Elemzések Megváltozik a viselkedésünk vezetés közben

Megváltozik a viselkedésünk vezetés közben

autopro.hu | 2021.09.22 13:21

Megváltozik a viselkedésünk vezetés közben

Fotó: Pexels

Éretlennek tartjuk a hazai közlekedési kultúrát, legtöbb esetben a többi sofőr agressziójával, felelőtlenségével, stresszes hozzáállásával magyarázzuk a balesetek nagy számát. Ugyanakkor sokkal megengedőbbek vagyunk magunkkal szemben, el sem tudjuk képzelni, hogy saját hibánkból történik egy baleset, miközben saját bevallásunk szerint is egyéni mérlegelés alapján tartjuk be a kötelező közlekedési szabályokat.

Hirdetés

Hazánkban 2020. év végén megközelítőleg 4 millió1 személygépjármű vett részt a közúti közlekedésben, és ahogy nő az autók mennyisége, úgy emelkedik a közúti balesetek száma is. Egyre több panasz hangzik el autósok, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok szájából egyaránt, hogy veszélyes a hazai közlekedés, amelyben legfőbb kockázatként az emberi tényezőket emeljük ki. A Magyar Suzuki és az Ipsos reprezentatív kutatásából2 kiderül, hogy a magyarok 84 százaléka éretlennek tartja a hazai közlekedési kultúrát, 21 százaléka pedig nagyon rossznak, amit leginkább a szabályok nem megfelelő betartásával, a közlekedők türelmetlenségével és figyelmetlenségével indokolnak. A Magyar Suzuki kutatásában részt vevők 75 százaléka a szerint a közlekedés során elengedhetetlen a szabályok maradéktalan betartása, mindazonáltal 73 százalékuk úgy véli, sok baleset a KRESZ figyelmen kívül hagyása miatt következik be. Mindez arra enged következtetni, hogy a felelős gondolkodás és viselkedés között rejlik bizonyos fokú ellentmondás.

A szabályok csak a lehetséges büntetések miatt léteznek?

A magyar és európai kutatási eredmények3 egyaránt alátámasztják, hogy a KRESZ szabályaira sokan csak irányadóként tekintenek. Az európai autóvezetők 52 százaléka azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert azokat nem mindig érzi koherensnek vagy az adott helyzethez megfelelőnek. 29 százalékuk véli úgy, hogy bizonyos szabályok csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki miattuk. 22 százalékuk annyira ébernek tartja magát, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. 10 százalékuk úgy gondolja, mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, betartja-e a KRESZ előírásait. 9 százalékuk pedig saját tapasztaltságával indokolta a szabályszegéseket. Talán mindezek ismeretében nem véletlen, hogy az Európai Bizottság kutatásai szerint a balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza4. Az ORFK 2020-as statisztikáiból pedig az derült ki, hogy a személysérüléses közúti balesetek kétharmadáért a személygépkocsivezetők tehetőek felelőssé5.

Megváltozik a viselkedünk vezetés közben?

Mégis, mintha nem látnánk ebben sem objektíven, hiszen az európai megkérdezettek 66 százaléka gondolja úgy, hogy valószínűtlen, hogy az ő viselkedése miatt történhet baleset és csak 34 százalék tekinti elképzelhetőnek, hogy ő lehet a hibás. Mindeközben a megkérdezettek 76 százaléka figyelmesnek, 58 százalékuk nyugodtnak, 28 százalék pedig udvariasnak vallotta magát vezetés közben. A többség úgy vélte, és ebben a magyar sofőrök véleménye is megegyezett, hogy a többi sofőr felelőtlen (46%), stresszes (32%), agresszív (27%) vagy éppen veszélyes (26%), ha beül a kormány mögé. A közlekedés azonban, legyen szó bármelyik formájáról, a felkészültség mellett igényli az alkalmazkodóképességet, az egészséges önbizalmat, a kipihentséget és a higgadt lelkiállapotot. Gyakran saját felelőtlenségünk miatt mi magunk rontunk a reakcióidőnkön és éberségünkön.

Már gyermekkorban szükséges a szabályok ismertetése

Az emberi tényezők mellett fontos a közlekedési szabályok intézményesített és minél korábbi oktatása. Fontos, hogy az autógyártók is szerepet vállaljanak a lakosság edukálásában, véli a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője, Bonnár-Csonka Zsuzsanna. „A biztonság a közlekedésben és a mindennapi életben egyaránt a felelős magatartáson alapul, éppen ezért ennek fontosságára is szeretnénk felhívni a figyelmet. Tavaly például egy hibrid Suzuki Vitara személyautót ajánlottunk fel a Magyar Vöröskereszt esztergomi szervezete számára, az autóhasználatért cserébe a Magyar Vöröskereszt is jelentős vállalást tett: Esztergom minden középiskolájában a KRESZ vizsgához elengedhetetlen elsősegély oktatást tartanak a 11. évfolyamos diákok számára, térítésmentesen. Így még több diák kerül közelebb ahhoz, hogy mielőbb sikeres KRESZ vizsgát tehessen és megfelelő háttértudással rendelkezzen a biztonságos közlekedéshez. Úgy gondoljuk ugyanis, hogy a felelős közlekedés írott és íratlan szabályainak megismerését nem lehet elég korán elkezdeni.”

1 https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0023.html

2 A Magyar Suzuki Zrt. 2021 tavaszán „Felelős gondolkozás és magatartás a volán mögött” címmel indított kutatást a 18 és 60 év közötti népesség körében. A válaszadók nemére, korára és lakhelyére vonatkozóan reprezentatív felmérés az Ipsos Zrt. online paneljén, webes kérdőívekkel zajlott; a minta teljes mérete 1028 fő volt.

3 A Ipsos VINCI Autoroutes megbízásából 11 európai országban, 12 400 ember körében végzett reprezentatív kutatása a volán mögött ülő európaiak viselkedéséről és gondolkozásáról. Conducted by Ipsos among 12,400 people in 11 European countries.

4 Az Európai Unió közúti közlekedésbiztonsági programjai 2001-től napjainkig - Közlekedésbiztonság (kti.hu)

5 Városi Közlekedés, a Közlekedéstudományi Egyesület Lapja, LVI. évfolyam 2020.2.online szám

Kiemelt Partnereink