Elemzések Átmeneti zavarok is évekre megdobhatják a ritkaföldfémek árait

Átmeneti zavarok is évekre megdobhatják a ritkaföldfémek árait

autopro.hu/V.M. | 2021.05.29 12:23

Átmeneti zavarok is évekre megdobhatják a ritkaföldfémek árait

Fotó: MP Materials

A ritkaföldfémek számos iparág, köztük az elektromosautó-ipar számára is nélkülözhetetlenek, némelyikük ellátási láncában azonban átmeneti zavarok is hosszú távú következményekkel járhatnak – világítottak rá tanulmányukban amerikai kutatók.

Hirdetés

Egy sor eszközünk előállításához használnak fel ritkaföldfémeket, amiket nagyrészt Kínában bányásznak és dolgoznak fel. Az ellátási zavarok komoly globális következményekkel járhatnak, amiknek ismerete azonban korlátozott. A hatások pontosabb felmérése érdekében az amerikai Argonne Nemzeti Laboratórium kutatói egy egyedi számítógépes modellt alkalmazva végeztek vizsgálatokat.

A 17 ritkaföldfém többsége valójában nem ritka, azonban a talajból kinyerésük és más elemektől való elkülönítésük drága és nehéz feladat. Ezen elemek nélkül többek között az elektromobilitás sem lenne elképzelhető. A neodímium, a prazeodímium, illetve a diszprózium például a villanyautókban is használt elektromos motorok állandó mágneseinek alkotóelemei.

Jelenleg a ritkaföldfémek 58 százalékát Kínában bányásszák, míg a feldolgozókapacitás 85 százaléka ugyancsak az ázsiai országban található. A kapacitások ilyen fokú koncentrálódása már önmagában sérülékenyebbé teszi a globális ellátási láncokat a különböző zavarokkal szemben.

Az ellátásban egy sor tényező okozhat zavarokat, ideértve a természeti katasztrófákat, a sztrájkokat, építkezési késéseket, járványokat, valamint kibertámadásokat.

Komplex szimulációt használtak

A potenciális hatások megismerése érdekében az Argonne kutatói három lehetséges zavar hatását vizsgálták meg tíz ritkaföldfém ellátási láncain. A vizsgálatot a laboratórium saját „Kritikus globális alapanyagok” névre hallgató szimulációs programjával folytatták le.

Az ágens-alapú modellezést végző program élethűen szimulálja az egyes gazdasági szereplők, úgymint a bányák vagy felhasználók döntéseit. Ezek a szereplők a piaci helyzet függvényében folyamatosan alakítják árazási, vásárlási, termelési és kapacitásbővítési terveiket.

„Az ágens-alapú modellezés olyan paraméterekkel foglalkozik, melyek olyan döntéseket befolyásolnak, mint például egy bánya nyitása vagy bezárása, emellett azt is vizsgálja, hogy ezek a döntések milyen következményekkel járnak a piacon és az ellátási láncokban” – fűzte az eredményekhez Allison Bennett Irion, a kutatás egyik társszerzője.

A zavarok hatására bekövetkezett legnagyobb áremelkedést az autók elektromos motorjaiban is használt diszprózium-oxidnál mérték, de a didímium-oxid árát ugyancsak erősen rugalmasnak, azaz a kereslet-kínálati változásokra jelentősen reagálónak találták.

Hamar be is zárhatnak a sebtében megnyitott bányák

A Green Car Congress beszámolója szerint szimulációkkal azt is kimutatták, hogy az átmeneti zavarok – mint egy egyéves exporttilalom vagy egy bánya két évre való leállása – okozta áremelkedés évekkel a zavar megszűnte utánig tartott. A termelési, kapacitási és fogyasztási hatások szintén később is jelen lehetnek még. Továbbá a szimuláció eredményei szerint néhány Kínán kívüli bánya, ami a zavar hatására nyílt, az ellátás helyreállása tán bezárásra kényszerülne.

A kutatók most a modell fejlesztésén dolgoznak. Kibővítik például az elektromosmotor-gyártási szektort, továbbá tervben van annak megvizsgálása, hogy az újrahasznosítás vagy a beszállítói láncok diverzifikálása milyen eredménnyel képesek csillapítani az ellátási zavarok káros következményeit.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink