Elemzések Elúszni látszik a kaliforniai zöld álom

Elúszni látszik a kaliforniai zöld álom

autopro.hu/D.Á. | 2024.03.24 12:20

Elúszni látszik a kaliforniai zöld álom

Fotó: Pixabay

Kaliforniában az elmúlt években az energiaipar növekvő üvegházhatásúgáz-kibocsátásának köszönhetően veszélybe kerültek a klímacélok. A 2030-ra vállalt emissziócsökkentési tervben a közúton megspórolt kibocsátást most ellensúlyozza az energiaipar. Kalifornia keményen küzd azért, hogy leválassza gazdaságát a fosszilis erőforrásokról, elérve ezzel az egyik legalacsonyabb egy főre jutó kibocsátást az Egyesült Államokban. Az üvegházhatású gázok kibocsátásában azonban 2021-ben 3,4 százalékos ugrás mutatkozott a COVID után.

Hirdetés

2022-ben ismét csökkenés történt, de a 2021-es érték 121,3 millió tonnával meghaladta a 2030-ra kitűzött 260 millió tonnányi szén-dioxid értékét. Az erről szóló jelentést közreadó Next 10 nonprofit szervezet alapítója, F. Noel Perry szerint Kalifornia jobban el van maradva a céljaitól, mint azt sokan gondolnák. Ha a 2010 óta eltelt idő tendenciáit nézzük, az állam nem fogja elérni a 2030-ra kitűzött céljait 2047-ig. Perry szerint minden évben triplázni kellene a dekarbonizációs teljesítményt a cél megugrásához.

A megújuló energia, valamint a zéró emissziós épületek és járművek népszerűsítésére tett erőfeszítéseknek drámaian fel kell pörögniük, hogy 40 százalékkal az 1990-es érték alá csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás 2030-ra Kaliforniában. Ehhez a Perry által említett triplázás, évi 1,5 százalékos csökkentés helyett nagyjából 4,6 százalékra van szükség, de mivel a 2023-as adatok még nem ismertek, többről is szó lehet.

Látszik, hogy a közlekedésre fókuszáltak

A közlekedési szektorból származó és az összesített érték 40 százalékát adó kibocsátás 7,4 százalékkal nőtt 2020 és 2021 között, a járvány miatti korlátozások enyhülésével. A személy- és teherautók emissziója azonban ezzel együtt is 10 százalékkal alacsonyabb volt a 2019-es értékhez képest, vagyis Kalifornia jelentős eredményeket ért el a legnagyobb emisszióval járó területén. A nehéz teherautók minden évben egyre kevesebbet bocsátottak ki 2018 óta, ez 2021-re 14,1 százalékos csökkenést jelentett.

A zéró emissziós járművek aránya nagyobb, mint valaha Kaliforniában, 2023-ban az eladások negyedét tették ki. Az új könnyű elektromos járművek eladásai 61,7 százalékkal nőttek 2022-ben, valamint Kalifornia már 2023 áprilisában elérte a 2025-re kitűzött célt, miszerint 1,5 millió elektromos autónak kell futnia az utakon. Ha minden így megy tovább, egy évvel korábban elérik a 2030-as célt is.

Az épületek is lassan egyre tisztábbak lesznek, különösen az elektromos hőszivattyúkkal, indukciós főzőlapokkal és hatékonyságnövelő intézkedésekkel, amik kisebb földgázra utaltságot eredményeznek. A magán és a kereskedelmi épületek rendre 4,5 és 4,4 százalékos emissziócsökkenést mutattak 2021-ben a járvány előtti 2019-hez képest.

Energiát továbbra is szennyezően lehet termelni

Az energia előállításában jelentkezett a legnagyobb ugrás a kibocsátás tekintetében, 2019-hez képest 2021-re 3,5 százalék. Mindez az állambeli energiatermelés 10,3 százalékos felfuttatásának volt köszönhető, de ennek ellenére 2035-re a 2020-as értékeket 58 százalékkal csökkenteni akarják. A Beacon Economics szerint ahhoz, hogy ezt elérjék, évente a 2011 és 2021 között megfigyelt 3,5 százalék majdnem duplájával, 6,3 százalékkal kellene csökkennie a szén-dioxid-kibocsátásnak, de az nemhogy nem csökken, 2021-re 4,8 százalékkal nőtt is. A sikerhez meg kell duplázni a megújuló energiaforrások bevezetését az áramtermelésbe, hogy 2026-ra a teljes kapacitás fele megújuló legyen.

Ehhez jön hozzá, hogy az új, ipari léptékű nap- és szélerőművek nehezen kapcsolódnak a hálózatra, hiszen számos villanyvezeték már elérte kapacitásának csúcsát, vagy nincs kiépítve a távolabb eső erőművekhez. Egy tipikus megújulókra épülő projekt beüzemelése és hálózatra kapcsolása 2022-ben öt évig tartott, míg 2015-ben három, 2008-ban pedig csak két évig.

Kalifornia évtizedekig élen járt az Egyesült Államokban a tetőre szerelhető napelemek számában, de a California Public Utilities Comission-ben (kaliforniai közművekért felelős bizottság) nemrég lezajlott változások hatására visszaesett a lakóházak tetejére szerelt panelek telepítésének száma. Az állam 1,8 millió napelemes rendszert tart számon, amelyek összesítve 15 gigawatt csúcsteljesítményre képesek, de az új szabályoknak köszönhetően drámaian visszaestek a telepítések a 2023 áprilisi bevezetést követő öt hónapban. 2021-ben még ez a maximális napelemes teljesítmény 18,2 gigawatt volt.

Az iparban sem minden rózsás

Érdemes még megjegyezni, hogy Kalifornia cementgyárai az ipari emisszió 10 százalékát, összesítve két százalékot adnak ki. Ugyan marginális különbséggel, de környezetbarátabbak az itteni létesítmények, mint az átlagos amerikai cementgyárak, a világ többi részéhez – például Kínához vagy Indiához – képest 33 százalékkal több a kibocsátásuk. Ha javítanának a cementgyártás folyamatán, 2035-re az iparág 24 százalékos emissziócsökkenést érhetne el – áll a Green Car Congress cikkében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink