Elemzések Már dübörög az új PSA turbómotor gyártása Szentgotthárdon – ez történt a 2. héten

Már dübörög az új PSA turbómotor gyártása Szentgotthárdon – ez történt a 2. héten

Szammer Nikolett | 2020.01.13 07:26

Már dübörög az új PSA turbómotor gyártása Szentgotthárdon – ez történt a 2. héten

Több akkumulátor-gyár is bejelentette, hogy Magyarországon fog beruházni. Munkaszerződéseket bontott fel a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár. Rekordévet zártak a német autógyártók. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Elkezdték a hazai Opel gyárban a legújabb PSA fejlesztésű háromhengeres benzines turbómotorok gyártását. A Szentgotthárdon készült 110 és 130 lóerős, alacsony fogyasztású és környezetkímélő motorokat a PSA által gyártott Opel, Peugeot és Citroen modellbe építik majd be.

Dolgozóktól váltak meg január 6-án a kecskeméti Mercedes-Benz üzemben. A gyár közölte, hogy nincs szó tömeges elbocsátásról.

Az akkumulátor-gyártók paradicsoma leszünk?

Két dél-koreai vállalat jelentette be, hogy Magyarországon terjeszkednek. A tatabányai ipari parkba települhet a Soulbrain, mely a négyhektáros területen felépítendő új üzemében lítiumos akkumulátorokhoz szükséges elektrolitot állít majd elő.
Második akkumulátorgyára építését tervezi a dél-koreai SK Innovation Co. az Egyesült Államokban és a Volkswagen ellátásához bővíteni készül Magyarországon épülő második gyárának a kapacitását is.

Nem csak akkumulátor-gyártó beruházások történtek a héten, a mezőberényi Csaba-Berényi Gépgyártó Kft. bejelentette, hogy több mint 298 millió forintos fejlesztésbe kezd. A beruházás során egy új felületkezelő és festő üzemcsarnok épül, amelybe új festőtechnológiát vásárolnak, valamint új berendezéseket és eszközöket vásárolnak.

Szárnyalnak a német gyártók

Annak ellenére, hogy tavaly és idén is számos visszahívási botrányba keveredett a Daimler – legutóbb a Mercedes-Benz személygépjárművek napfénytetőivel akadt probléma - eladási rekordot ért el a vállalat. Habár decemberi értékesítési számai csökkentek, a Daimler éves eladásai a tavalyi évhez mérten 1,3 százalékkal 2,34 millióra emelkedtek, ami újabb rekord.
Szintén új eladási rekordot ért el tavaly 2,17 millió BMW márkájú autó értékesítésével a BMW konszern, elsősorban a SUV modellek kínai sikerének köszönhetően. Ezzel az eredménnyel még mindig elmarad a Daimlertől, azonban az Audit sikerült jócskán ma mögött hagynia.

Növelte tavalyi eladásait a Rolls-Royce és a Bentley. A Bentley eladásai 5 százalékkal nőttek, míg a Rolls-Royce 25 százalékos növekedést tudott felmutatni.

A brit Aston Martin már nem tudott ilyen fényes eredményeket felmutatni, mivel visszaestek az eladásai különösen az európai és a brit kereslet mérséklődése miatt.

A Tesla Európában, a VW Afrikában lát potenciált

Habár még hozzá sem kezdtek a Tesla Berlin közeli üzemének felhúzásához, már jelezte az elektromos autókat gyártó amerikai társaság, hogy évi 500 ezer járművet gyárt majd Európában.

A vállalatnak nem ez az egyetlen gyors lépése: épphogy legördültek az első Model 3 járművek a sanghaji Gigafactory 3 gyártósorairól, máris bejelentették, hogy már a Model Y kínai gyártásához is hozzáláttak.

Míg a Teslának Európa lehet az új Kánaán, addig a Volkswagen és a Nissan Afrika felé kacsingat. A német autógyártó tavasszal kezdi új gyárának építést Ghánában, és a Nissan is még idén hozzálát.

