Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Fokozni kell a műanyag újrahasznosítását az autóiparban
Az autóipari újrahasznosítás a járművek szétszerelését jelenti pótalkatrészekhez, vagy különböző területeken történő újrafelhasználás céljából. A forgalomból kivont személygépkocsik mintegy 95 százalékát dolgozzák fel évente újrahasznosításra.
A padlószőnyegektől és a folyadékoktól kezdve az alumíniumig és az acélig az autók anyagtartalmának mintegy 86 százalékát újrahasznosítják vagy energetikai célokra használják. Az innovatív technológiák és a járművek fejlődése, mint például az elektromos járművek lítiumion-akkumulátorai, összehangolt és proaktív megközelítést igényel az iparágtól és más érdekelt felektől annak biztosítása érdekében, hogy az élettartam végi felhasználást megfelelően kezeljék.
A járműgyártók az autóipari újrahasznosítókra támaszkodnak az újra felhasználható, vagy más járművekben alkalmazható alkatrészek eltávolításában. Ezek közé tartoznak az olyan alkatrészek, mint a motorok, sebességváltók, ajtók, lökhárítók, indítók, generátorok és vízszivattyúk. Eközben más alkatrészek, például akkumulátorok, katalizátorok, gumiabroncsok és egyes műanyagok eltávolíthatók és új termékekben újrahasznosíthatók. Az elmúlt években az autógyártók egyre inkább bekapcsolódtak a folyamatba azáltal, hogy már a kezdetektől fogva az újrahasznosítás folyamatát tervezik.
Fókuszban a műanyagok
2023 júliusában az Európai Bizottság új jogszabályt terjesztett elő a járműtervezésre és az élettartam végén történő kezelésre vonatkozóan, amely az anyagok újrahasznosításának és újrafelhasználásának javítására összpontosít. Az Európai Újrahasznosítási Ipar Szövetsége (EuRIC) szerint a mai autók 50 százaléka műanyagból készül. Ide tartoznak a műszerfalak, lökhárítók, kilincsek, gombok, burkolatok, mennyezeti szövetek, ülések és biztonsági övek, légzsákok stb.
Mivel a műanyagok könnyűek és hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz, az autóiparban az évek során folyamatosan nőtt az anyag iránti kereslet, és egy átlagos autó 150-200 kilogramm műanyagot tartalmaz. Az Európai Bizottság új jogszabályai azt hivatottak biztosítani, hogy ezekből a műanyagokból több kerüljön újrahasznosításra, különös tekintettel az anyagok újrahasznosításának és újrafelhasználásának javítására.
A jogszabály egyik fő célkitűzése, hogy az új autókban felhasznált műanyagok 25 százaléka újrahasznosított anyagokból származzon, amelyeknek egynegyedének elhasználódott járművekből kell származnia. Összességében a leselejtezett autókból származó műanyagok 30 százalékát kell újrahasznosítani, a jelenlegi 19 százalék helyett.
Alejandro Navazas, az EuRIC tudományos és politikai tanácsadója szerint: „Az autópiac néhány vezető szereplője már most 20 százalékos újrahasznosított tartalmat ér el, főként a külső alkatrészek esetében, és a gyártók felelőssége lesz a kínálat növelése az autók újrahasznosíthatóbbá tételével.”
Nem lesz zökkenőmentes folyamat
A jogszabály azonban kihívások elé állította az autógyártókat és az újrahasznosítókat, amint azt Timo Unger, a Hyundai Motor Europe műszaki központjának fenntarthatósági és környezetvédelmi ügyekért felelős vezetője elmondta: „Nagyon örülök annak, hogy a fenntarthatóság és az újrahasznosítás egyre fontosabbá válik, mind az ügyfelek, mind a vállalatok érdekében. Érdekes megfigyelés részemről azonban az, hogy most, hogy a téma „vonzóvá" vált, sok különböző fél ugrik bele, és végül ugyanazt a tanulási görbét járják végig, mint mások öt évvel ezelőtt az újrahasznosításra és szétszerelésre tervezett anyagkoncepciókkal kapcsolatban. Tehát sok nagyszerű ötlet van, de a tanulás tekintetében évekkel le vannak maradva."
Az autóipar más szereplői, például az Acea aggodalmát fejezte ki a megfelelő újrahasznosítható alkatrészek és anyagok elérhetőségével kapcsolatban, hogy az Európai Bizottság célkitűzései teljesüljenek. Az Acea szerint a célok nem veszik megfelelően figyelembe az újrahasznosított anyagok keresletének és kínálatának egyensúlyhiányát és a meglévő technológiai hiányosságokat. Ráadásul az autók egyes tervezési jellemzői, amelyek megnehezíthetik az újrahasznosítást – például a szénszál-erősítésű műanyag alkatrészek – a könnyű súlycsökkentés és a kibocsátáscsökkentés jegyében készültek.
Általánosságban azonban az új szabályozást valószínűleg lehetőségként fogják felfogni az újrahasznosító iparban dolgozók, hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek a különböző autóipari ágazatok számára alkalmas műanyagfajták előállítására. Azok, akik képesek a kevésbé gyakran újrahasznosított műszaki polimereket, például az ABS-t kezelni, további előnyökhöz juthatnak, míg a vegyipari újrahasznosító ipar szintén pozitívan tekinthet a jogszabályra – írja az Engineer Live.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!