Elemzések Igazságos elektrifikációra van szükség

Igazságos elektrifikációra van szükség

Végh Martin | 2022.01.12 16:22

Igazságos elektrifikációra van szükség

Fotó: Daimler Global Media Site

Az autóipar elektrifikálása csak igazságos és társadalmilag elfogadható módon mehet végbe – ez a fő üzenete az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) az elektromos átmenet európai munkaerőpiaci hatásait körbejáró online eseményének, amin többek között Dr. Baranyai Gábor, Magyarország EU-hoz delegált nagykövete is felszólalt.

Hirdetés

A beszélgetést Thorsten Muschal, a CLEPA elnöke nyitotta meg, aki aláhúzta, hogy a több mint 3000 autóipari beszállítót képviselő szervezet kiáll az Európai Unió azon célja mellett, hogy 2050-re elérje a karbonsemlegességet, ugyanakkor rávilágított, hogy az átmenetben az akkumulátoros elektromos hajtás mellett a tiszta üzemanyagokkal hajtott belső égésű motornak és a hidrogénnek is szerepet kell biztosítani.

Mint ismert, az Európai Bizottság javaslata 2035-től kizárólag kibocsátásmentes új személyautók forgalmazását engedélyezi, ami a mostani szabályozás mellett könnyen a belső égésű motor kivezetését jelentheti Európában.

Az elektrifikáció munkaerőpiaci hatásaira utalva Muschal elmondta, hogy a folyamat mintegy 600 ezer, belső égésű motorok gyártásához kötődő európai állást fog érinteni.

Nem tétlenkedik az EU

Nicolas Schmit, foglalkoztatásért és szociális jogokért felelős európai uniós biztos elismerte, hogy az uniós szén-dioxid-kibocsátás 55 százalékkal való csökkentése 2030-ig „nagyon ambiciózus”, és mélyreható változásokhoz fog vezetni több iparágban, hatást gyakorolva a foglalkoztatásra is.

Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az átmenetnek társadalmilag igazságos módon kell lefolynia, és a dolgozókat átképzési programokkal kell segíteni a szükséges új tudás elsajátításában. Itt emlékeztetett rá, hogy a Bizottság decemberben mutatta be javaslatát a társadalmilag fair átmenet megvalósítására. Hozzátette, hogy már jelenleg is zajlanak munkálatok annak érdekében, hogy a dolgozókat felkészítsék a jövőre, felidézve a 2020-ban indult Pact for Skills európai szintű kezdeményezést. Utóbbi eredményeként több iparági képzési együttműködés is született, köztük az, ami évente 700 ezer autóipari dolgozó átképzésére irányul.

Az európai akkumulátorgyártás fejlődése várhatóan több százezer munkahelyet fog teremteni, mindazonáltal az elektrifikáció az autóipari állások számának csökkenéséhez fog vezetni - mondta el Schmit.

Sok munkahely forog veszélyben

Arról, hogy pontosan mekkora munkaerőpiaci hatása is lesz az átmenetnek, Henning Rennert, a PwC elemzője beszélt, idézve a vállalat egy friss tanulmányából. A Rennert által prezentált adatokból kiderült, hogy az teljes foglalkoztatási hatás nagy mértékben függ attól, hogy az EU változtat-e a mostani, elektromos hajtást előnyben részesítő szabályozásán. Egy, más technológiáknak is teret engedő forgatókönyv esetén az átmenettel – nettó értelemben – 2030-35-re ötezer új állás jönne létre Európában a hajtáslánc-gyártásban. Ezzel ellenben a mostani előírásokat megtartva ugyanakkorra 291 ezerrel kevesebb munkahely lesz, mint ma.

Ez azonban még nem a teljes kép, ugyanis az elektrifikáció előreláthatóan más területeken, például az autóipari szolgáltatások esetében is nagy számú pozíció megszűnéséhez fog vezetni.

Nem értik a problémát Brüsszelben

Az eseményen jelen volt Dr. Baranyai Gábor, Magyarország EU-hoz delegált nagykövete is, aki a Bizottság emissziócsökkentési megközelítése ellen több okból is kifogást emelt. Az egyik, hogy az nem veszi figyelembe, hogy ellentétben a magas keresetű bizottsági dolgozókkal, sok embernek a technológiaváltás nem csupán életmód, hanem az alapvető mobilitásnak és a munkalehetőségekhez való hozzáférésnek a kérdése is.

A másik fundamentális problémát Dr. Baranyai Gábor szerint a technológia-semlegesség hiánya, illetve az jelenti, hogy a Bizottság akarja megmondani, melyik technológiáé lesz a jövő, még akkor is, ha az nem elérhető jelenleg. „Ambiciózusnak kell lennünk… ez a jelszó, és az ambíció megoldásokat fog szülni szinte automatikusan” – jellemezte a Bizottság hozzáállását a nagykövet.

A piac megoldja!

Stefan Pischinger, az autóipari hajtásrendszereket gyártó német FEV Csoport vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy minden hajtástechnológiára szükség van a sikeres zöld fordulathoz, és a belső égésű motort karbonsemleges üzemanyagokkal kell életben tartani Európában. Egyúttal rámutatott, hogy a technológiaváltást a „piac meg fogja oldani”, csak a megfelelő támogató környezetet kell megteremteni például a szén-dioxid-kreditrendszer képében. „Semmi szükség törvényi úton erőltetni valaminek az elhagyását” – fogalmazott.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink