Elemzések Megszavazták új Euro 7-es normákat

Megszavazták új Euro 7-es normákat

autopro.hu/P.B. | 2024.03.14 11:16

Megszavazták új Euro 7-es normákat

Fotó: Pixabay

Az Európai Parlament megszavazta az új károsanyag-kibocsátási szabályozását, az Euro 7-et. Ezzel még mindig nem jogerős a szabály, egy fontos jóváhagyás még várat magára, de a jelentősen fellazított szabályozás közelebb került a megvalósuláshoz.

Hirdetés

A parlament közleménye szerint a plenáris ülésen 297 igen, 190 nem szavazattal és 37 tartózkodás mellett fogadták el a megállapodást. Ez a szavazásra bocsátott tervezet egy 2023 decemberében megszületett kompromisszum eredménye, amely már nem tartalmazta az EU Bizottság eredeti, 2022 novemberi javaslatában szereplő szigorúbb kibocsátási szabályokat. Ennek oka, hogy a tagállamok 2023 szeptemberében ismertetett álláspontja után jelentősen finomították az Euro 7 kritériumait – például úgy, hogy ne lépje túl a jelenlegi Euro 6 szabványt a kipufogógáz-kibocsátás tekintetében.

Új követelmények vonatkoznak viszont az akkumulátorok élettartamára és a fékek kopására. A személygépkocsikban az akkumulátoroknak öt év vagy 100 ezerkilométer után is az eredeti kapacitásuk 80 százalékát, nyolc év vagy 160 ezer kilométer megtétele után pedig 72 százalékát kell biztosítaniuk. Kisteherautók esetében 75 és 67 százalékos értékek érvényesek. A fékkopás tekintetében pedig a személygépkocsik és kisteherautók fékrészecskék (PM10) kibocsátásának határértékei 3 milligramm/kilométer a tisztán elektromos járművek, illetve 7 milligramm/kilométer a hibrid és üzemanyagcellás járművek esetében.

Most már csak a Tanácsnak kell hivatalosan jóváhagynia a megállapodást annak hatálybalépése előtt. Az Euro 7 először tartalmaz határértékeket a fékrészecskék (PM10) kibocsátására, valamint az elektromos és hibrid autók akkumulátorainak élettartamára vonatkozó minimális követelményeket.

Mindenkinek jó lesz így

„Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között” – mondja a felelős parlamenti előadó, a cseh Alexandr Vondra.

„Szeretnénk biztosítani a hazai vevők számára az új, kisebb, belsőégésű motoros autók megfizethetőségét, és egyben lehetővé tenni az autóipar számára, hogy felkészüljön a szektor várható átalakulására. Az EU ezentúl a fékekből és gumiabroncsokból származó károsanyag-kibocsátással is foglalkozni fog, és gondoskodni fog az akkumulátor élettartamának növeléséről” – idézi a képviselőt az EP hivatalos oldala.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink