Elemzések Hiába a növekvő profit, feszültek az autógyártók

Hiába a növekvő profit, feszültek az autógyártók

MTI/autopro.hu | 2022.05.27 09:17

Hiába a növekvő profit, feszültek az autógyártók

Fotó: Jaguar Land Rover Media

Kevésbé rózsás az autóipari helyzete, mint arra a gyártók főbb gazdálkodási mutatói alapján következtetni lehetne - állapítja meg az EY (Ernst & Young) tanácsadó cég a világ 16 legnagyobb autógyárának üzleti adatait vizsgáló tanulmánya.

Bár az autógyártók éves és negyedéves üzleti eredményei alapján szinte minden OEM növelni tudja a profitját, a feszültség érthető. Kínában például az aránytalanul szigorú koronavírus-zárlat miatt visszaestek az újautó-eladások, miközben az ország a három német csoport, a Volkswagen, a Mercedes és a BMW legnagyobb piaca.

„Még nem látszik a vége kínai hatóságok szigorú koronavírus-politikájának, így a következő hónapokban az értékesítések további visszaesése fenyeget” - figyelmeztetett Peter Fuß, az EY ágazati szakértője. A kínai iparági adatok szerint áprilisban 35,7 százalékkal esett vissza a személygépkocsi-értékesítés az előző év azonos hónapjához képest.

Kevesebb autó, magasabb profit

A nagy gyártók januártól március végéig átlagosan kevesebb autót adtak el világszerte, mint az előző év azonos időszakában, eredményességük azonban javult a tanulmány megállapítása szerint. Az árbevétel és az üzemi eredmény közötti viszonyt mutató bevételarányos megtérülés alapján egyértelműen az amerikai elektromos autógyártó Tesla vezeti a ranglistát 19,2 százalékkal. Az ágazat nagyjai rangsorában a Mercedes-Benz 15 százalékkal, a Volkswagen 13,3 százalékkal és a BMW 10,9 százalékkal követi.

„Az első negyedév pusztán a számok alapján kiválónak mondható, valójában azonban rendkívül feszült helyzet alakult ki az autóiparban” - összegezte Constantin Gall, az EY nyugat-európai mobilitási részlegének vezetője.

A jelentés szerint ennek a feszült helyzetnek vannak haszonélvezői is, mégpedig elsősorban a luxusautókat gyártó konszernek: a chiphiányra való tekintettel ugyanis a rendelkezésre álló félvezető alkatrészeket elsősorban a nagy, drága, magas nyereség tartalmú autókba építik be. A nagy kereslet miatt ugyanakkor nem kell árcsökkenéssel szembe nézni a piacon. Vannak bőven azonban olyan cégek is, amelyek nem tudnak részt venni ebben a nyereséges piaci szegmensben - mutatott rá Gall.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink