Elemzések Egyáltalán nem klímabarátak a plug-in hibridek egy kutatás szerint

Egyáltalán nem klímabarátak a plug-in hibridek egy kutatás szerint

autopro.hu/V.M. | 2020.11.29 08:22

Egyáltalán nem klímabarátak a plug-in hibridek egy kutatás szerint

Fotó: Mitsubishi

A környezetbarát közlekedést promótáló Transport & Environment (T&E) megrendelésére három, Európában népszerű plug-in hibrid típust teszteltek valós körülmények között, mely során a hivatalost sokszor többszörösen meghaladó szén-dioxid-kibocsátást produkáltak. A szervezet azt szorgalmazza, hogy hagyjanak fel a plug-in hibridek állami támogatásával.

Hirdetés

A T&E a független teszteléseket folytató Emission Analytics vállalatát bízta meg a 2019-ben legnagyobb számban értékesített konnektorról is tölthető típusok közül három, a BMW X5, a Volvo XC60 és a Mitsubishi Outlander tesztelésével.

A három modell, optimális körülmények mellett és teljesen feltöltött akkumulátorral indulva a hivatalos értéknél 28-89 százalékkal több szén-dioxidot bocsátott ki. Csak a belső égésű motort használva a különbség már három-nyolcszoros volt. Előbbi esetben a Mitsubishi, míg utóbbiban a BMW modellje teljesített a legrosszabbul.

Az akkumulátorok gyorsított töltésére szolgáló üzemmóddal vezetve a kibocsátás háromszor-tizenkétszer volt magasabb a hivatalos értéknél. A legrosszabb eredményt ismét csak a BMW X5 produkálta. Ennek a módnak a használatára egyre többször kényszerülhetnek az autótulajdonosok mielőtt behajtanának a belvárosba, mivel ott egyre több város jelöl ki olyan területeket, ahol csak elektromos módban lehet közlekedni.

A Green Car Congress cikkéből az is kiderül, hogy a T&E becslése szerint a három plug-in hibrid az akkumulátor lemerülése után mindössze 11-23 kilométert tud megtenni csak a belső égésű motort használva mielőtt az egy kilométerre jutó szén-dioxid-kibocsátásuk meghaladná a hivatalost. A szervezet szerint ez ellentmond a gyártók azon állításának, miszerint a plug-in hibridek hosszú utakra is tökéletesen megfelelnek.

Álláspontjuk szerint a kormányoknak fel kellene hagynia a konnektorról tölthető hibridek támogatásával, az EU-nak pedig nem szabadna kibocsátási kreditekkel jutalmazni az értékesítésüket.

Nem sokat váratott magára a válasz

A kutatást számos kritika érte az eredmények nyilvánosságra hozása után – írja a Fleet Europe. Az egyik kifogásolt pont a teszt során megtett nagy távolság. Rávilágítottak, hogy a járműveket 90-100 kilométer hosszú utakon tesztelték, miközben az autóval megtett napi távolság az esetek 90 százalékában nem haladja meg az 50 kilométert. Ez a távolság méghozzá gyakran több rövidebb utazás között oszlik meg, lehetőséget teremtve az akkumulátor töltésére a köztük eltelt időben.

Az eredményekre a gyártók is reagáltak. A BMW szerint a plug-in hibridek fontos szerepet töltenek be, mivel hozzászoktatja a vezetőket az elektromos hajtáshoz, emellett lehetővé teszi a napi utak nagy részének vagy akár egészének megtételét csak az elektromos motorokat használva.

A Mitsubishi már valamennyivel keményebb kritikát fogalmazott meg. Közleményükben az áll, hogy a független vizsgálatok több okból kifolyólag is megbízhatatlan eredményre vezethetnek, továbbá a plug-in hibridek elektromos hajtás nélkül tesztelését ahhoz hasonlították, mintha egy benzines vagy dízelhajtású autót csak az első három fokozatot használva vezetnénk.

Kiemelt Partnereink