Önvezető és hibrid autók, dízel-tiltások: ezek az új irányok 2020-ban

Hibridek, üzemanyagcella-fejlesztés és kevesebb dízelmotor szerepel a BMW terveiben. 2030-ra a világszerte értékesített autók közel harmada elektromos lehet, de részarányuk régiónként nagy eltérést fog mutatni. A járműplatformoknak kellően rugalmasnak kell lenniük ahhoz, hogy megfeleljenek a sokféle és változó igényeknek. Az elektrifikációról, illetve a BMW terveiről a vállalat kutatás-fejlesztés részlegének vezetője, Klaus Fröhlich beszélt.

Európa elindult a karbonsemlegesség útján, ennek megerősítéseként létrehozták a Zöld megállapodást. Belgium már komoly lépéseket is tesz ez irányban, legnagyobb városaiból kitiltják a régebbi dízelautókat. Az Euro 3 besorolású, vagy annál rosszabb minősítésű dízelautók már nem hajthatnak be Belgium legnagyobb városaiba. Még az újabb dízeljárművek is szembesülhetnek nehézségekkel egyes helyeken.

Norvégia eközben már lekörözött minden országot a környezettudatosságban, rekordszintre emelkedett a tavaly eladott teljesen elektromos új járművek piaci részesedése. A 30,9 százalékos bővüléssel a piaci részesedés 42,4 százalékra nőtt, ami globálisan is rekordnak számít. Idén már minden második, az északi országban eladott autó elektromos lehet.

Az Európai Unióban komolyan foglalkoznak a karbonsemlegességen túl az önvezetés témakörével is. Máris új jogszabályt vezettek be az EU-ban, mely az automatizált közlekedés jövőjét is jelentősen formálja.

Az EU-ban csúcsokat döntött az új autó értékesítés

Tíz éve nem látott magas szintre emelkedett tavaly a Németországban forgalomba helyezett új személygépkocsik száma, miközben csökkent a német autóipar termelése és exportja is. Horvátországban szintén több autót értékesítettek. Tavaly 62 ezer 938 új személygépkocsit adtak el, ami 4,8 százalékkal több, mint 2018-ban volt.

A tavalyi évben Magyarországon is nőtt a forgalomba helyezett új autók száma, azonban 2020-ra nézve már stagnáló autópiaccal kell számolni. Ennek ellenére a tisztán elektromos hajtású autók eladása alacsony darabszám mellett 40 százalékkal bővülhet idén.

A Nagy-Britannia európai uniós tagságának megszűnését (brexit) övező gazdasági bizonytalanságok, valamint a dízelüzemű járműveket sújtó szigorítások közepette a szigetországban hatéves mélypontra zuhant a forgalomba helyezett új autók száma.

Kína sem szerepelt túl fényesen az új autó eladási listán. Tavaly már a második egymást követő évben csökkent az új személyautók eladása, miután az előző harminc évben töretlenül nőtt.

Hát így állunk most a gazdaságot tekintve

Az uniós statisztikai hivatal (Eurostat) közölte, hogy az euróövezetben éves összehasonlításban 1,4 százalékkal csökkentek az ipari termelői árak novemberben. Elemzők 1,5 százalékos visszaesésre számítottak az előző hónapban mért 1,9 százalékos csökkenés után.

Magyarországon elmaradt a várttól az ipari termelés növekedése. Tavaly novemberben 3,6 százalékkal nőtt az ipari termelés az egy évvel korábbihoz képest, a munkanaphatástól megtisztított adatok szerint 5,7 százalékos volt a növekedés.

Németország teljesítménye felülmúlta az eurózónáét, a november a vártnál nagyobb mértékben emelkedett, és másfél éve a legnagyobb növekedést érte el a német ipari termelés az előző havihoz.

Az ipari termelés csökkenése ellenére pozitívan indult az év, az elemzők által várt romlás helyett jelentősen javult az euróövezeti befektetői hangulatindex, sőt, 2018 novembere óta a legmagasabb szintre erősödött. Egyben javult a gazdasági hangulat is. Az elemzők által vártnál némileg nagyobb mértékben 0,3 ponttal, 101,5 pontra nőtt a gazdasági hangulatindexének (Economic Sentiment Indicator, ESI) értéke az euróövezetben decemberben.

Nyitókép: MTI

Kiemelt Partnereink