Elemzések Mi történt az 51. héten a járműiparban?

Mi történt az 51. héten a járműiparban?

autopro.hu | 2014.12.19 11:39

Mi történt az 51. héten a járműiparban?

Az év utolsó teljes munkahete a gazdaságról szólt. Gyengülő forint, zuhanó rubel, erősödő dollár. Erről kérdeztünk egy elemzőt, vállalatvezetők párbeszédét is közöltük. Suzukikat hívtak vissza, mozdonyt fogunk gyártani, még olcsóbb az üzemanyag.

Gyártók

Mozdonyt fogunk gyártani Magyarországon. Az erről szóló szándéknyilatkozatot Ionel Ghita, a román Softronic vállalat vezérigazgatója és Horváth László, a LAC Holding elnök-vezérigazgatója írta alá a hét elején.

Megírtuk, hogy valószínűleg nem marad izomautó nélkül a győri autógyár. Több mint valószínű, hogy nálunk kezdődik meg jövőre a TT RS, illetve 2016-ban az RS3 Sedan gyártása.

Ezzel nem ért véget a négykarikás fátyollebbentgetés: Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztési főnöke ugyanis elhatározta, hogy bővítik az Audi TT családját. A győri ikon jelenleg kétféle karosszériával készül, de a jövőben három, vagy akár négy modell is tartozhat a TT családjában.

Korábbi értesülésünket hivatalosan is megerősítették: több ezer hazánkban készült Suzukit hívnak vissza a légzsák, illetve a motor lehetséges meghibásodása miatt.

Az év végén menetrendszerűen leállnak a hazai autógyárak. Ez a pár hét majd a hazai gazdaság telesítményén is meglátszik, ami igazolja, mennyire fontos szereplője a hazai termelésnek a járműipar.

Így fest a Toyota Mirai - talán nálunk is kapható lesz

A Toyota autógyár hétfőn elkezdte árusítani Japánban sorozatgyártásban előállított hidrogénüzemű autóját, amelynek nincs közvetlen károsanyag-kibocsátása. A Mirai (magyarul: jövő) modell ajánlott fogyasztói ára 15 millió forintnak megfelelő valuta, ám a japán kormány jelentősen támogatja a 3 perc alatt feltölthető autó megvásárlását.

Megszűnt viszont a Chrysler cégnév. A döntés nem érinti a márkanevet, így továbbra is vehetünk Chrysler modelleket, de azokat már nem a Chrysler Group LLC, hanem az FCA US LLC gyártja majd.

Novemberben már a tizenötödik egymást követő hónapban emelkedett a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma az Európai Unióban, bár a legkisebb ütemben idén.

Beszállítók

A Lamborghini Huracan modelljeit ugyan nem Magyarországon szerelik össze, ám számos alkatrésze nálunk készül. Például a 610 lőerős, 10 hengeres motor is.

Fejlesztett a Sapa

Kétmilliárd forintos fejlesztést valósított meg a Sapa Profiles Kft. A székesfehérvári gyárban autóipari igényeket kielégítő alumínium présgépet és precíziós megmunkáló gépeket állítottak üzembe.

Technikai napon jártunk Tatabányán a bowdengyártásssal foglalkozó SCS Stalschmidt vállalatnál.

A kormány megítélése alapján a Nemak alumíniumöntöde lett november hónap beruházója.

Az utánpótlás terén erősítene az LuK

A szombathelyi LuK a közeljövőben csaknem négyszáz munkatárssal kívánja bővíteni dolgozói létszámát. Ennek kapcsán olyan projektet indított, melyben azt vizsgálták, mennyire hatékonyan jutnak el a frissdiplomásokhoz és a hallgatókhoz a vállalatnál kínált karrierlehetőségek.

Szolgáltatók

Díjmentes elektromos töltőállomást adtak át a hét utolsó munkanapján Budaörsön.

Ingyen lehet tankolni Budaörsön - csak egy elektromos autó kell hozzá

Elindult az ekáer honlap. Az online árukövető rendszerrel kapcsolatban a vállalkozások a többi között megtudhatják, kire vonatkozik a rendelet, kinek és hogyan kell regisztrálnia, illetve melyek a kockázatos termékek.

Bruttó 6-6 forinttal csökkentette a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát december 19-én a Mol, így a hét végét 335-ös értéken zárta a benzin és 360-on a gázolaj ára.

Az útdíj története is tovább íródik, ugyanis a Magyar Autóklub is hiányolja a hatástanulmányokat. A döntést szakmailag megalapozó dokumentumok megismeréséig csak a megyei matricák bevezetését támogatja a szervezet.

Gazdaság

András Bence makrogazdasági elemző szerint további forintgyengülésre érdemes felkészülni

Mélyrepülésben a rubel, szárnyal a dollár, alulteljesít az eurózóna. A Portfolio makrogazdasági elemzője, András Bence segítségével próbáljuk feltárni, mi vár ilyen környezetben a magyar fizetőeszközre a következő hónapokban.

Jövőfürkésző panelbeszélgetésen vettünk részt, ahol a gazdaságtudomány képviselője, egy kkv és egy járműipari nagyvállalat vezető szakembere kereste közösen a választ a gazdaság égető kérdéseire.

Papp Ilona gazdaságtudományi szakértő, Palásti Károly a Nehézfémöntöde vezérigazgatója, Balog Béla, a Rába pénzügyi vezérigazgató-helyettese és Mihalicz Antal moderátor egy asztalnál

Idén 3,2, jövőre 2 százalékos növekedést vár Magyarországon a GKI Gazdaságkutató Zrt., amely 2014-re stagnáló inflációval, 2015-ben pedig 2 százalékos fogyasztói áremelkedéssel számol.

A TakarékBank elemzői optimistábbak: szerintük idén 3,4 százalékkal, jövőre 2,8 százalékkal bővül a GDP.

A legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozások, a költségvetési intézmények és a megfigyelt nonprofit szervezetek körében 234 ezer 400 forint volt január-októberben a bruttó átlagbér, vagyis 2,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Tovább zuhant az olaj világpiaci ára kedden, az északi-tengeri Brent könnyűolaj ára több mint öt év óta először hatvan dollár alá esett, miután a piacok rettegnek a gyenge világgazdasági növekedés és az olaj iránti alacsony kereslet miatt.

Nem csupán az orosz gazdaságot viseli meg az energiaipari tendencia - az Apple és a GE is szenved a mélyrepülést végző olajárak közvetett hatásai miatt.

Így mozgott a forint az 51. héten (portfolio.hu)

A forint a hét során erőteljes gyengülést produkált az euróval szemben: a hétfői 309-es értékről indulva pénteken délben 316-on állt a mutató.

Kiemelt Partnereink