Elemzések Új megoldások segítik az e-autók oltását

Új megoldások segítik az e-autók oltását

Végh Martin | 2022.02.05 16:19

Új megoldások segítik az e-autók oltását

Fotó: MURER-Feuerschutz

Elektromos autók kigyulladásáról egyelőre még nem érkeznek gyakran hírek, az e-autók oltása ugyanakkor több okból is veszélyes és komplikált feladatnak számít. Szerencsére azonban mára kezdenek megjelenni azok az eszközök, amik megkönnyítik a tűzoltók dolgát.

Az akkumulátoros elektromos és hibrid járművek oltását a bennünk lévő magas feszültségű lítiumion akkumulátorok teszik nehezebbé és rendkívül veszélyessé. A veszélyforrások egyikét az égés során keletkező gázok jelentik: a tűzoltási szakemberek nemzetközi szervezete, a Tűzvédelmi Mérnökök Egyesülete (IFE) szerint az elektromos járművek égésekor több mint száz organikus vegyület keletkezik, köztük az emberre nézve halálosak is, mint a szén-monoxid.

Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB), egy 2020-as jelentésében három veszélyforrást különböztet meg. Az első az áramütés: bár biztonsági előírások megkövetelik az akkumulátor szeparációját a karosszériától, ütközéskor a szigetelés sérülhet, és a karosszériával érintkezők súlyos sérüléseket szenvedhetnek vagy akár meg is halhatnak.

A második veszélyforrás az akkumulátorban lejátszódó termikus láncreakcióból adódik. A folyamat során egy hiba vagy sérülés folytán a szomszédos cellák hőmérséklete egymásra hatva, láncreakció szerűen nő, ami mérges és gyúlékony gázok keletkezéséhez, tűzhöz, valamint a belső nyomás fokozódásával az akku felpuffadásához és repeszképződéshez vezethet.

A harmadik veszélyforrás a sérült akkumulátorban maradó energia, aminek elvezetésére nincs lehetőség. A megmaradó feszültség miatt a sérült telep az oltás után ismét lángra kaphat, ami az e-autók roncsainak speciális kezelését követeli meg.

Hosszas küzdelem

Egy égő elektromos autóhoz kiérkező tűzoltóknak azonban nem csak az említett veszélyekkel kell számolnia, hanem egy potenciálisan hosszas és nehézkes oltási műveletre is fel kell készülniük.

A tűzoltók rendszerint vizet használnak az elektromos autók oltásához, mivel a porral oltó készülékek csak speciális összetétellel válnak alkalmassá az alkálifémek oltására, ahogy azt egy orosz kutatás is megjegyzi. A lítiumionos akkumulátorokat azonban úgy tervezték, hogy ellenálljanak a víznek, amit közvetlenül az égő cellákra irányítani, tehát bejuttatni az akkumulátorházba, különösen nehéz feladat, és sokszor nem lehetséges.

Az IFE szerint az oltás alternatívája az úgynevezett kontrollált égés – amit maguk az autógyártók is javasolnak. Ekkor a járművet hagyják kiégni, ami azonban sem a közben keletkező mérgező füst mennyisége, sem az akár nyolcórás időigény miatt nem ideális megoldás.

Marad tehát a vízzel oltás, ami sokezer liter vizet igényelhet, és többszörösét egy konvencionális hajtású autó oltásához szükséges mennyiségnek. Hogy a lángok eloltása milyen nehéz feladat lehet, kiválóan példázza egy 2017-es kaliforniai eset, mikor egy Tesla Model X letért az útról, egy ház garázsába és a benne álló autóba csapódott, majd kigyulladt. Az összetört Tesla az oltás során többször is újra lángra kapott. Végül a tűzoltóknak sikerült műanyag talpakra állítania az emelés közben is égő járművet, lehetővé téve, hogy az akkumulátorra alulról, közvetlen módon irányítsák a vizet. Ebben az állapotban 45 percig oltották a telepet, sikeresen lehűtve azt, és megelőzve az ismételt lángra kapást. A több mint kétórás művelet során 75 ezer liternél is több vizet használtak fel a jármű eloltására.

Ha kívülről nem megy, próbáljuk belülről!

Az oltást gyorsítani és a felhasznált víz mennyiségét csökkenteni lehetne a víz közvetlenül az akkumulátorba juttatásával, amire már több vállalat is állt elő megoldással.

Az egyik a világ egyik legnagyobb tűzoltójármű-gyártója, az osztrák Rosenbauer. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a cég nemrég mutatta be készülékét, amit kifejezetten a lítiumionos akkuk oltására tervezett. A megoldás központi eleme egy, az égő jármű alá becsúsztatható modul, aminek fúvókája több tonnás erővel szakítja át az akkumulátor falát, hogy a hozzácsatlakozó tömlőn keresztül a vizet annak belsejébe juttassa.

A tűzoltómodul behelyezése az égő jármű alá

A tűzoltómodul behelyezése az égő jármű alá | Fotó: Rosenbauer News

A tűzvédelmi ruházatokat és felszereléseket gyártó német Murer egy úgynevezett elektromos tűzoltólándzsát fejlesztett ki. A rozsdamentes acélból készült, 1000 voltig szigetelő lándzsát a lángok kellő lecsillapítása után az akkumulátor fölé kell helyezni, majd a tetejére mért csapásokkal el kell érni, hogy hegyes vége átüsse az akkumulátor felső burkolatát. Ha ez megtörtént, a csúcsán keresztül víz szivattyúzható az energiatároló egységbe. A vállalat ígérete szerint, termékével gyorsan és hatékonyan lehet véget vetni az akkumulátortüzeknek, viszonylag kevés víz felhasználásával.

Itt még nem ér véget a munka

Az elektromos autók helyszíni eloltásával azonban nem ér véget a tűz elleni harc, hiszen a feszültség alatt lévő, sérült akkumulátorcellák órákkal, sőt, akár hetekkel később ismét lángra kaphatnak. Ez történt a 2017-ben balesetet szenvedett Teslával is, ami az oltás befejezése után az elszállításra felrakodás közben újból kigyulladt.

Pontosan emiatt a veszély miatt a balesetben megsérül villanyautókat izoláltan, más környezeti elemektől kellő távolságra kell tárolni, ami azonban nagy területet igényel. Alternatív, az ismételt kigyulladást is kezelő megoldásra már több példa is van.

Ahogy azt a Mandiner is megírta, egy osztrák Tesla-tulajdonos 2019 őszén törte össze autóját, amit az oltás befejeztével egy vízzel teli konténerbe helyeztek a tűz megelőzése érdekében. Azonos megoldást alkalmaztak ugyanebben az évben Hollandiában is, miután egy kereskedés előtt álló BMW i8 füstölni kezdett.

A Dán Tűzvédelmi Technológiai Intézet cikke szerint a koppenhágai tűzoltóság csakugyan egy speciálisan kialakított konténerben talált megoldásra. A zárható konténerbe helyezett autóra a falakba és padlóba épített szelepeken keresztül lehet vizet juttatni. A víz egy zárt rendszerben kering, csökkentve a vízfogyasztást és megakadályozva, hogy az esetleg mérgező anyagokat is tartalmazó víz a környezetbe jusson. Emellett a konténerbe speciális gáz is juttatható, ami segít csillapítani a lángokat.

A koppenhágai tűzoltóság e-autókhoz kifejlesztett zárható konténere

A koppenhágai tűzoltóság e-autókhoz kifejlesztett zárható konténere | Fotó: cfpa europe

Lemaradásban

Az elektromos járművek rohamos terjedésével elengedhetetlenné válik, hogy a tűzoltóságok megfelelő speciális eszközökkel rendelkezzenek azok oltásához. Ezeknek a tervezése már zajlik, sőt már születtek is innovatív megoldások, amik azonban újdonság mivoltuk miatt még nem terjedtek el. A Rosenbauer fejlesztését például csak az idei év elejétől szállítják ki a megrendelőknek, és a koppenhágai tűzoltóság konténerét is csak 2020 nyarán mutatták be a nagyközönségnek. Ez azt jelenti, hogy a tűzoltóságok arzenáljának változása nem követte az e-autók számának egyre csak gyorsuló ütemű növekedését, és van mit behozni a jövőben.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink