Elemzések Új kihívások elé állítja az OEM-eket az akkugyártás

Új kihívások elé állítja az OEM-eket az akkugyártás

autopro.hu/V.M. | 2022.01.09 08:20

Új kihívások elé állítja az OEM-eket az akkugyártás

Fotó: Daimler Global Media Site

Az elektromos autók akkumulátorainak készítése nemcsak kapacitási oldalról, hanem gyártástechnológiai szempontból is új kihívások elé állítja a modellpalettájuk elektrifikálásán dolgozó autógyártókat.

Hirdetés

A belső égésű motorok és a sebességváltók gyártásának folyamata a több évtizedes fejlődés eredményeként mára magasan automatizált és sztenderdizált. Az akkumulátorok készítése – különösen nagy volumenben – ugyanakkor még mindig viszonylag új feladatnak számít az autóiparban. Ennek ellenére már ma is megfigyelhető, hogy az autógyártók és beszállítóik egyre nagyobb figyelmet fordítanak az akkumulátorházak és -alkatrészek sztenderdizálására, illetve olyan cellákat és modulokat terveznek, amik gyártási folyamatai jobban automatizálhatóak.

Az autógyártók a kész akkumulátorokat és azok házait az autók összeszerelési helyszínéhez közel vagy akár ugyanabban az üzemben állítják elő. Ezenfelül már olyan üzemek is tervben vannak, melyeknél nem csak az akkuk végső összeállítása, de még a cellák gyártása is egy és ugyanazon egységben történik, mint az autóké. Erre példa a Nissan angliai gyára vagy a Tesla már megépült berlini létesítménye.

Kihívások minden fronton

Az akkumulátorok beépítése több területen is változást hoz az autók gyártási folyamatába: ezek között van a hegesztés, az összeszerelés, a minőség-ellenőrzés és az automatizálás.

Patrick Matthews, az ABB autó-összeszerelési megoldásokkal foglalkozó részlegének vezetője szerint a jövőben az akkumulátorok gyártásának felfuttatása lesz a legnagyobb kihívás. Ami pedig a jelent illeti: most a kábelek csatlakoztatásának automatizálása okoz fejtörést, mivel a szokványos kábelkötegek esetében sok manuális munkára van szükség. A mérnökök jelenleg az automatizálást támogató dizájnokon dolgoznak.

Paulo Cruz, az akkumulátorokhoz optikai minőségellenőrző rendszereket fejlesztő Zeiss termékmenedzsere szerint az akkumulátorházak esetében a kihívást a nagyobb alkatrészek és a széles beszállítói kör kezelése jelenti. Az akkumulátorok és azok házainak gyártásában első körös beszállítók, valamint más cégek létesítményei is részt vesznek, a helyzetet pedig tovább bonyolítja, hogy az alkalmazott gyártási technológiák, a beépített szenzorok és a cellák is eltérnek akkumulátoronként.

Ami viszont segíthet az akkumulátorok gyártásának hatékonyabbá és automatizáltabbá tételében, az a cell-to-pack technológia, amivel a modulokat elhagyva a cellák az akkumulátor strukturális elemeivé válnak.

Elkerülhetetlen a sztenderdizálás

Cruz úgy véli, a következő forradalom az akkumulátorgyártásban a nagyobb mértékű sztenderdizálás lesz, aminek hajtóereje az OEM-ek felől érkező igény. Matthews egyetért a sztenderdizáltság jövőbeli fokozódásában, ugyanakkor bizonytalannak tartja, hogy melyik technológia fog vezető szerephez jutni – a képletet pedig nem egyszerűsíti a szilárdtest és más, új típusú akkumulátortechnológiák fejlesztése. Matthews szerint a megfelelő gyártási folyamatok és automatizálási megoldások kialakítása csak az autó- és akkugyártóknak, más beszállítóknak és a technológiai specialistáknak együttműködésével valósulhatnak meg – olvasható az Automotive Manufacturing Solutions cikkében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink