Elemzések Feladják a leckét az elektromos autók a hangmérnököknek

Feladják a leckét az elektromos autók a hangmérnököknek

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.16 12:20

Feladják a leckét az elektromos autók a hangmérnököknek

Fotó: Pexels

A hangminőség olyasmi, amit talán észre sem veszünk, amíg nem lesz túl jó. A sok változó frekvencia miatt az e-autó akusztikáját nehéz megragadni. De a Meridian azt állítja, hogy kifejlesztett egy megoldást.

Hirdetés

Az audiorendszer-gyártóknak, különösen a csúcskategóriás rendszerek gyártói évek óta nehézséget jelent a megfelelő minőségű hangzás elérése az autókban, mivel az akusztika nem túl jó, vannak háttérzajok is, és az audiorendszer tervezőjének nincs befolyása a térben lévő hely, méret és tárgyak elhelyezkedésére. Úgy tűnhet, mintha az elektromos hajtásláncokra való áttérés megkönnyítené az életüket, de valójában ez nem így van.

A brit Meridian Audio gyártó, amely olyan autókat szállít, mint a Land Rover, a Jaguar és a Kia, egy Intelli-Q nevű digitális feldolgozócsomagot készített, amelyet úgy terveztek, hogy megbirkózzon az elektromos autók által a belső égésű motorosokéhoz képest teljesen eltérő kihívásokkal. A Meridian mérnökei szerint a minőségi hangzás előállításának egyik kihívása egy autóban kevésbé a hangerő, mint inkább a hallott hangzás jellemzői és részletei.

Miben különbözik az e-autó?

A motor által keltett hang szerkezete kiszámítható, és a zajszűrő technológiával kezelhető. Tehát még ha nem is csendesítjük le, a Meridian által „akusztikus környezetnek" nevezett hangzásvilágot kezelni lehet, hogy az audiorendszerből kiváló minőségű hangot lehessen előállítani.

A motor által keltett zaj jól elrejti az egyéb háttérzajokat, például a csörgést, az út, a sebességváltó és a szél zaját. Az e-autó által keltett hangok általában véletlenszerűek és magasabb frekvenciájúak, így ezt az akusztikai környezetet nehéz kezelni a hagyományos aktív zajszűrési technikákkal. Az Intelli-Q egy személyre szabott digitális jelfeldolgozási (DSP) technológiákból álló csomag, amelyet ennek kezelésére terveztek.

Az autó kommunikációs buszáról (belső elektronikus kommunikációs hálózatáról) valós időben érkező adatok alapján a rendszer képes kompenzálni az olyan tényezőket, mint a nyitott ablakok száma és helyzete, a klímaberendezés beállításai és az autóban tartózkodó személyek száma. Ahelyett, hogy a háttérzajok elnyomása érdekében egyszerűen megnövelné a hangerőt, a rendszer a háttérzajok változó profiljára reagálhat azáltal, hogy a sebességnövekedés vagy a durvább, zajosabb útfelület ellensúlyozására növeli a mély- és középtartománybeli hangot. Miután a háttérzajok ellenőrzés alatt vannak, a mérnökök minőségi hangot tudnak rátenni, hogy elérjék az autógyártó által kívánt hangkaraktert.

Újgenerációs ülések

Az e-autó hangjának azonban van néhány előnye is. Mivel a háttérzaj általában rövidebb hullámhosszú, mint a belső égésű autókban, a basszushangnak nem kell olyan nagynak lennie, és a mérnökök a mélyfrekvenciák minőségére koncentrálhatnak.

A Meridian részt vesz a vibrációs tapintású ülések új generációjának fejlesztésében is, amelyek várhatóan 2025-ben jelennek meg egyes autókban. Az új technológiájú ülések azonban messze elmaradnak a mozikban használatos üléstől. Az ülések felületébe történő bemenetek olyan finomak, hogy az utasok számára talán észre sem vehetőek, de a mély basszus hangok tudatalatti érzetét keltik –írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink