Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A nyersanyagok lassítják az elektromos forradalmat
Egy friss jelentés szerint a nyersanyagok (elsősorban a lítium) a következő évtizedben úgy meg fognak drágulni, hogy az elektrifikált járművek terjedése le fog lassulni. A jelenség Kínát csak mérsékelten fogja érinteni, ellenben a nyugati országok nagyon megsínylik majd.
Amennyiben az előrejelzéseknek megfelelő mértékben fog nőni a kereslet a lítium iránt a következő években, akkor a Nyugat gondban lehet az elektromos átállással. Különösen Európa nem rendelkezik megfelelő ellátási láncokkal a lítium terén, de az Egyesült Államok is óriási lemaradásban van Kínához képest – az ázsiai ország ugyanakkor kényelmes helyzetben várhatja az események alakulását.
A GlobalData jelentése szerint a következő években hiány fog kialakulni a lítiumból, ennek pedig elsősorban a nyugati országok ihatják meg a levét – Kína ugyanis megerősítheti szerepét a lítiumellátásban, ezzel pedig a többi ország kitettsége nőni fog.
Búcsút inthetünk a megfizethető elektromos autóknak?
A lítium árának várható emelkedése keresztülhúzhatja a Tesla számításait is. Az amerikai elektromosautó-gyártó legújabb terve egy megfizethető, 25 ezer dolláros (közel 8 millió forint) elektromos autó gyártása. Természetesen más OEM-ek is próbálkoznak minél olcsóbban árulni ilyen autókat. Korábban például a Renault is ígéretet tett arra, hogy az új, elektromos Renault 5 ára legfeljebb 20 ezer euró (7,2 millió forint) lesz.
Ha azonban ilyen ütemben nő a kereslet a lítium iránt, akkor a véges források miatt a nyersanyag ára megugorhat, ami igencsak megnehezítheti a gyártók dolgát az olcsó elektromos autók előállításában.
A GlobalData szerint 2026-ra globális szinten 12,76 millió elektromos autót fognak gyártani, ennek valamivel több, mint a fele Kínában készül majd – írja a Forbes.
Sokkal több lítium kell
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) várakozásai szerint 2030-ra a lítium iránti kereslet a mai negyvenszeresére nő. Tavaly 320 ezer tonna körül alakult ez a szám, 2025-re pedig elérheti az egymillió tonnát a Reuters szerint.
A hónap elején az LMC Automotive azt jósolta, hogy Európában az elektromos járművek eladása a 2021-es 1,2 millióról 2024-re 3,4 millióra, 2027-ben 6,1 millióra, 2030-ban pedig 10,5 millióra emelkedik majd – az pedig, hogy ez mennyi lítiumot igényel, attól is függ, milyen akkumulátorgyártási technológiákat fognak alkalmazni az OEM-ek.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!