Elemzések Miért nincs itt a 3D nyomtatás ideje az autójavításban?

Miért nincs itt a 3D nyomtatás ideje az autójavításban?

autopro.hu/V.T. | 2023.10.15 08:17

Miért nincs itt a 3D nyomtatás ideje az autójavításban?

Fotó: Pexels

Idegesítő érzés heteket várni az autónk javítására, majd jelentős pénzt kifizetni érte olyan egyszerűnek tűnő alkatrészek miatt, mint egy rögzítőfül vagy egy tömítés. Napjainkban ezek az elemek már olcsó és gyors 3D nyomtatással is reprodukálhatóak, ami forradalmat indított el az autójavítás területén. Egy tanulmány alapján azonban a minőségbiztosítás nem tudott lépést tartani a gyártástechnológia megújulásával, ami veszélyes 3D nyomtatott alkatrészek megjelenéséhez vezethet.

Hirdetés

A jelentést egy autóipari kárjavító szakemberekből álló munkacsoport készítette, ami egyszerre méltatja a technológiát az előnyei miatt, valamint figyelmeztet annak veszélyeire. A kutatás során több olyan alkatrészforgalmazót is találtak, akik felelősségtudat nélkül állítanak elő csereelemeket a gyors és olcsó 3D nyomtatással, és nem tüntetik fel rajtuk a használt eljárást. Ezek az alkatrészek többnyire nagyon hasonlítanak a minősítéssel rendelkező utángyártott alkatrészekre, azonban minőségben megbuknak.

A tanulmány szerint az autóipar egy nagy változásokat hozó úton indult el a 3D nyomtatás alkalmazásával a végfelhasználói alkatrészek területén. Viszont a cserealkatrészeket tekintve már lépések megtételére van szükség a színvonaltalan, szabályozatlan elemek tömeges megjelenésének megelőzése érdekében.

Alapos szakmai felmérés készült

A tanulmányt készítő munkacsoport az autóipari kárjavítás vezetőiből és 3D nyomtatással foglalkozó szakemberekből állt Harold Sears vezetése mellett, aki a Ford Motor Company veteránja és a vállalat 3D nyomtatási eljárásainak jelentős részébe belelátott. A csoport az előző májusban állt neki megvizsgálni, hogy a 3D nyomtatás tényleg gyorsabbá és olcsóbbá teszi-e az autók javítását, valamint, hogy jár-e valamilyen hátránnyal. A csapat alaposan körbejárta a témát, nem csak a szektor részvényeseivel dolgoztak együtt és készítettek velük interjúkat, hanem az ilyen technológiát alkalmazó cégekhez is ellátogattak, valamint saját teszteket is végeztek 3D nyomtatott autóalkatrészeken.

A szakemberek végeredményben abszolút pozitívnak találták a 3D nyomtatásban rejlő potenciált. A csoport szerint a technológiában „izgalmas lehetőségek rejlenek, amik forradalmasíthatják a járművek helyreállítását, miközben minden résztvevő számára előnyöket kínál, a biztosítóktól kezdve, a műhelyeken át egészen a gyártókig.” A 3D nyomtatott alkatrészek használata csökkenti a költségeket, a szükséges idő mennyiségét, a keletkező hulladékot, a környezetre gyakorolt negatív hatást, a szükséges tárolóhelyek méretét és szállítmányozásra is kisebb mértékben van szükség, a javítás minősége pedig növekszik.

A jelentés szerint az olyan alkatrészek nyomtatása jár komolyabb előnyökkel, mint a világítótestek javítókészletei, a lökhárítókba épített szenzorok tartóelemei és a magas minőségű rögzítőelemek. A csoport állítása szerint a kisebb, már nem gyártott, vagy elérhetetlen elemek pótlására is megfelelő a 3D nyomtatás, mivel ezek a hagyományos módszerek használatával nagyméretű tömegtermelést igényelnének.

Hiányos a technológia minőségellenőrzése

A 3D nyomtatás lehetővé teszi a javítóműhelyeknek, hogy lényegében bármelyik márka bármelyik típusához gyorsan gyártsanak műanyag vagy fém pótalkatrészeket. Itt azonban még nem tartunk, hiszen ahogy a tanulmány is felhívja rá a figyelmet, még nem léteznek olyan ellenőrző vagy hitelesítő eljárások, amik a nyomtatott alkatrészek megfelelő minőségét biztosítanák.

„Az autóiparban a 3D nyomtatást övező, egyre növekvő lelkesedés megfigyelése egyszerre volt izgalmas és bizonyos mértékig nyugtalanító” – állítja a jelentés. Bár a munkacsoport nem nevezett meg konkrét forrásokat, az interneten rengeteg olyan fájl található, amivel bárki képes akár otthon, saját magának autóalkatrészeket készíteni. A jelentés szerint a legnagyobb problémát a gyenge minőségű alapanyagok és 3D nyomtatók elterjedtsége jelenti. „Néhány alacsony színvonalú nyomtatókkal és alapanyagokkal felszerelt személy úgy gondolja, hogy ezekkel az eszközökkel is gyárthatnak a járművekhez olyan pótalkatrészeket, mint a lámpatestek rögzítőfülei, vagy 3D nyomtatással foglalkozó üzletet nyithatnak.”

A munkacsoport megnézte azt is, hogy vannak-e már forgalomban 3D nyomtatott alkatrészek. Különböző online autós boltokból és oldalakról rendeltek fényszórórögzítőfüleket, amik között találtak is ezzel az eljárással készült darabokat, ami viszont nem volt rajtuk feltüntetve. Emellett a tanulmány készítőinek figyelmét az keltette fel különösen, hogy néhány nyomtatott alkatrész kartonpapírra emlékeztető, rendkívül gyenge minőségű felülettel rendelkezett, ami az eredeti elemek beolvasásához használt alacsony felbontású, gyenge minőségű szkennereknek köszönhető.

Új szabályozásokra van szükség

A 3D nyomtatással előállított alkatrészek nem kötelezően rosszabbak, mint a hagyományos módszerekkel gyártott társaik, néha még jobbak is azoknál, azonban egyes forgalmazók nem megfelelő minőségű alapanyagokkal és eljárásokkal dolgoznak. A rossz minőségű alkatrészek vásárlókra gyakorolt hatása nem elhanyagolható, hiszen biztonsági aggályokat vetnek fel, biztosítási problémákat okozhatnak és jogilag is megkérdőjelezhetőek. „A színvonaltalan 3D nyomtatott alkatrészek hibájából bekövetkező balesetek magasabb anyagi követelésekkel és kártérítési összegekkel járhatnak” – figyelmeztet a jelentés.

Az Egyesült Államokban a közlekedésbiztonságért felelős szervezet (NHTSA) külön szabályozásokkal rendelkezik az utángyártott alkatrészekre vonatkozóan, főleg azokra, amik a biztonságért felelnek, mint a fékek vagy a lámpák. A gyártóknak bizonyos tanúsítványok megszerzése is kötelező a forgalmazáshoz, az adott iparágak szervezetei pedig további sztenderdeket és irányvonalakat állítottak eléjük, amikkel a termékek minőségét és biztonságosságát garantálják.

Lehet jövője a technológiának

A munkacsoport szerint az autóipar résztvevői látják a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségeket, azonban ezek kihasználásához szükség van egy testületre, ami az alkatrészek megfelelő minőségét biztosító szabályokat fektet le, és adott esetben betiltja a szükséges minősítésekkel nem rendelkező elemek forgalmazását.

A szakemberek összegzése szerint a rövid távon jelentkező bizonytalanságok háttérbe szorítják a 3D nyomtatásban rejlő izgalmas és innovatív lehetőségeket, főleg, ha a végtermékekre vonatkozó, elégtelen minőségi szabályozásokat nézzük - írta meg az All3DP.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink