Elemzések Új autóipari megállapodást sürgetnek az EU-ban

Új autóipari megállapodást sürgetnek az EU-ban

autopro.hu | 2024.03.20 16:19

Új autóipari megállapodást sürgetnek az EU-ban

Fotó: ACEA

Az ACEA (Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) 2023 végén egy új kiáltványt tett közzé, melynek célja, hogy támogassa az EU új vezetőit azáltal, hogy fókuszált, együttműködésen alapuló megközelítéssel fogalmazza meg az autóipar elképzeléseit és a magas szintű szakpolitikai ajánlásokat.

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) megállapítása szerint ágazatuk az évszázad legnagyobb átalakulásának kellős közepén van. Teljes mértékben elkötelezettek a párizsi klímacélok mellett, és nagymértékben fektetnek be a zöld átalakulásba. Nem kérdés számukra a szén-dioxid-mentesítés szükségessége. Milliárdokat fektetnek be, hogy ez megvalósuljon – sokkal többet, mint bármely más ágazatban.

A zöld átalakulás egészen új értékláncokat hoz magával, amelyeket Európa még nem fejlesztett ki teljesen. A digitális korszakra való átmenet a járműgyártók üzletében is mélyreható változásokat hozott. Ugyanakkor éles globális versennyel, növekvő üzleti költségekkel, növekvő protekcionizmussal és radikálisan változó geopolitikai környezettel kell szembenézniük.

Európa és az autóipar kritikus fordulópont előtt áll. Az akadályok hatalmasak, a tét pedig nagy. Sürgős, összehangolt fellépésre van szükség az európai politikai döntéshozók részéről. A kiáltványukkal az a céljuk, hogy támogassák az EU új vezetőit azáltal, hogy megfogalmazzák jövőképüket, magas szintű szakpolitikai ajánlásokat fogalmaznak meg.

Öt pontban fogalmazták meg a szövetség javaslatait

  1. Itt az ideje egy új „ipari megállapodásnak”: Vegye az EU ismét napirendre az ipari stratégiát.
    Hozzon létre az EU egy átfogó, a digitális és zöld értéklánc minden szakaszára kiterjedő uniós ipari stratégiát: kezdve a K+F-től, a bányászaton, a finomításon, az alkatrész- és járműgyártáson át a töltőhálózatokig, energiaellátásig, vásárlásösztönzőkig és újrahasznosításig.
  2. A stratégiai célokat helyezzék előtérbe a jogalkotók: gondolják újra a szabályozási kereteket.
    A jogalkotók lépjenek túl a megközelítésen, amely a szabályozók halmozására összpontosít, ehelyett pedig dolgozzanak ki egy kohéziós stratégiát a következőkkel: hosszú távú tervezési biztonság és elegendő átfutási idő, a szabályozás ésszerűbb üteme, életképes alternatívák bizonyos technológiák/anyagok „kilépési stratégiái” esetén.
  3. Versenyben kell maradni. Gondoskodni kell arról, hogy az EU ipara globálisan versenyképes maradjon.
    Biztosítani kell az egyenlő versenyfeltételeket a fenntarthatóan gyártott európai járművek számára a tisztességes szabadkereskedelem megvédésével. Európát vonzóvá kell tenni a gyártás és a munkavégzés számára.
  4. Nyitott gondolkodás: tegye vezérelvvé az EU a technológiasemlegességet
    Gondoskodjon az EU arról, hogy a technológiai nyitottság előmozdítsa az innovációkat, és irányítsa ennek megfelelően az összes uniós szabályozási javaslatot.
  5. Tartsa mozgásban Európát: A személyek és áruk mobilitásának megőrzése
    A mobilitás kulcsfontosságú a jólét megteremtésében, és nem szabad veszélyeztetni: megfizethetőnek kell lennie minden európai polgár és vállalkozás számára.

Az európai autóipar világszerte vezető szerepet tölt be és az EU gazdasági növekedésének motorja. Az iparág mintegy 13 millió európainak biztosítja a munkahelyét, az EU GDP-jének 7 százalékát adja, kereskedelmi egyenlege több mint 100 milliárd euró. Az ágazat Európa egyik legkorszerűbb iparága, közel 73 milliárd eurót fektet be K+F-re évente – számol be a MAGE.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink