Elemzések Összeomlott a thaiföldi autóipar

Összeomlott a thaiföldi autóipar

Biró Csongor | 2014.10.08 14:01

Összeomlott a thaiföldi autóipar

Egészen 2012-ig felívelt a thaiföldi autóipar teljesítménye, ami 2013-ban megtorpant és idén pedig tartós zuhanásba kezdett.

Az elmúlt évtizedben látványosan bővült az autóipar Thaiföldön, míg 2005-ben több mint 700 ezer járművet értékesítettek, addig 2012-ben ennek több mint a dupláját. A gyártás is hasonlóan szépen alakult, a 2005-ös egymilliós termelés 2012-re megközelítette a 2,5 millió járművet.

Mitsubishi készül a thaiföldi Laem Chabangban

A növekedés motorja az volt, hogy számos japán gyártó Thaiföldet tette meg a pickup-gyártása központjának, itt gyártják a Toyota Hilux, a Mitsubishi L200, az Isuzu D-Max, a Ford Ranger és a Mazda BT-50 modelljeinek többségét. Így lehetett, hogy éveken át Thaiföld a világ kilencedik autóipari nagyhatalmává nőtte ki magát megelőzve Kanadát, Spanyolországot és Franciaországot is. 2014-ben aztán megindult a zuhanás, az első nyolc hónap alatt 28 százalékkal csökkent a termelés, 1,25 millióra esett vissza a gyártott járművek száma. Az ázsiai ország autópiaca 38 százalékkal esett vissza, alig hatszázezer autót adtak el a politikailag és gazdaságilag megrendült államban.

Nem kedvez a piacnak az sem, hogy az állam 2012 végén felhagyott az autóvásárlás támogatásával, ami mesterségesen gerjesztette a keresletet és a gyártást. 2012-ben az autópiac ennek hatására nyolcvan százalékkal gyarapodott. 2013-ban már elkezdődött a hanyatlás, 7,7 százalékkal maradtak el az előző évtől a kereskedők, de akkor még 1,3 millió jármű gazdára talált. 2014-ben az Inovev elemzői szerint az értékesített autók darabszáma nem éri el a kilencszáz ezret.

Kiemelt Partnereink