![Érkezik a harmadik elektromos BYD Japánba](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1145069/BYD-autok_2024-06-25-092850_rsip_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
![Érkezik a harmadik elektromos BYD Japánba](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1145069/BYD-autok_2024-06-25-092850_rsip_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
Elemzések Bukhat az európai e-üzemanyagos projektek jelentős része
Fotó: Pixabay
2030-ra az európai hajózás négy százaléka e-üzemanyagokkal lehet kiszolgálva a Transport & Environment (T&E) szerint. A projekteknek azonban csak az egyharmada fog garantáltan megvalósulni, mert az e-üzemanyagok beszállítói félnek a kereslet hiányától. A T&E EU-s szintű szabályozást javasol a kereslet és a kínálat felpörgetésére, hogy bebiztosíthatók legyenek ezek a projektek.
Az európai hajózásban használt e-üzemanyagokkal kapcsolatos projektek kétharmada veszélyben van a T&E tanulmánya szerint. Az üzemanyagok beszállítói úgy érzik, nem kapnak garanciát arra, hogy termékeik iránt elég kereslet fog mutatkozni a közeljövőben. Ez azt jelentheti, hogy sok projekt mégsem valósul meg ebben az évtizedben, veszélyeztetve a klímacélokat és több ezer munkahelyet.
Inesa Ulichina, a T&E hajózási felelőse elmondta, hidrogénes projektek szerte Európában bukkannak fel, amelyekben ott van a lehetőség a nehezen dekarbonizálható szektorok ellátására, amilyen például a hajózás, és több ezer új munkahelyet is tudnak teremteni. Jelenleg azonban nagy a bizonytalanság, és így Európa elszalaszthat egy csomó nagy lehetőséget.
Legalább 17 olyan projekt fut Európában, amely hidrogénalapú e-üzemanyaggal szolgálná ki a hajózást. Ha mindegyik végig menne, 2030-ig az EU hajózásra fordított teljes energiaellátásának négy százalékát fedeznék a környezetbarát üzemanyagok. A T&E talált további 44 kisebb, hajózáshoz zöld üzemanyagot szolgáltatni készülő projektet az EU-ban, de más területeket is célba vettek a fejlesztők.
A beharangozott projektek könnyedén fedeznék az EU-szerte használt üzemanyagok két százalékának zöld forrásból való beszerezését megcélzó előírást 2034-re, de a legtöbbjük nemhogy nincs aktív fázisban, még finanszírozást sem kapott. Az üzemanyaggyártók a biztos vevői szándék hiányára panaszkodnak, és féltik a befektetéseiket. Ez a bizonytalanság több millió tonna e-üzemanyag és több ezer munkahely elvesztését kockáztatja. Világviszonylatban úgy néz ki, négymillió új munkahelyet teremthet a zöld hajózás 2050-re.
Csak Dánia egyedül több mint a felét szállítaná annak a hidrogénmennyiségnek, amit a T&E által összeszámolt 61projekt felvenne. A kész üzemanyagokban Spanyolország az egyik kulcsszereplő, a mennyiség egyharmada itt készülne. A hosszú partjai ellenére az Egyesült Királyság nagyon kevés projektet tud felmutatni, Olaszország és Görögország pedig egyáltalán nem. Hosszú távon az e-ammónia az egyik ígéretes anyag.
Ulichina összefoglalásul elmondta, a helyzet a tyúk vagy a tojáséhoz hasonló: az üzemanyaggyártók egyértelműbb vételi szándékot várnak a hajózási vállalatoktól, azok pedig az üzemanyaggyártók léptéknövelésére várnak, hogy olcsóbban vehessék a termékeket. Az EU dolga szerinte az lenne, hogy szabályozásokkal pörgesse fel mind a keresletet, mind a kínálatot, hogy mindkét fél elégedettebb legyen.
A T&E azt ajánlja a tagállamoknak, hogy legalább a hajózás 1,2 százalékában írják elő az e-üzemanyagok használatát 2030-ig. Ez biztonságot nyújtana a már megfinanszírozott projektek számára, és újabbakat segíthetné pénzhez.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!
Kiemelt Partnereink