Elemzések Rögös úton a szaúdi e-autóipari ambíciók

Rögös úton a szaúdi e-autóipari ambíciók

autopro.hu/V.M. | 2024.01.29 04:20

Rögös úton a szaúdi e-autóipari ambíciók

Fotó: Facebook/Lucid Motors

Szaúd-Arábia milliárd dollárokat fektet be annak érdekében, hogy az elektromobilitás korszakában is helyet biztosítson magának. Az arab országnak azonban óriási kihívásokkal kell szembenéznie eközben, ami kérdésessé teszi már megfogalmazott céljainak teljesíthetőségét.

Az arab királyság már legalább 10 milliárd dollárt fektetett a helyi elektromosautó-ipar megteremtésébe. Ez magába foglalta az amerikai Lucid Motors felkarolását és egy saját autómárka, a Ceer létrehozását. A szaúdi befektetési alap (PIF) célja, hogy 2026-ra évente 150 ezer elektromos autót gyártsanak az országban, 2030-ra pedig ezt a számot félmillióra növeljék.

Egyelőre azonban ez a cél teljesíthetetlennek tűnik. Szaúd-Arábia egyetlen autógyárában, a Lucid tavaly ősszel megnyitott üzemében mindössze 800 járművet szereltek össze tavaly az Egyesült Államokból importál elemekből.

Hiányoznak a beszállítók

A Reuters elemzése szerint ezzel meg is érkeztünk a Szaúd-Arábia előtt álló egyik legnagyobb kihíváshoz, ami abban rejlik, hogy a helyi autógyárak hiányában nehéz a beszállítókat letelepedésre késztetni. Ez a probléma nyilvánult meg akkor is, mikor a Toyota 2019-ben visszautasította egy üzem létesítését – a vállalat a magas bérköltségek és piac mérete mellett a helyi beszállítók hiányát kifogásolta.

A pozitív irányú változás felé való lépést jelenthet az a villanyautókat is készítő üzem, ami a Hyundai és a PIF vegyesvállalataként fog működni 2026-tól kezdődően. A PIF és a tajvani Foxconn közös cége, a Ceer szintén elektromos autókat előállító termelőüzemet tervez. Az előbbi kettő és a Lucid már létező telephelye együttesen egy autógyártó klasztert hozhatnak létre Abdullah Király Gazdasági Városának környezetében.

Ez azonban nem lesz elég ahhoz, hogy meggyőzzék „az OEM-eket a lokalizálásról” Tatiana Hristova, az S&P Global Mobility szakértője szerint. Véleményét megalapozza, hogy a Lucid üzemében már az Államokban legyártott, kész részegységekből szerelik össze az autókat, a Ceer pedig számos komponenst, köztük az akkumulátorokat is a BMW-től fogja beszerezni, hátráltatva a helyi beszállítói hálózat fejlődését.

Hasonló véleményen van egy szaúdi autóipari vezető is, aki a Reuters-nek nyilatkozva azt mondta, hogy a Lucid megközelítése más gyártókat is újra-összeszerelőüzemek létesítésére sarkallhat, ami azonban gátolhatja a mélyebb gyártási tevékenységek megtelepedését.

Nyersanyagok nélkül sem megy a gyártás

Egy másik kihívásként jelenik meg a nyersanyagok, közülük is leginkább a lítium helyi kitermelésének és/vagy feldolgozásának biztosítása. Khalid bin Saleh Al-Mudaifer, Szaúd-Arábia iparért és ásványi forrásokért felelős miniszterhelyettese szerint a lítium egyike azon anyagoknak, melyek kitermelésébe bele kezdene az ország, azonban hivatalosan egyelőre nem tártak fel lelőhelyeket.

A kerülőutas megoldást testesítheti meg a lítium sósvízből kivonása, amit a PIF által is támogatott Maaden bányavállalatnál már tesztelnek. „Adott egy e-autó akkumulátor nyersanyagokat igénylő feltörekvő autóipar a királyságban. Valószínűleg nem fogjuk ezt (a lelőhelyet) időben, a gyárak építése alatt feltárni, ezért más utat kell keresnünk a beszerzéséhez” – mondta Robert Wilt, a bányavállalat vezérigazgatója.

Ezenkívül a PIF és a Maaden 2023-ban létrehozták a Manara Minerals-t azzal a céllal, hogy a királyságon kívülről biztosítsa a nyersanyagok ellátását.

Mint látható, Szaúd-Arábia a pénzt nem sajnálva küzd az elektromosautó-ipara megteremtéséért, azonban úgy tűnik, hogy rögös út előtt áll. Ettől függetlenül iparági szakemberek úgy vélik, hogy akármilyen kihívásról is legyen szó, az arab ország kellő forrásokkal rendelkezik a megoldásukhoz.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink