Elemzések Többszörös nyomás alatt az abroncsgyártók

Többszörös nyomás alatt az abroncsgyártók

autopro.hu/V.M. | 2023.05.18 04:20

Többszörös nyomás alatt az abroncsgyártók

Fotó: Continental Press

Az abroncsgyártóknak egyszerre kell megoldást találniuk az abroncsaik kopásával járó kibocsátás csökkentésére, különösen a nagyobb tömegű elektromos autók terjedésének fényében, közben pedig egyes káros anyagoknak is alternatívát kell találniuk.

Hirdetés

Az évente készülő mintegy 2 milliárd gumiabroncsból az útfelülettel érintkezés során apró részecskék válnak le, melyek környezetre káros hatása már régóta vita tárgyát képezi.

Egyre több kutatás állapítja meg a mintegy 200 vegyi anyagot és egyéb alkotóelemet tartalmazó abroncsok környezetkárosító mivoltát, ugyanakkor egyelőre csupán egy anyag, a 6PPD veszélyességéről van egyetértés. A repedések keletkezését gátló antioxidáns minden abroncsban megtalálható, és a gyártókon nő a nyomás, hogy alternatívát találjanak az anyagnak, melyet összefüggésbe hoztak halak pusztulásával.

Kalifornia válhat az első olyan hellyé, ahol az abroncsgyártóktól megkövetelik annak bizonyítását, hogy aktívan dolgoznak a kemikália kiváltásán, de Európában is előtérbe került az abroncsok kopásával járó kibocsátás, amit az Euro 7-es emissziós normával első alkalommal fognak szabályozni.

Ára lesz a megoldásnak

A Michelin, a Continental és a Pirelli a Reuters megkeresésére megerősítették, hogy alternatívát keresnek a 6PPD kiváltására, a francia és a német abroncsgyártók továbbá hozzátették, hogy iparági összefogásra lehet szükség a megoldás megtalálásához.

Az abroncsipar szerint azért olyan nehéz helyettesítőt találni, mert az alternatívának meg kell akadályoznia a gumi megrepedését és szétmállását anélkül, hogy annak más jellemzőit negatívan érintené.

Az elektromos autókhoz abroncsokat fejlesztő brit Enso vezérigazgatója, Gunnlaugur Erlendsson szerint az abroncsgyárak öt éven belül állhatnak elő megoldással, amennyiben szabályozások útján a kutatások magas fokozaton folytatására kényszerítik őket. A helyettesítő ilyen gyors megtalálása azonban áldozatot követelhet meg – fűzte hozzá.

Eltűnnek a gyorsan kopó abroncsok

A 6PPD csak egy darabja a kirakósnak. Sok más, kutatók által veszélyesnek nyilvánított anyag is a környezetbe jut az abroncsok kopásával keletkező mikroműanyagokkal. Az kibocsátást a még tervezettként létező Euro 7-tel szabályozni kívánó Európai Bizottság számára készült kutatás szerint 2050-re az abroncsok válhatnak a mikroműanyagok legnagyobb forrásává.

A Michelin számításai szerint az abroncsokból évente 3 millió részecske keletkezik, és ugyanennyi az útfelszínből válik ki. Az egyes abroncsok ehhez való hozzájárulása azonban nagy szórást mutat. Cyrille Roget, a Michelin műszaki kommunikációs igazgatója szerint abroncsaik 200 ezer kilométer alatt 1,5 kilogramm részecske-kibocsátást generálnak, míg az iparági átlag 3,6 kilogramm. A legrosszabbul teljesítő rivális esetében az érték körülbelül 8 kilogramm is lehet.

Roget ez alapján rámutatott, hogy a legrosszabbul teljesítő abroncsok Euro 7 általi kiszorításával már önmagában sokat lehetne javítani a kibocsátási helyzeten. „Ez az első lépés, amit szerintünk gyorsabban is meg lehetne tenni” – mondta.

Rá tesz egy lapáttal az elektrifikáció

A Michelin 2015-2020 között 5 százalékkal csökkentette abroncsai kopását, és a Continental is jelezte, hogy dolgozik termékei ellenállóbbá tételén. A küzdelmet azonban nehezíti a terjedőben lévő elektromos autók nagyobb tömege, ami a Michelin és a Goodyear szerint az abroncsok 50 százalékkal gyorsabb kopását is okozhatja. Ez egyet jelent azzal, hogy az elektrifikáció nélkül szükségeshez képest még ellenállóbb abroncsokat kell fejleszteni.

A brit Emissions Analytics vezetője, Nick Molden rámutatott, hogy a kihívást még nehezebbé teszi a természetes gumi elhagyásának kényszere, ami abból adódik, hogy a természetes gumit nehéz lenne fenntartható módon termelni olyan mennyiségben, hogy kielégítse a globális abroncsgyártás igényeit.

„Ez még nem egy tökéletes vihar. De majdnem az” – írta le az abroncsgyártók kihívásokkal teli helyzetét Gunnlaugur Erlendsson.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink