Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egyre több autót adnak el az orosz piacon
2024.05.06 10:20Több európai városvezető akar beleszólni a sebességkorlátozásba
2024.05.06 09:19Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt
2024.05.06 08:18Még mindig az Octavia a Škoda legnagyobb fegyvere
2024.05.06 07:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Íme néhány megoldás a chiphiány ellen
A koronavírus-járvány miatt a 2020-as év egy valódi csapás volt a járműipar számára (is). Alig, hogy ebből a válságból megkezdődött a kilábalás, közvetetten a járvánnyal összefüggésben beütött a chiphiány is 2020 legvégén, ami azóta komoly kihívást jelent számos autógyártó számára.
A McKinsey legújabb tanulmánya azzal foglalkozik, hogyan lehetne megoldást találni a chiphiányra, aminek hosszúságára leginkább az a magyarázat, hogy egyszerűen nincs elég kapacitása a chipgyártóknak a megnövekedett kereslet kielégítésére – annak ellenére, hogy a McKinsey adatai szerint az elmúlt húsz évben, 2000 óta 179 százalékkal nőtt a félvezetők gyártásával foglalkozó cégek gyártási kapacitása.
A szakemberek rövidebb és hosszabb távú megoldásokat is javasolnak az OEM-ek számára, a probléma ugyanis várhatóan még el fog húzódni egy darabig, a technológiai fejlődés miatt pedig nem valószínű, hogy belátható időn belül kevesebb chipre lenne igény a világban.
Rövidtávú megoldások
Ez a nehezebb kérdés, ugyanis akár a félvezető-gyártó kapacitásnövelése, akár a gyártási kapacitás áthelyezése időigényes feladat, hónapokat vesznek igénybe ezek az átállások, és csak utána indulhat be a gyártás az autóipari megrendelők számára.
Érdemes megnézni azt is, hogyan reagáltak a cégek: a McKinsey szerint sokan válságstábokat állítottak fel, és az eddiginél sokkal nagyobb figyelemmel monitorozzák a kereslet-kínálat alakulását. A lényeg, hogy a meglévő kapacitásokat a lehető legjobban osszák el, ehhez fontos a nagyon precíz és gyors kommunikáció a beszállítókkal, valamint a gazdasági folyamatok rendkívül naprakész követése.
A McKinsey tapasztalatai alapján az autógyártók, a Tier-1-es beszállítók és a chipgyártók közös megbeszélése, a munka összehangolása és egy-egy jobb ajánlat tud segíteni a helyzeten. Másik megoldás lehet rövidtávon a kieső chipek pótlása más jellegű (akár drágább), de használható félvezetőkkel.
Hosszútávú megoldás
Ha hosszabb időre tekintünk előre, akkor viszont a járműiparnak át kell gondolnia a chipek beszerzésének módját. Jó kezdés lehet a chipgyártókkal kötött szerződéseknél a kötelezettségvállalási idő meghosszabbítása, és a kockázatok alaposabb megosztása. Érdemes átgondolni azt is, hogy a chipekből nem raktároznak a gyártók, szinte csak „just-in-time” megrendelésekkel élnek, ami zavarérzékeny.
A beszállítók kiválasztásakor fontos figyelembe venni a rugalmasságot és a tervezhetőséget, nem biztos, hogy az lesz az olcsóbb megoldás, ami elsőre annak tűnik. A paraméterek korlátait is át kell gondolni, illetve érdemes több irányból is biztosítani a chipellátást.
A fentiek mellett még a chipgyártással kapcsolatos befektetéseket ajánlja a McKinsey, persze megfelelő körültekintéssel.