Elemzések Nem éri meg környezetbarát buszt járatni?

Nem éri meg környezetbarát buszt járatni?

Pörge Béla | 2022.10.12 10:17

Nem éri meg környezetbarát buszt járatni?

Az ilyen CNG-s MAN-ek egy része kényszerpihenőre került Miskolcon. | Fotó: Pörge Béla

Hiába halad hellyel-közzel egészen jól a magyar közforgalmú autóbusz-állomány zöldülése, ha az energiaárak elszállása visszaveti ezt a trendet: Miskolcon már pihentetik a CNG-s buszokat, helyettük dízelek közlekednek.

A napokban az autopro.hu is beszámolt róla, hogy Lengyelországban egy város arra kényszerült, hogy a magas energiaárak miatt a trolibuszok egy része helyett dízeles buszokat közlekedtessen. Ilyenre nem, de hasonlóra sor került Magyarországon is: Miskolcon a CNG-s buszok egy része helyett dízelek közlekednek a gáz árának elszabadulása miatt.

A hírről egy Facebook-oldal számolt be, ám több, a miskolci buszközlekedést követő oldal adatai alátámasztják azt: október 1-jétől az összes még nem selejtezett, és műszakilag megfelelő állapotú dízelbuszt forgalomba küldi az MVK (a helyi közlekedési vállalat), ezért cserébe amennyi CNG-s buszt csak lehet, ideiglenesen leállítottak és a garázsban pihentetnek.

Többnyire ilyen Neoplanok pótolják a kieső CNG-s buszokat Miskolcon.

Többnyire ilyen Neoplanok pótolják a kieső CNG-s buszokat Miskolcon. | Fotó: Pörge Béla

Az új kocsikiadási gyakorlatról megkérdeztük az MVK-t, amennyiben a közlekedési társaság reagál a levelünkre, frissítjük a cikket!

Frissítés: Az MVK megerősítette az értesüléseinket, egyben részletesebben kifejtette az intézkedés okait. Erről ide kattintva olvashat bővebben!

Más városokban is lehet gond

Nem Miskolc az egyetlen magyar város, ahol jelentősebb számban közlekednek CNG-s buszok. Vannak helyek, ahol hasonló lépésre biztosan nem kerül sor, ilyen például Kaposvár, ahol néhány elektromos buszt kivéve csak CNG-s járművekből áll a KT Zrt. járműparkja, így ott nincs mire lecserélni ezeket a buszokat.

CNG-s MAN Kaposváron.

CNG-s MAN Kaposváron. | Fotó: Pörge Béla

Nyíregyházán is zömmel CNG-s buszokból áll a helyi flotta (41 ilyen MAN-t üzemeltet a szabolcsi megyeszékhelyen a Volánbusz), onnan egyelőre nem érkezett hasonló hír. Budapesten az összes buszhoz képest arányaiban kicsi a CNG-s Van Hoolok szerepe, így azok üzemeltetési költségei sem jelennek meg annyira erősen a fővárosi tömegközlekedés teljes árában, ugyanakkor információink szerint felmerült a BKV-n belül, hogy a jelenleg is érkező, és hamarosan forgalomba álló 135 Mercedes-Benz Conecto egy része ezeket a buszokat váltsa. Ez viszont egyelőre még csak egy vészterv a költségek további megugrásának esetére, jelen állás szerint a korszerűtlen és elöregedett Ikarusok az elsők a BKV selejtezési listáján, az pedig még nyitott kérdés, hogy a további új buszok érkezésével mik lesznek a további lecserélendő buszok – alacsony részarányuk miatt várhatóan nem a CNG-s buszok, de a gáz árának esetleges további emelkedése felülírhatja a terveket.

Mi lesz az újakkal?

Az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a Volánbusz összesen 164 új, CNG-s MAN-t szerez be, ezen buszok első példányai a korábbi hírek szerint már idén megérkezhetnek a céghez, erről egyelőre azonban még nincs hír. A tavasszal záruló tender eredményhirdetése óta jelentősen megváltozott az üzemanyagok ára, így közel sem biztos, hogy ezeket az autóbuszokat rentábilisan lehet majd üzemeltetni.

Gázüzemű Van Hool Budapesten, a Népszínház utcában.

Gázüzemű Van Hool Budapesten, a Népszínház utcában. | Fotó: Pörge Béla

Hazánkban az említett városok mellett korábban Debrecenben és Szegeden közlekedtek gázüzemű buszok nagyobb számban, jelenleg azonban egyik városban sincs ilyen jármű. Ugyanakkor a Volánbusz említett beszerzéséből tíz busz Szegedre, negyven Szolnokra, 39 pedig Zalaegerszegre kerülne – a maradék 75 jármű helyét a fővárosi agglomerációban jelölték ki.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink