Elemzések Hogyan próbálják a kínai autógyártók uralni az e-autók piacát?

Hogyan próbálják a kínai autógyártók uralni az e-autók piacát?

autopro.hu/R.K.E. | 2024.04.08 16:21

Hogyan próbálják a kínai autógyártók uralni az e-autók piacát?

Fotó: BYD

Egy évtizeddel ezelőtt a fogyasztók gúnyolódtak a kínai autó gondolatán, mivel az iparágat rossz minőség, elavult motorválaszték és másolt formatervek sújtották. A dolgok azonban komoly fordulatot vettek, ahogy az ország gazdasága megerősödött, és az elektromobilitás egyre népszerűbb szegmens lett.

Most a világ Kínára tekint, ha innovatív, stílusos és digitális kijelzőkkel ellátott elektromos autókról van szó. Annak ellenére, hogy néhány legújabb autója a valaha látott legforradalmibbak közé tartozik, még mindig sikerül fenntartaniuk a nagyszerű megfizethetőséget. A kínai iparosítás az egyik legversenyképesebb a világon, ezért sok gyártó kezdett partneri viszonyba a nemzet legnagyobb autóipari és energetikai vállalataival. Kína is nagymértékben befektetett a neves gyártókba, ami a termékek és stratégiák megfiatalodását eredményezte. Jelenleg Kína az az ország, amelyre érdemes odafigyelni, ha az elektromobilitásról van szó, és ha ezen az úton halad tovább, akkor valószínűleg az iparág vezető országává válik.

A piaci trendek azt mutatják, hogy a fogyasztók értékelik a káprázatos digitális kijelzőket és az innovatív technológiai funkciókat. Ennek legújabb szereplője a Xiaomi, amelyet a tömegek általában az okostelefonokkal és más kis elektronikai eszközökkel azonosítanak. A vadonatúj XU7 egy káprázatos új ötajtós liftback szedán 42.500 dolláros indulóárral. Ez az új autó annyira népszerű volt, hogy a márka megerősítette, hogy mind a 88.898 példányt eladták mindössze 24 óra alatt.

Ez megdöbbentő eredmény, tekintve, hogy jelenleg csak Kínában kapható. Az XU7 sikere azon alapul, hogy milyen nagy értéket nyújt, mivel a legtöbb innovatív funkciója alapfelszereltség. A Xiaomi azért van előnyben ezen a piacon, mert nagyobb múltra tekint vissza az elektronikai termékek gyártásában.

A BYD Kínán kívül is gondolkodik

Sok európai és amerikai márka gyárt korlátozott számban elektromos autókat, kivéve a Teslát. A gyártási létesítményekbe és ellátási láncokba történő több milliárd dolláros beruházások célja, hogy ez megváltozzon, de egyelőre az elektromos autók globálisan továbbra is hiánypótló termékek maradnak. Nem így van ez Kínában, ahol nincs hiány elektromos autókból. A BYD az egyik olyan márka, amely olyannyira kiemelkedik az elektromos autók tömegtermelésében, hogy az egyik legkelendőbb márkává vált, annak ellenére, hogy csak egyes régiókban működik.

A BYD határozott szándékot mutatott arra, hogy Kínán kívülre is kiterjessze tevékenységét, ami komoly fenyegetést jelentene a bevált márkákra nézve, amelyek még csak most kezdik el a villamosított portfóliójukat. A kínai márkák emellett elsajátították annak művészetét, hogy autóikat viszonylag olcsók és elérhetőek, köszönhetően az áramvonalas gyártási rendszereknek, a hatékony ellátási láncoknak és a megosztott fejlesztési költségeknek.

Az elmúlt évtizedben szinte minden nagyobb autóipari felvásárlás vagy fúzió kínai vállalatot érintett. Az olyan márkák, mint a Lotus és a Volvo, amelyek korábban pénzügyi nehézségekkel küzdöttek, most a kínai vállalatok agresszív befektetéseinek köszönhetően virágoznak. Az olyan amerikai vállalatok, mint a Ford és a GM, szintén elkötelezett hosszú távú partnerségeket kötöttek a kínaiakkal az elektromobilitási technológiák csökkentett költségekkel történő fejlesztése érdekében. Kína régóta híres az elektronikai és energiatárolási megoldások iparosított tömeggyártásáról. A félvezetők minden autónak, különösen az elektromos autóknak létfontosságú alkotóelemei. A márkák – más erősségek mellett – ezt is felismerik, ezért nagyobb lehetőségük van arra, hogy kínai konglomerátumokkal kössenek üzleteket.

Elérhető áron kínálják az e-autókat

Az elektromos autók továbbra is hiánypótló és drága termék maradnak, még az alapszintű felszereltségek esetében is, amelyek nem rendelkeznek sok alapfelszereltséggel vagy forradalmi és erőteljes elektromos hajtásláncokkal. Az Egyesült Államokban jelenleg a legolcsóbb elektromos autó a Nissan Leaf, 29.280 dollárral. Ez jóval több, mint amit egy hasonló teljesítményt és hatékonyságot kínáló belépő szintű Toyota Corolláért vagy Honda Civicért kellene fizetni.

A BYD, a GWM, a Wuling és más neves cégek kezdenek kompakt és elérhető e-autókat piacra dobni. Ha valaha is bevezetnék ezeket a termékeket az Egyesült Államokban kedvező árakon, a helyi gyártóknak nehéz dolguk lenne a versenyben. Ezeket az autókat jelentős adókkal sújtanák, ezért egyik gyártó sem próbálkozott eddig a régióba való belépéssel, de más nemzetközi piacokon nagy lépéseket tesznek.

Felcserélődtek a szerepek

A szakértők egykoron bírálták a kínai márkákat, amiért azok a bevett autógyártók formaterveit másolják, de úgy tűnik, hogy a jelenlegi autóipari helyzetben felcserélődtek a szerepek ebben a küzdelemben. A gyártók most már nyíltan kijelentették, hogy autóikat a kínai piac ízlésének és stílusának kedvezve alakítják, mivel itt tapasztalják a legnagyobb piaci növekedésüket.

Néhány kínai autó formatervezése kétségtelenül megkérdőjelezhető, de ugyanez elmondható sok európai, amerikai és japán autóról is. Függetlenül az ízléstől, tagadhatatlan, hogy a kínaiak feszegetik a formatervezési határokat, és meghatározzák az iparági trendeket és szabványokat mind a külső, mind a belső formatervezés terén – írja a topspeed.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink