Elemzések Növekedési pályán maradhat az autóipar 2024-ben

Növekedési pályán maradhat az autóipar 2024-ben

autopro.hu/D.Á. | 2023.12.31 12:21

Növekedési pályán maradhat az autóipar 2024-ben

Fotó: Pixabay

A MarketsandMarkets kutatása szerint a globális járműeladások várhatóan a 2023-as 91 millióról 2024-ben 96 millióra nőnek, 5-7 százalékos éves növekedést feltételezve. Az erős növekedési ráta többek között a haszongépjárművek helyreállt piacának és a személyautók szegmensében történő elektrifikációs törekvéseknek köszönhető. A tanulmányban olyan népszerű autóipari témák is terítékre kerülnek, mint Kína dominanciája az elektromos autók piacán, valamint az okos gyártás forradalma.

A folyamatos geopolitikai feszültségek és gazdasági bizonytalanságok ellenére a globális autóipar masszív növekedést mutatott 2023-ban. Az eladási számok 10-15 százalékos emelkedésének köszönhetően 91 millió új jármű kelt el, köszönhetően mind a személyautók, mind a haszonjárművek szegmensének jelentős növekedésének. Az elmúlt évhez képest 2023-ban a 18-20 százalékkal több új haszonjármű talált gazdára. Az erős gazdasági növekedésnek és az infrastruktúrában véghez vitt projekteknek köszönhetően Ázsiában, főleg Kínában és Indiában emelkedett a haszonjárművek eladása. Az elektromos személyautók eladásaiban 35 százalékos növekedés volt tapasztalható 2023-ban.

A kihívások, mint a geopolitikai súrlódások, elszálló fogyasztói árak és növekvő kamatok várhatóan akadályozzák majd Észak-Amerika és Európa piacait. Kelet-Ázsia, főleg ismét Kína és India továbbra is tör előre a jelentősen növekvő gazdaságok és autóipar hatására.

A személyautók szegmensében az SUV-k folyamatosan térnyerése egyre nőtt az elmúlt években a világ számos pontján. Ez 2023-ban is így volt, és várhatóan nem lesz másképp 2024-ben sem. Kína szerepe, mint a világ legnagyobb autópiaca itt is kiemelkedik, de érdemes az Egyesült Államokra, Indiára, Japánra és Németországra is figyelni.

Fontos autóipari jelenségek 2023-ból:

  • 2023-ban az elektromos autók piacát visszavetette az árverseny, a munkaerő drágulása, a termelési fennakadások és a kamatok növekedése.
  • Miközben az ipar az elektrifikációról beszél, a fosszilis üzemanyagot használó belső égésű motoros autók továbbra is egészséges eladási számokat produkáltak.
  • A kínai gyártók és elektromos autóik jelentősen betörtek az európai piacra. A kínai elektromosautó-gyártók részesedése az európai piacból már 8-10 százalékos, 5-7 százalékot növekedve az előző évhez képest.
  • Az autógyártók egyre inkább összefognak a techcégekkel, ami az autóipari innováció és növekedés egyik hajtóereje. Jó példa a Qualcomm és a Mercedes-Benz összefogása.

Csökken az elektromos autók térnyerése jövőre

Miközben az elektromos autók eladásai növekednek a legtöbb autópiacon, a növekedés mértéke lassulóban van. Ugyan a globális eladások az idei 12-14 millióról várhatóan 15-17 millióra nőnek 2024-ben, a növekedés mértéke most tetőzik. Az elemzők Kínát várják a legjelentősebb szereplőnek, amely 9-10 millió eladásért lesz felelős. Az Egyesült Államokban az éves növekedés várhatóan jelentősen, 55-60 százalékról 15-20 százalékra csökken majd 2024-ben. Kínában mérséklik a vásárlásösztönzőket az elektromos autók piacán, ezért ott is lassulás várható.

Az elektromos autók eladásának lassulása az OEM-eket stratégiamódosításra készteti. Ilyenek például a gyártás lassítása (például General Motors, Volkswagen), elhalasztott modellbemutatás (Audi, Ford), elektromosautó-gyárak építésének átmeneti szüneteltetése (Ford). Az akkumulátoros elektromos autókkal szemben a plug-in hibridek erősebb növekedést mutatnak. Az akkumulátorosokénál kisebb bekerülési költség, a tisztán belső égésűekhez képest kisebb fenntartási költség és a hatótáv miatti aggodalom kiküszöbölése miatt a plug-in hibrideket meggyőzőbb alternatívának tartják a vásárlók.

Ezek lehetnek a meghatározó trendek 2024-ben:

  • Kína továbbra is dominálja majd az elektromosautó-piacot (50 százaléknál nagyobb térnyerés). Kína óriási hazai piaca, robusztus ellátási lánca, gyártói innovációi, akkumulátorgyártó kapacitásai és a nemzetközi (főleg európai) piacokra való betörése megszilárdítja pozícióját az e-autós szférában.
  • Az autóeladás „Amazonosítása”: az autógyártóknak a vevőkör demográfiai eltolódása miatt át kell alakítani értékesítési stratégiájukat. Főleg az kelet-ázsiai régióban kell nyitni az egyre fiatalabb és jelentős növekedési potenciállal rendelkező vásárlóközönség igényei felé, ami például az online eladások hangsúlyozását jelenti. A kulcsrégiókban az autóértékesítés 10-20 százaléka online történhet 2024-ben.
  • A giga casting és az okos gyártás hozta innováció. Az okos gyártási megközelítés az egész autóipari értékláncon látható nyomot fog hagyni, növelve a hatékonyságot és a gördülékenységet. Egyre több autógyártó fogja alkalmazni 2024-ben az úgynevezett giga casting-ot, amely az autó karosszériájának egy hatalmas présgépben történő megformázását jelenti. A digitális eszközök integrációja feltornázza majd a nyereségességet és fenntarthatóságot.
  • Számíthatunk a hármas szintű önvezetés piaci térnyerésére – a Mercedes-Benz már az Egyesült Államokban és Németországban is kapott jóváhagyásokat a technológia bevezetésére – írja a PR Newswire a MarketsandMarkets elemzése alapján.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink