Elemzések Kigyulladnak az e-autók? Legyenek szélesebbek a parkolók!

Kigyulladnak az e-autók? Legyenek szélesebbek a parkolók!

autopro.hu/P.B. | 2023.10.21 16:23

Kigyulladnak az e-autók? Legyenek szélesebbek a parkolók!

Fotó: MURER-Feuerschutz

Egészen érdekes ötlettel állt elő egy brit szervezet: az elektromos autók tűzveszélyessége miatt szeretnék elérni, hogy a parkolóhelyek szabványmérete legyen nagyobb. Az ötlet más megfontolások miatt több csoportnak is kapóra jöhet.

Az elmúlt hónapokban több olyan tűzeset borzolta a kedélyeket, amikor egy kigyulladó autó miatt égett le több száz, vagy akár több ezer jármű. Bár egyik esetben sem elektromos autó okozta a tüzet – sem Lutonban, sem a Fremantle Highway kompon a nyáron -, azonban az e-autókat az akkumulátoraik miatt sokkal nehezebb eloltani, ha egyszer lángra kapnak. S mint a mellékelt esetek mutatják, önhibájukon kívül is kigyulladhatnak, főleg, ha néhány centiméterre állnak más járművektől.

A brit Arup tanácsadó javaslata szerint a parkoló autók közötti távolságot a biztonság érdekében 90 és 120 centiméter közé kellene növelni a fedett és többszintes parkolókban, hogy a tűzoltók gyorsabban elérjék az égő járműveket – írja a Daily Mail. Ezzel a megoldással csökkenne a tűz terjedésének az esélye a szervezet szerint. Emellett a klasszikusabbnak mondható tűzvédelmi megoldásokon is szigorítanának, így saját tűzoltórendszert, és hőkamerákat is szerelnének a többszintes parkolóházakba.

Az Arup még júliusban javasolta a fenti módosításokat, elsősorban az elektromos járművek tüzei miatt. Igaz ugyan, hogy az e-autók kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a benzin- vagy dízelüzemű társaik, ám az elektromos járműveket hosszabb ideig tart eloltani, az oltás pedig jóval több vizet igényel - a tűzoltóknak akár 10 ezer liter vízre is szükségük van egy villanyautó oltásához, szemben a hagyományos autóknál elegendő hatezer literrel szemben. Emellett az e-autók akkumulátorai magasabb hőfokon égnek – jegyzi meg a brit portál.

A javaslatot a napokban történt lutoni tűzeset kapcsán szedték elő: a Londonhoz közeli város repülőterének parkolójában egy dízel Land Rover gyulladt ki, az egymáshoz közel álló autókon pedig gyorsan terjedtek tovább a lángok: mintegy 1500 autó égett le, a parkolóház pedig összeomlott.

Amúgy is kicsik a parkolóhelyek

Egész pontosan nem a parkolók kicsik, hanem az autók lettek túl nagyok: a SUV-ok divathulláma miatt városi használatra indokolatlan tömegű, szélességű és hosszúságú autók lepték el az európai utakat. A normális autókra méretezett városi infrastruktúrában ez sok problémát okoz, egész egyszerűen kevesebb parkolóhely jut egy autóra az egyébként is növekvő forgalomban. Korábban az autopro.hu is foglalkozott vele, hogy nem pusztán az SUV-ok terjedése jelent problémát, hiszen szinte minden népszerű autó – akár korábbi kisautók is – mérete növekszik a modellfrissítésekkel. Egyébként is egyre magasabb az egy főre jutó autók száma, de azok méretének növekedésével együtt nem csoda sem a városi dugók terjedése, sem a parkolóhelyek hiánya.

A már kiépített parkolók esetében a döntéshozók mozgástere igencsak szűkös, azonban az Arup javaslata az újonnan kialakításra kerülő parkolók esetében érdekes lehet. Persze kérdés, hogy hol fognak elférni még nagyobb parkolók az európai városokban.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink