Elemzések Az autógyártók többet kaszáltak, mint Kína GDP-je

Az autógyártók többet kaszáltak, mint Kína GDP-je

autopro.hu/R.K.E. | 2024.05.22 16:23

Az autógyártók többet kaszáltak, mint Kína GDP-je

Fotó: Pixabay

Az emelkedő költségek, a magas kamatlábak, a lassú fogyasztói kiadások és az ellátási lánc zavarai miatt 2024 ismét kihívásokkal teli év lesz a globális autóipar számára. A negyedik nehéz év ellenére azonban az autógyártóknak az elmúlt évtizedben még mindig sikerült lenyűgöző bevételt generálniuk.

Hirdetés

A Stocklytics.com által bemutatott adatok szerint az autógyártók világszerte 2014 óta több mint 20 billió dolláros bruttó bevételt értek el, ami több, mint Kína GDP-je.

A világ számos nagyobb autógyártójának az első negyedévben zuhant a profitja. Az emelkedő költségek és a lassú fogyasztói költekezés miatt a Volkswagen Csoport üzemi eredménye 20 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A Mercedes-Benz szintén csökkenő nyereségről számolt be a modellváltások és az ellátási lánc problémái miatt, míg a Stellantis a rossz termékösszetétel miatt maradt el az eredményvárakozásoktól. Az elkeserítő első negyedéves eredmények tükrözik az iparág idei évre vonatkozó szerény kilátásait.

A Statista Market Insights szerint a globális autóeladások várhatóan csak 3,6 százalékkal, 70,4 millió darabra emelkednek, a bevételek pedig 2,06 billió dollárral a járvány előtti szint alatt maradnak. Bár az elmúlt négy év iparági adatai messze elmaradtak a 2017-es vagy 2018-as adatoktól, az autógyártóknak az elmúlt évtizedben még mindig sikerült lenyűgöző bevételt bruttóznia.

Jót mentek az SUV-k

2014 óta a globális autóeladások több mint 22 billió dollár bevételt hoztak, ami több, mint a világ második legnagyobb gazdaságának, Kínának a GDP-je. Ennek az értéknek csaknem a fele, azaz 9,2 billió dollár az SUV-értékesítésből származik, amely az autósok első számú választása. A közép- és nagyméretű autók a második és harmadik legtöbbet értékesített járműkategóriaként együttesen csaknem 6 billió dollár értékesítési bevételt hoztak. Másrészt a luxusautók részesedése volt a legkisebb az autóipar tízéves bevételéből. 2014 és 2024 között a luxusautók globális értékesítése 228 milliárd dollárt hozott, ami a piac teljes bevételének mindössze 1 százalékát jelenti. A miniautók és a sportautók szintén a kevésbé értékesített járművek közé tartoztak, 481 milliárd, illetve 726 milliárd dolláros tízéves bevétellel.

Földrajzilag megoszlanak az eladások, az elmúlt tíz év teljes autóeladási bevételének több mint fele az Egyesült Államokból és Kínából származott. Az amerikai piac 2014 óta 6,3 billió dollár bruttó bevételt ért el az autóeladásokból. Ezt követi Kína és Európa 5,2 billió, illetve 4,8 billió dolláros bevétellel.

Minden negyedik autót Kínában adtak el

A Statista felméréséből az is kiderült, hogy az elmúlt évtizedben világszerte több mint 803 millió új autót szállítottak le. Minden negyedik új járművet Kínában vásároltak, ahol a teljes kiszállítások száma meghaladta a 220 milliót, ami több, mint az Egyesült Államokban vagy Európában. Az amerikai autósok 2014 óta nagyjából 173 millió új autót vásároltak, vagyis négymillióval többet, mint az európaiak.

Autótípusok szerint elemezve a SUV-ok tették ki az összes szállítás több mint egyharmadát, 283 millió eladott darabbal az elmúlt évtizedben. Ezt követték a közép- és nagyméretű autók 156,1 millió, illetve 80 millió darabos tízéves összkiszállítással.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink