Archív Rengeteg a bizonytalanság az autóipar jövőjét illetően

Rengeteg a bizonytalanság az autóipar jövőjét illetően

Pörge Béla | 2020.05.22 04:23

Rengeteg a bizonytalanság az autóipar jövőjét illetően

Fotó: Facebook/GimsSwiss

A Portfolio online konferenciáján számos szcenárió szóba került az autóipar jövőjével kapcsolatban, de biztosak talán csak abban lehetünk, hogy most még semmiben sem lehetünk biztosak, rengeteg a bizonytalanság. A válság különböző aspektusairól és a járműipar kormányzati támogatásáról is szó esett.

Hirdetés

A Portfolio Járműipar: Forradalmi időszakban csapott le a koronavírus-járvány címmel rendezett konferenciát, melynek moderátora Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) elnöke volt. Az MGE-elnök bevezetőjében felhívta rá a figyelmet, hogy a járműipar jelenleg rendkívül nehéz helyzetben van, eddig példátlan válságot él meg.

Mint fogalmazott, még soha nem fordult elő ilyen globális leállás az autóiparban, ráadásul a termelés beindulása lassan, és az egyes gyárakban, régiókban eltérő módon megy végbe. A járványügyi intézkedések, valamint a válság közvetlen hatásai miatt egyelőre beláthatatlanok a következmények a keresleti oldalon, azaz nem tudni, mikor és mennyi autót akarnak majd vásárolni az emberek.

Az ilyen típusú események természetesen soha nem jönnek jókor, de ahogy a konferencia címe is jelzi, érzékeny pillanatban csapott le a járvány az autóiparra. Kilián Csaba elmondta, hogy a járműiparban megfigyelhető egyfajta ciklikusság, nagyjából tízévente történnek komoly átalakulások, és jelentkeznek válságok. 2019-ben már csökkent az újautó-eladások száma 2018-hoz képest, így önmagában a válság idei jelentkezése nem meglepő, azonban senki sem számított és nem is számíthatott arra, hogy egy járvány következtében globális leállás következett be.

Ilyenkor még nagyobb lehet az innováció szerepe

Dr. Jósvai János, a Széchenyi István Egyetem tanszék vezetője röviden bemutatta az intézmény keretein belül működő Felsőoktatási Ipari Együttműködési Központ (FIEK) működését. A FIEK feladata, hogy a nagyvállalati problémákat és kihívásokat tudományos jelleggel megválaszolják, eredményeiket pedig a kkv szektor is felhasználja. A FIEK több területen, így a járműgyártás terén is működtet nyitott laborokat, melyek feladata a kutatás ösztönzése mellett a versenyképes termékek és szolgáltatások fejlesztése.

Nagy Zsuzsa, az E.ON Villamos Energia és Földgáz Beszerzési Vezetője arról beszélt, hogy a második világháború óta nem tapasztalt csökkenés ment végbe az energiafelhasználás területén. Ennek számos negatív aspektusa mellett a jó oldala lehet, hogy felgyorsul a megújuló erőforrások térnyerése.

Jut a járműiparnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv támogatásaiból

Ugyan korábban az autopro.hu is beszámolt arról, hogy kifejezetten a járműipart célzó támogatást nem tartalmaz a gazdaságvédelmi csomag, de annak számos elemét tudják felhasználni az autóipari szereplők. György László, az ITM államtitkára elmondta, hogy a munkahelyvédelmi bértámogatást és a kutatás-fejlesztésben dolgozók bértámogatását is a feldolgozóipar vette igénybe a legnagyobb arányban. Magyarországon 20,6 százalék a részesedése a járműiparnak a feldolgozóiparon belül, így minden bizonnyal sok ehhez az ágazathoz tartozó szereplő részesedett már állami támogatásban.

Bár a magyar gazdaságot is megviseli a koronavírus okozta válság, de az Európai Unió átlagához képest a magyar járműipar visszaesése kisebb: míg EU-s átlagban 30,3 százalékkal csökkent a járműipar teljesítményének volumene, addig Magyarországon „csak” 19,8 százalék a visszaesés mértéke. A rekorder egyébként Olaszország, ahol 52,6 százalékkal esett vissza a járműipar teljesítménye, ez viszont nem meglepő annak tükrében, hogy Olaszországban tartott a legtovább a kényszerleállás.

Magyarország a leállás hosszában is jó helyen áll az unióban, átlagosan 22 napig álltak az autógyárak hazánkban, míg Németországban 29, Ausztriában 30, Olaszországban pedig 41 nap ez a szám.

Brutális visszaesés

2020-ban eddig minden hónapban csökkent az újonnan regisztrált személyautók száma az előző évhez képest uniós szinten, de főleg márciusban és áprilisban volt drasztikus a csökkenés: míg januárban 7,5, februárban pedig 7,4 százalék volt a csökkenés, addig márciusban már 55,1, áprilisban pedig 76,3 százalékos volt a visszaesés.

Érdekesség, hogy Németországban 568 ezernél is több állás került veszélybe a járműiparban, addig az EU más tagállamaiban sehol nincs ez a szám 100 ezer fölött. Magyarországon 30 ezer munkahely került veszélybe az ágazaton belül a járvány miatt.

Rengeteg a bizonytalanság

A konferencia kerekasztal-beszélgetésén Karikó Zsolt, a Hanon Systems Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Les Zoltán, az Audi Hungaria Zrt. Járműgyártás részlegének igazgatósági tagja, Dr. Szászi István, a Robert Bosch Kft. budapesti Fejlesztési Központjának vezetője, Topolcsik Melinda, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. ügyvezető igazgatója, valamint Dr. Urbán László István, a MAGE Felügyelő Bizottságának elnöke és egyben a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese vettek részt.

Bár a résztvevők eltérő területről érkeztek, abban egyetértettek, hogy a legnagyobb kihívást a bizonytalanságok sora jelenti: nem tudni, hogy a kereslet mikor futhat fel, nem ismert a válság kimenetele. Ennek ellenére mindannyian bizakodóak voltak és „V-alakú” válsággörbére számítanak. Az egyes cégek idei pénzügyi helyzete természetesen eltérő, de a teljes járműiparra nézve mindenki minimum 10 százalékos visszaesést vár, többen 20 százaléknál is nagyobbat.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink