Elemzések Jó hír az e-autóknak: beesett a kobalt ára

Jó hír az e-autóknak: beesett a kobalt ára

autopro.hu/S.A. | 2023.09.27 13:17

Jó hír az e-autóknak: beesett a kobalt ára

Fotó: Youtube

Az elektromos járművek akkumulátoraiban található anyagok előállításához használt kobalt-hidroxid ára zuhanásnak indult, mivel megugrott a termelés a vezető kitermelőnek számító Kongói Demokratikus Köztársaságban.

Hirdetés

A kobalt-hidroxidot Kongóban állítják elő a réz egy melléktermékeként. A hidroxid árát általában a tiszta fém, vagyis a kobalt árának százalékaként tüntetik fel.

A Benchmark Mineral Intelligence (BMI) szerint augusztusban a kobalt-hidroxid ára a kobalt árának 46 százalékára esett, szemben a 2021 végén és 2022 elején mért 90 százalékkal, amikor a kobalt tonnánkénti ára 60 ezer dollár körül mozgott. A kobalt jelenlegi ára tonnánként körülbelül 32 ezer dollár.

Nem tart örökké a túltermelés

„Nem valószínű, hogy az árak visszatérnek a 2022-es szintre, amíg a kereslet nem tud felzárkózni a kobalt jelenleg elérhető hatalmas mennyiségéhez" - mondta Roman Aubry, a BMI elemzője, aki idén 17 ezer tonnás kobaltpiaci többletre számít.

„Azonban az elektromosjármű-ipar fejlődésének üteme miatt arra számítunk, hogy 2027-re a kereslet jelentősen felülmúlja majd a kínálatot."

Indonéziában, ahol a kobalt a nikkel mellékterméke, szintén szárnyal a termelés, mely tovább növeli a felesleget. A BMI becslése szerint az Indonéziából származó kobalt mennyisége több mint kétszeresére, 19 ezer tonna fölé nőhet idén, míg a Kongói Demokratikus Köztársaságból származó kobalt mennyisége több mint 14 százalékkal nőhet, 169 ezer tonnára, amely a 223 ezer tonna globálisan kitermelt összmennyiség 72 százaléka.

A kongói termelés fellendülésében szerepet játszott, hogy a kínai CMOC Csoport Tenke Fungurume bányájából egy év leállást követően ismét érkeznek kobalt- és rézszállítmányok. A szünet oka egy, a vállalat és a kongói kormány közti vita volt.

Még egy ideig örülhetnek a felhasználók

A kobalt iránti kereslet ugyan nő, de nem olyan gyorsan, mint a kitermelés, részben a fogyasztói elektronikai cikkek, például a kobalttartalmú akkumulátort használó mobiltelefonok és laptopok értékesítésének visszaesése miatt.

A termelők számára szintén nehezítő körülmény az olcsóbb lítium-vas-foszfát akkumulátorokra való átállás és a nikkel-, kobalt- és mangán katódokat használó akkumulátorok használatától való eltávolodás, amelyekben ugyanakkor szintén csökkentik a kobalttartalmat a nikkel javára a hatótáv növelése érdekében.

„Ezek a fejlemények hosszú távú kihívások elé állítják a kobalt iránti keresletet" - nyilatkozták a Morgan Stanley elemzői. „Úgy látjuk, hogy a kobalt ára továbbra is nyomás alatt van, ahogy a kínálat növekedik és a CMOC készleteit a piacra eresztik."

A Morgan Stanley arra számít, hogy a kobaltpiaci többlet idén 47.061 tonna, 2024-ben 74.800 tonna, 2025-ben pedig 92.660 tonna lesz – számolt be a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink