Archív Hiába a megállapodás, meg fogják érezni a brexitet a gyártók

Hiába a megállapodás, meg fogják érezni a brexitet a gyártók

autopro.hu/V.M. | 2021.01.11 04:21

Hiába a megállapodás, meg fogják érezni a brexitet a gyártók

Fotó: Bentley Newsroom

Hiába sikerült a szabadkereskedelmi megállapodást kötnie az Európai Uniónak és az Egyesült Királyságnak, a brexit így is plusz költségeket fog okozni az autógyártóknak – figyelmeztet a brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT).

Hirdetés

Brüsszel és London december 24-én jutott megegyezésre a brexitet lezáró kereskedelmi megállapodás ügyében. Az egyezséggel sikerült elkerülni, hogy az EU és az Egyesült Királyság közti autókereskedelmet tíz százalékos vám terhelje januártól.

Az SMMT azonban most felhívta rá a figyelmet, hogy a plusz bürokrácia, valamint az, hogy az unióban és a szigetországban külön-külön el kell végeztetni a típusengedélyeztetést, plusz költségekkel fog járni.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója szerint az összköltségek százalékában kifejezve egy egyszámjegyű, de magas értékű költséget eredményezhet a brit kiválás.

Hozzátette, azt a papírmunkát, amit régen a járművek csak egy kis részénél kellett elvégezni, most szinte mindegyiknél meg kell csinálni, leszámítva az Egyesült Királyságban értékesítetteket.

Az autógyártóknak a járműveik vámmentességéhez megfelelő dokumentációval kell majd bizonyítaniuk, hogy azokban az unióban és a Nagy-Britanniában készült alkatrészek aránya minimum 55 százalék a konvencionális modellek esetében. A dokumentációk kidolgozására egy év áll rendelkezésükre.

A villanyautóknál még megengedőbb a szabályozás

Elektromos típusok esetében a helyben készített alkatrészek arányának csak a negyven százalékot kell elérnie, a jövőben azonban az érték emelése várható – írja a Reuters. A limit feljebb tolása egybeesne az uniós akkumulátortermelő-kapacitás bővülésével. Az EU úgy számol, hogy 2025-re önellátóvá válhat az autóipari akkumulátorok tekintetében.

Nagy-Britannia ugyanakkor nagy lemaradásban van akkumulátorgyártás terén. Az első nagyobb kapacitású üzem, amit a Britishvolt fog építeni az észak-angliai Blyth városában, csak 2023-ban kezdi meg működését.

Hawes nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy az ország előtt álló nagy kihívások egyike az akkumulátortermelés létesítése és növelése, hogy felvehessék a versenyt Európával, illetve a világ többi részével.

Kiemelt Partnereink