Elemzések Keresi, de nem találja a megoldást a félvezetőhiányra az USA

Keresi, de nem találja a megoldást a félvezetőhiányra az USA

autopro.hu/P.B. | 2021.04.13 12:20

Keresi, de nem találja a megoldást a félvezetőhiányra az USA

Fotó: Pixabay

Április 12-én a Fehér Ház online keretek között folytatott megbeszélést az amerikai cégek vezetőivel a chiphiányról. A kormány ugyan támogatja a chipgyártókat, ám olyan megoldást egyelőre nem találtak, ami a jelenlegi helyzet gyors javulását hozná el.

A megbeszélésen számos amerikai nagyvállalat vett részt, köztük a Google, a Ford vagy a GM. Valójában egyszerűbb felsorolni a fontosabb kimaradókat: a félvezetőgyártásban érintett nagyvállalatok közül az AMD, az Apple, az Nvidia. a Qualcomm és a Tesla nem vett részt a Fehér Ház által szervezett konferencián, minden más hasonló kaliberű technológiai vagy járműipari amerikai (vagy az Egyesült Államokban jelenlévő) cég képviselői ott voltak.

Willy Shih, a Forbes gyártással foglalkozó szakembere szerint ugyan az autóipari vállalatok számára nehéz a mostani helyzet, hiszen termeléskieséssel és így jelentős bevételkieséssel jár, mégis látni kell, hogy egy átmeneti állapotról van szó, miközben az Egyesült Államok félvezetőiparának más kihívásokkal is szembesülnie kell.

Nem könnyű a járműipari kapacitásokat növelni

Fontos szempont a chipgyártók szemszögéből, hogy a járműipari megrendelések során nem a legmodernebb, legkorszerűbb technológiákat alkalmazzák – azokat a szórakoztatóipar viszi el, vagy az okostelefonok.

Másrészt a félvezető-gyártók a konkrét kapacitásnövelő intézkedéseiket nem tudják gyorsan végrehajtani, ugyanis ahhoz, hogy a járműipar számára gyárthassanak chipeket az új részlegeken, ahhoz előbb szigorú tanúsítványokat kell elnyerniük az új gyártósorok minősítésére is.

A chipgyártók problémája egészen más, mint a járműiparé

Shih arra is felhívja a figyelmet, hogy egészen más jellegű problémája van a járműipari cégeknek, és az olyan vállalatoknak, mint az Intel vagy az Alphabet. A chipgyártók gondja, hogy a kapacitáshiányuk miatt elvesztik a vezető szerepüket, és az USA helyett Dél-Ázsia (jellemzően Kína és Tajvan) veheti át az uralmat a piacon.

Az autógyártók szempontjából problémás, hogy az Egyesült Államok kormányának is inkább ez az utóbbi jelenti a nagyobb fejtörést, bár nyilván annak sem örülnek, hogy a nagy amerikai autógyártók gyártási kihívásokkal küzdenek.

A fenitek miatt a Biden-adminisztráció eddigi megoldásai is inkább a hosszú távú kezelést szolgálják: gyárak, gyártócsarnokok építésére adnak támogatást, beruházásokra ösztönzik a félvezető-gyártókat. Ez szükséges is, viszont ez nem oldja meg a jelenleg chiphiányt, hiszen az ilyen beruházásoknak évek múlva lesz meg a gyümölcse, addigra pedig a mostani chiphiány már meg fog oldódni – véli a Forbes szerzője.

Shih cikkében attól tart, hogy a szokásoktól eltérően ezúttal előbb van meg a hatalmas anyagi forrás, és csak utána ötletelnek arról, hogyan oldják meg a chiphiány okozta problémákat.

Kiemelt Partnereink