Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hibrid megközelítés a titán gyártására
2024.05.06 12:21Egyre több autót adnak el az orosz piacon
2024.05.06 10:20Több európai városvezető akar beleszólni a sebességkorlátozásba
2024.05.06 09:19Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt
2024.05.06 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Átmeneti zavarok is évekre megdobhatják a ritkaföldfémek árait
A ritkaföldfémek számos iparág, köztük az elektromosautó-ipar számára is nélkülözhetetlenek, némelyikük ellátási láncában azonban átmeneti zavarok is hosszú távú következményekkel járhatnak – világítottak rá tanulmányukban amerikai kutatók.
Egy sor eszközünk előállításához használnak fel ritkaföldfémeket, amiket nagyrészt Kínában bányásznak és dolgoznak fel. Az ellátási zavarok komoly globális következményekkel járhatnak, amiknek ismerete azonban korlátozott. A hatások pontosabb felmérése érdekében az amerikai Argonne Nemzeti Laboratórium kutatói egy egyedi számítógépes modellt alkalmazva végeztek vizsgálatokat.
A 17 ritkaföldfém többsége valójában nem ritka, azonban a talajból kinyerésük és más elemektől való elkülönítésük drága és nehéz feladat. Ezen elemek nélkül többek között az elektromobilitás sem lenne elképzelhető. A neodímium, a prazeodímium, illetve a diszprózium például a villanyautókban is használt elektromos motorok állandó mágneseinek alkotóelemei.
Jelenleg a ritkaföldfémek 58 százalékát Kínában bányásszák, míg a feldolgozókapacitás 85 százaléka ugyancsak az ázsiai országban található. A kapacitások ilyen fokú koncentrálódása már önmagában sérülékenyebbé teszi a globális ellátási láncokat a különböző zavarokkal szemben.
Az ellátásban egy sor tényező okozhat zavarokat, ideértve a természeti katasztrófákat, a sztrájkokat, építkezési késéseket, járványokat, valamint kibertámadásokat.
Komplex szimulációt használtak
A potenciális hatások megismerése érdekében az Argonne kutatói három lehetséges zavar hatását vizsgálták meg tíz ritkaföldfém ellátási láncain. A vizsgálatot a laboratórium saját „Kritikus globális alapanyagok” névre hallgató szimulációs programjával folytatták le.
Az ágens-alapú modellezést végző program élethűen szimulálja az egyes gazdasági szereplők, úgymint a bányák vagy felhasználók döntéseit. Ezek a szereplők a piaci helyzet függvényében folyamatosan alakítják árazási, vásárlási, termelési és kapacitásbővítési terveiket.
„Az ágens-alapú modellezés olyan paraméterekkel foglalkozik, melyek olyan döntéseket befolyásolnak, mint például egy bánya nyitása vagy bezárása, emellett azt is vizsgálja, hogy ezek a döntések milyen következményekkel járnak a piacon és az ellátási láncokban” – fűzte az eredményekhez Allison Bennett Irion, a kutatás egyik társszerzője.
A zavarok hatására bekövetkezett legnagyobb áremelkedést az autók elektromos motorjaiban is használt diszprózium-oxidnál mérték, de a didímium-oxid árát ugyancsak erősen rugalmasnak, azaz a kereslet-kínálati változásokra jelentősen reagálónak találták.
Hamar be is zárhatnak a sebtében megnyitott bányák
A Green Car Congress beszámolója szerint szimulációkkal azt is kimutatták, hogy az átmeneti zavarok – mint egy egyéves exporttilalom vagy egy bánya két évre való leállása – okozta áremelkedés évekkel a zavar megszűnte utánig tartott. A termelési, kapacitási és fogyasztási hatások szintén később is jelen lehetnek még. Továbbá a szimuláció eredményei szerint néhány Kínán kívüli bánya, ami a zavar hatására nyílt, az ellátás helyreállása tán bezárásra kényszerülne.
A kutatók most a modell fejlesztésén dolgoznak. Kibővítik például az elektromosmotor-gyártási szektort, továbbá tervben van annak megvizsgálása, hogy az újrahasznosítás vagy a beszállítói láncok diverzifikálása milyen eredménnyel képesek csillapítani az ellátási zavarok káros következményeit.