Gyártók Baj van a német gyártókkal, túl sok kocsit adnak el az USÁ-ban

Baj van a német gyártókkal, túl sok kocsit adnak el az USÁ-ban

autopro.hu/B.B. | 2017.05.29 09:30

Baj van a német gyártókkal, túl sok kocsit adnak el az USÁ-ban

Legalábbis így gondolja az amerikai elnök, aki újabb autóipari kardcsörtetésbe kezdett. Trump szerint a német kereskedelemmel van baj, a számok azonban mást mutatnak.

Hirdetés

Újabb felvonásához ért a Donald Trump és az autóipar című előadás, amikor az amerikai elnök európai látogatásán egy zárt ajtók mögötti tárgyaláson osztotta meg aggodalmait európai uniós tisztségviselőkkel. A Der Spiegel szerint Trump sokallja az Egyesült Államokban eladott német autók számát, ami szerinte ráadásul hozzájárul az USA gazdaságát sértő német kereskedelmi többlethez. „Nézzük csak az autók millióit, melyet a német gyártók értékesítenek az USÁ-ban. Szörnyű. Tenni fogunk ellene” – nyilatkozta az elnök.

Trump hasonló, gazdasági ügyekben már többször bírálta Németországot és az ottani vállalatokat (januárban például 35 százalékos különadóval fenyegette meg a BMW-t), ugyanakkor mostani szavait egyben igyekezett tompítani is, mondván, nem magával Németországgal van baj, hanem annak kereskedelmével. Persze valószínűleg legújabb megszólalásának sem kell nagy jelentőséget tulajdonítani, hiszen a korábban meghirdetett gazdasági beavatkozásoknak sincs egyelőre nyoma, ugyanakkor a piac hergelése sem hiányzik senkinek.

A német gyártók nem reagáltak érdemben az elnöki véleményre, Ferdinand Dudenhöffer viszont gyors válasszal cáfolta meg Trump kijelentéseit. Az autóipari szakértő szerint az amerikai gyártók németországi részesedése a személykocsik és kishaszonjárművek szegmensében sokkal nagyobb, mint fordítva: 2017 első négy hónapjában előbbi arány 18,8, utóbbi csupán 7,3 százalék volt. Tavaly sem volt jele az amerikai autópiacon európai nyomásnak, hiszen 2016-ban a BMW-, a Daimler- és a VW-csoport összesített eladásai négy százalékkal zsugorodtak. Az USÁ-ban legtöbb kocsira vevőt találó gyártók rendre a GM (tavalyi piacrészedés: 17,3 százalék), a Ford (14,8 százalék), valamint a Toyota – vagyis az elnök felfogásában még a japánok is nagyobb „veszélyt” jelenthetnek, mint a németek.

Kíváncsian várjuk, Trump mikor panaszkodik legközelebb a New York utcáin sorakozó Mercedesek tömegére és ezzel közvetve a túlzott német gazdasági többletre, hiszen az alternatív tények természetesen továbbra is őt igazolják.

Kiemelt Partnereink