútávú üzleti kapcsolatok felépítése mellett a folyamatos verseny fenntartásán alapul. Hiszünk a sokéves, partneri megállapodásokban, de hiszünk a versenyben is – tette hozzá Bíró Attila.

„Legjobb márka” díj, negyedszer

A „Best Brands 2009” (Legjobb márkák 2009) szavazáson a haszonjármű szektorban a Knorr-Bremse a Fékek kategóriában első helyezést ért el, negyedszerre egymást követően. Ahogy a korábbi években, az ETM kiadó és a műszaki szolgáltatásokra specializálódott DEKRA kérte meg a szakmai kiadványok olvasóit, hogy nevezzék meg a haszonjármű ipar legjobb beszállító márkáit és járműtípusait. Körülbelül 8000 tehergépjármű szakember is részt vett a szavazáson. A díjat Hans-Peter Moser, a Haszonjármű Üzletág Igazgatótanácsának tagja vette át a Stuttgartban. „Nagyon büszkék vagyunk erre a díjra, és hálásak vagyunk az olvasóknak a bizalmukért – mondta Moser úr –, küldetésünk, hogy a vevőink számára kiemelt rendszerszállítók maradjunk.”
Lepsényi István arról beszélt, hogy a biztonságtechnika területén a Knorr-Bremse világelső, részesedése a biztonsági berendezésekből 35-40 százalék. Tárcsafékben különösen profi, ezen a területen közel 80 százalékos a piaci részesedése. A társaság a válság és a közúti járműgyártás visszaesése ellenére pénzügyileg stabil, köszönhetően a jól teljesítő vasúti üzletágnak. A vezérigazgató bízik abban, hogy átszervezésekkel, a költséghatékonysággal a cég megerősödve kerülhet ki a mai helyzetből. Magyarország jellemző vállalata a cégcsoportnak, a levegő-előkészítés fő bázisa, pozíciója tehát biztos.

A Knorr-Bremse kecskeméti gyára nem csupán gyártja a fékberendezéseket, eközben a cégcsoport kelet-európai – értékesítési – felelőse is. Oroszországban stabilan megvetette a lábát, Moszkvában például értékesítő vállalata is van. Nyizsnyij Novgorodban kompresszorgyárat üzemeltet, valamint ugyancsak orosz érdekeltség a Kamazzal közös vegyesvállalat is. Az utóbbiban a fő profil a dobfékgyártás, ahol „sárosak az útviszonyok”, ott még mindig ez a gyakorlati megoldás – hallhattuk a sajtótájékoztatón. A Kamaz annak ellenére elégedett a vegyesvállalat fejlődésével, hogy nem kerülhette el a válság, az orosz márka kibocsátása is a felére esett vissza.

Knorr-Bremse fékrendszerek
Robottechnika: az emberi kéz érintése nélkül is precíz a munka a Knorr-Bremse fékrendszereknél.

A világon gyártott 2,3 millió haszonjárműből egymillió Kínában készül, ami megdöbbentő szám. Egy a kapacitását tekintve összehasonlítható jármű a Kínában 35 ezer, a Kamaztól 50 ezer, a Scaniától 100 ezer euróba kerül. Mindez úgy lehetséges, hogy más a logisztikai koncepció e régiókban: Európában a teherautó megérkezésének elvárt pontossága nagyon magas, maximum plusz mínusz 1-2 óra, addig Kínába ugyanez plusz mínusz 2 nap. Viszont arrafelé a hatsávos autósztrádából kettőt lerobbant teherautók foglalnak el. Ami tény, az ottani költségek nem nagyon bírják el a Knorr-Bremse műszakilag legfejlettebb termékeit, mint például a tárcsaféket. Ezzel együtt dicséretes, ahogy sok kínai cég fejlődik és egyre komolyabb versenyt támaszt a Knorr-Bremse hagyományos beszállítói számára is. Ugyanakkor az is igaz, hogy nehéz megfelelni a szigorú beszállítói követelményeknek, s a távolság is további költség.

Bíró Attila alelnök egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Knorr-Bremse jelentős, jóval 10 százalék feletti költségcsökkentést vár el beszállítóitól. „Igazából nem a konkrét szám az érdekes, hanem a versenyképesség megtartása, illetve folyamatos növelése. Célkitűzéseink nagyon nagy kihívást jelentenek beszállítóink részére, már-már agresszívnek is tekinthetők, ugyanakkor komoly lehetőséget is jelentenek a legjobbaknak, hiszen ők piaci részesedésüket jelentősen növelhetik viszonylag rövidtávon a Knorr-Bremsénél.” Ezt a jelentős költségcsökkentést három egymás utáni évben várják el beszállítóktól, cserében viszont 3 éves szerződést kínálnak. A Knorr-Bremse pénzügyileg rendkívül stabil vevő, ezért 3 éves elkötelezettségének komoly értéke van az autóipari beszállítói piacon.

Knorr-Bremse, kecskeméti fékrendszerek
A fékrendszerek szerelése nagy figyelmet követel.

Örömteli, hogy olyan magyar beszállítói is vannak a Knorr-Bremsének, amelyek 3-4 milliós euró forgalomra képesek, és három földrészre is szállítanak. Ezen vállalkozások hosszú évek munkája árán érték el, hogy megfeleljenek a haszonjárműipar által támasztott minőségi és egyben biztonsági követelményeknek, de ezen beruházások megtérültek és a válság ellenére is növekvő és egyben jól kiszámítható forgalmat realizálnak a Knorr-Bremsével. (Momentán alumíniumöntvényt Olaszországban olcsóbban lehet venni, mint Kelet-Magyarországon, s miután a beszerzések 30 százalékát ez a költség teszi ki, nem lehet figyelmen kívül hagyni.)

Természetesen a beszállítók között tisztít a válság, ám ez nem feltétlenül egészségtelen. Jó hír, hogy nem is olyan régen körlevelet kaptak a Knorr-Bremse beszállítói, hogy készüljenek fel egy 15 százalékos növekedésre. Ennek köszönhetően akadt olyan cég, amelyik 20-30 embert is visszavett azok közül, akiktől korábban megválni kényszerült. Ráadásul ezek között olyanok is voltak, akiket pár héttel előtte végkielégítéssel küldtek le. Nem jellemző a történet, bizakodásra azonban okot adhat.

Knorr-Bremse, kecskeméti fékrendszerek, Bíró attila, Lepsényi István.
A beszállítói nap sajtótájékoztatója: Bíró Attilával és Lepsényi Istvánnal.


A Knorr-Bremse 2008. évi eredményei

A Knorr-Bremse vállalatcsoport a 2008-as üzleti évet jelentős értékesítési növekedéssel zárta. A vállalat ezzel a nehéz körülmények ellenére is az elmúlt évek növekedési irányvonalát folytatta. A vállalatcsoport konszolidált értékesítése 4,1 százalékkal 3,38 milliárd euróra emelkedett. Az operatív növekedés állandó árfolyamokat feltételezve 6 száazlék. A vasúti jármű üzletág 1,43 milliárd euróval megközelítően 42 százalékkal, míg a közúti jármű divízió 1,97 milliárd euróval, 58 százalékkal járult hozzá a csoport értékesítéséhez. Míg a vasúti jármű üzletág főként Ázsiában, de Európában is jelentősen növekedett, a közúti jármű divízió két nagyon eltérő félévet tudhat maga mögött: az év első felének pozitív indulása után az év második felének pénzügyi és gazdasági válsága következtében jelentős visszaesés következett be világszerte a közúti járműgyártás területén.

Az európai régióban az értékesítés 2,46 milliárd euróra emelkedett. A pozitív fejlődésért főként a vasúti jármű üzletág felelős közel 10 százalékos növekedéssel. Ezen kívül a Knorr-Bremse 2008-ban stratégiailag fontos keretszerződéseket tudott kötni vezető rendszergyártókkal. A közúti járműgyártás divízió az egész évet tekintve csak fél százalékkal növekedett. Az első félév közúti járműgyártásának erős bővülése után az év második felében jelentős piaci visszaesés következett be. A Knorr-Bremse idejében reagált a visszaesésre és átfogó költségcsökkentési programot indított.

Szemereyné Pataki Klaudia, alpolgármester, Lepsényi Isván vezérigazgató
Előre néznek: Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét Mercedes-beruházásért felelős alpolgármestere és Lepsényi István, a Knorr-Bremse vezérigazgatója a Mercedes gyár ünnepélyes alapkőletételén.

Kiemelt Partnereink