Elemzések Kiderült, mekkora béremelés várható az autóiparban

Kiderült, mekkora béremelés várható az autóiparban

Pörge Béla | 2022.02.11 16:21

Kiderült, mekkora béremelés várható az autóiparban

Fotó: Daimler Media

Számos új, a munkavállalók és a munkáltatók számára is fontos változást hozott magával az új év. 2022. január 1-jétől bruttó 200 ezer forintra nőtt a minimálbér, míg a garantált bérminimum bruttó 268 ezer forint lett. Előbbi kategória, azaz a minimálbér a kormány által meghatározott legkisebb bér, amit a munkáltató köteles fizetni alkalmazottjának munkavégzéséért, míg a garantált bérminimum csak és kizárólag minimum középfokú képzettséghez kötött munkakör betöltése esetén fizetendő.

A fentiek mellett több olyan adókedvezményt is bevezettek, ami a családosok életét könnyíti meg, valamint januártól a 25 évnél fiatalabb munkavállalók az átlagbér mértékéig mentesülnek a személyi jövedelemadó befizetése alól is.

Ezek az intézkedések a munkavállók számára egyértelműen előnyösek, ugyanakkor a munkáltatók számára okozhatnak kihívásokat. Nem beszélve arról, hogy az infláció viszonylag magas már hónapok óta, a chiphiány és az alapanyag-ellátás nehézségei miatt pedig a feldolgozóiparban és a járműiparban sokkal kevesebb a lehetőség a túlórákra. Ezek a tényezők mind abba az irányba mutatnak, hogy komolyabb béremelést igényelhetnek vagy akár követelhetnek a munkavállalók. Kérdés, hogyan tudják ezt teljesíteni a vállalatok.

Lépéskényszerben a vállalatok

Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke korábban a Világgazdaságnak azt nyilatkozta, hogy lépéskényszerbe hozta az idei minimálbér-megállapodás a vállalatokat, mert így a régebbi munkavállalók fizetését is emelniük kell, különösen azokét, akik a két minimálbér között vagy az átlagkereset környékén kerestek.

A szakszervezetek szerint átlagosan 8-17 százalékos béremelést ajánlottak a munkáltatók a dolgozóknak évelején. A reálbéreket tekintve viszont kisebb az emelkedés a magas infláció miatt. Nincsenek tehát könnyű helyzetben a munkáltatók, hiszen egyrészt a jogszabályi környezet, másrészt a reálbérek alakulása miatt a dolgozók komoly béremelést szeretnének elérni. Az autopro.hu a magyar járműipar több fontos szereplőjét is megkérdezte arról, hogyan reagálnak a helyzetre. Bár a téma érzékenysége, valamint a még folyamatban lévő egyeztetések miatt nem mindenki válaszolt, így is érdekes képet kaphatunk a helyzetről.

Tíz százalék feletti emelések

Az Opel Szentgotthárdnál a munkáltató és szakszervezetek már 2021 szeptemberében megkezdték a következő időszakra vonatkozó bértárgyalást. Ennek eredményeképpen 2022. január 12-én a felek megállapodásra jutottak a 2022-23. évi bér és juttatási elemekről.

A vállalatnál a munkavállalók jövedelme a két évben átlagosan 12-27 százalékkal emelkedik, az egyes alapbérsávoktól függően, a 2021-es kiindulási alaphoz képest.

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary válaszában kiemelte, hogy a cég minden dolgozójának bére messze meghaladja az országos minimálbért és bérminimumot. Ettől függetlenül Kecskeméten is béremelést hozott 2022, ezt a vállalat a bérmegállapodás szabályozza: a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a Mercedes-Benz gyár Vasas Alapszervezetével és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetével 2020 decemberében két évre szóló bérmegállapodást írt alá. Ennek értelmében a megállapodás a 2022-es évre is vonatkozik, szabályozva az idei évben esedékes béremelés mértékét is.

A bértárgyalásban résztvevő felek 2020 végén lépcsőzetes, rögzített mértékű, összesen 90 ezer forintos alapbéremelésről állapodtak meg. A 2021-re vonatkozó emelés tavaly megtörtént, 2022-ben pedig természetesen további lépésekben folytatódik – tájékoztatott a vállalat. Hozzátették, hogy a Mercedes átfogó juttatási csomagot nyújt munkavállalói részére, az alapbéren felül a dolgozók számos további támogatásban részesülnek: ilyen például a 13. havi fizetés, a havi jelenléti bónusz, a cafeteria, az úgynevezett vakáció juttatás és az útiköltség-térítés, valamint a szenioritási csomag.

A kecskeméti Mercedes kiemelte, hogy a gyárat a Randstad 2021-ben Magyarország legvonzóbb autóipari munkáltatójának választotta, és a cég belső felmérései szerint is elégedettek helyzetükkel a dolgozók.

Az Audi Hungaria az idei béremelést a munkavállalói érdekképviseletekkel aláírt érvényes bérmegállapodás szerint hajtja végre. A vállalat béremeléseit alapvetően a bérmegállapodás és a törvényi szabályzók határozzák meg - írta rövid válaszában a győri vállalat.

Hasonló emelés a beszállítóknál

A Bosch csoport leányvállalatainál Magyarországon minden évben a piaci környezetnek megfelelően és a törvényi előírások maradéktalan betartása mellett tárgyal a bérekről. A fizetéseket a Boschnak minden esetben úgy kell meghatároznia, hogy a munkavállalók korrekt bérezést kapjanak és a vállalat versenyképessége is megmaradjon – fogalmazott a Bosch csoport az autopro.hu-nak adott válaszában, melyből kiderül, hogy a tavaly novemberben kezdődő bértárgyalások minden telephelyen sikeresen lezárultak.

A miskolci szerszámgépgyár (Robert Bosch Power Tool Kft.) a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetével (MTSZSZ) - Vasas Szakszervezeti Szövetséggel állapodott meg, míg a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft., a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft., illetve a maklári Robert Bosch Automotive Steering Kft. az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezettel (ÉTMOSz) kötött konszenzuson alapuló, kölcsönösen támogatott megállapodást. Ez 10-12 százalékközötti alapbéremelést jelent a telephelyeken és a megállapodás emellett egyéb juttatásokat is tartalmaz. A béremelés mértéke a magyarországi Bosch csoporton belül vállalatonként és tevékenységi területenként eltérő, amelyet az adott vállalat eredménye is befolyásol és természetesen függ az egyéni teljesítménytől is.

A Bosch hatvani üzeme

A Bosch hatvani üzeme | Fotó: Bosch

Dr. Nyirő József, a Magyar Járműalkatrészgyártók országos Szövetségének (MAJOSZ) elnöke szintén tíz százalék körüli átlagos béremelésről számolt be a MAJOSZ tagvállalatait illetően.

Nagy kihívás az energiaárak emelkedése

Nyirő József az autopro.hu-nak adott válaszában elmondta, hogy a béremeléseket a cégek profitabilitása határozza meg – az energiaárak drasztikus változása, emelkedése azonban most nagyon komoly kihívást jelent a cégek számára. A bérigények is egyre nagyobbak, ezen a téren viszont az állam biztosít támogatásokat, adókedvezményeket – így a humánköltségek növekedése nem olyan drasztikus, mint az energiaáraké.

Dr. Nyirő József, a MAJOSZ elnöke

Dr. Nyirő József, a MAJOSZ elnöke | Fotó: MAJOSZ

„A magas infláció a vásárlóerőre lehet túl nagy hatással, és ha nem tudnak az emberek vásárolni, az a termeléssel foglalkozó cégek számára is hátrányt jelent. A béremelés szükségessége tehát nem kérdés – az, hogy a reális infláció mértékét eléri a béremelés, azt nem tudom megmondani” – fogalmazott Nyirő József, és kiemelte, hogy a MAJOSZ tagvállalatai számára a legnagyobb problémát az energiaköltségek elszállása okozza. Ugyan nőnek a bérköltségek is, de ezen a téren az állam kedvezményekkel és támogatásokkal segíti a vállalatokat, ugyanez nem mondható el az energiaárakról – mondta.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink